Horizonnen gelijk zetten

Plaats reactie
Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Horizonnen gelijk zetten

Bericht door Chris Karman » vr 09 mar 2018, 17:41

Beste allen,

In het verleden heb ik in Wings de mogelijkheid gevonden om twee (of meer?) foto's in de tijdlijn, met naar ik meen een functietoets, zo te plaatsen dat het makkelijk was om de foto's ten opzichte van elkaar zo te schuiven (bijvoorbeeld de horizon) dat ze soepel in elkaar gaan overlopen. Ik kan het (heb echt m'n best gedaan) niet meer vinden; wie kan mij de tip geven??
Bij voorbaat dank,
met vriendelijke groet,
Chris Karman

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Horizonnen gelijk zetten

Bericht door Cuno Wegman » vr 09 mar 2018, 20:15

Hoi Chris,

Die mogelijkheid was, en is, er inderdaad. Hoe je die gebruikt, is afhankelijk van jouw manier van werken:
In screen editing:
druk tijdens het bewerken van de afbeelding in het scherm op één van de cijfertoetsen 1, 2, 3, of 4 om de transparantie van het beeld dat je aan het bewegen bent te verandern (1 = 25%, 2 = 50%, ...).
Met de keyframe-editor:
- kies de gewenste transparantie met het keuzelijstje onder Beeld aanpassen.

Het schuiven, zoomen, draaien moet je natuurlijk nog wel zelf doen ;)

Is er zo weer licht aan de horizon?
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Horizonnen gelijk zetten

Bericht door Jan Roeleveld » za 10 mar 2018, 08:12

Chris,

Wat ik zelf makkelijker vind is het werken met een hulplijn. Zet je muispunt in je previewscherm exact op de horizon die je als uitgangspunt neemt en klik op rechts. Kies voor 'hulplijnen invoegen' en zet in het dan opkomende menu een vinkje bij 'horizontaal'.
Sluit af met OK en er staat een mooie groene hulplijn op de horizon. Vervolgens zorg je er voor dat de volgende foto's (met horizon) daar precies op komen te vallen.
Succes..!

Groeten,

Jan

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Horizonnen gelijk zetten

Bericht door Chris Karman » za 10 mar 2018, 15:07

Beide heren worden hartelijk bedankt. Ik zocht de oplossing van Cuno; deze had ik in het verleden gevonden en gebruikt. Misschien iets om op de SGG-dag te vermelden. Onder welke noemer staat deze oplossing in Help?
De oplossing van jou Jan is natuurlijk ook prima bij horizonnen en degelijke. De andere geldt ook wanneer je willekeurige beelden op dezelfde hoogte wilt zetten. Misschien zijn beide methoden tegelijkertijd te gebruiken; ik probeer ze beide uit.

Groet en tot ziens/mails/forums....
Chris

Plaats reactie