Overgang afbeelding geeft schok

Plaats reactie
Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Chris Karman » wo 07 mar 2018, 19:24

Dag allen,
Ik heb een foto van een vlag met daarover/boven tekst. Direct na deze foto heb ik dezelfde foto - zonder tekst er voor - maar wel met het effect Geometrie>Flag, Amplitude 25 Zaagtand en vergroot om "flapperdeel", de golven aan boven en onderkant, buiten beeld te krijgen (120%). De eerste vlag is ook 120%. Desalniettemin is er overgang met een schokje; de statische vlag gaat over in het flapperend deel, op dat punt door het vlageffect verschoven beeld. Dat is niet mooi! Weet iemand een oplossing?
Hoop dat e.e.a. duidelijk is.
Met vriendelijke groet,
Chris Karman

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Jan Roeleveld » do 08 mar 2018, 13:42

Chris,

Als je het effect 'flag' start d.m.v. een 'variabele' gaat dat zonder schokken. Ik vermoed dat je weet hoe het werken met variabelen wordt gerealiseerd?

Bij 'Time-Basis' (in het effectenmenu) kies je dan voor Variabele
In de Mediapoolmap maak je in de map Variabelen een Variabele aan (Waarde uit)
Die variabele sleep je in het universeelspoor onder de betreffende foto.
Daarna sleep je die variabele in het eigenschappenvenster van de effecten naar de positie van de puntjes achter 'Variabele'.
Laat de opgaande curvelijn in het object van het universeelspoor de eerste seconde op 0 staan en laat hem daarna oplopen.
Daarna een beetje schuiven met dat object voor het gewenste effect.
Succes..!

Groeten,

Jan

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Chris Karman » do 08 mar 2018, 22:16

Dank Jan; ga het in het weekend uitproberen.

M.vr.gr.
Chris

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Chris Karman » vr 09 mar 2018, 17:23

Beste Jan,
Ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Je begrijpt het al, het gaat niet naar wens.
Resumerend:
Ik had zelf een foto van een statische vlag met de tijd x in de tijdlijn. Dezelfde vlag plakte ik achter dit object met Effecten op Flag. Bij de overgang kreeg ik een schok doordat de vlag met het Effect naar het leek op een moment begon die niet overeen kwam met de vlag in ruste, nml. zoals de vlag in statische vorm.

Wat ik met jouw advies moest bereiken en wat ik m.i. heb toegepast is dat ik onder de tweede vlag op een universeelspoor een variabele heb geplaatst (Variabele UIT) die gekoppeld is aan de variabele van de vlag, zodat hij alleen dan gaat flapperen. Het begin op "0" en vlak daarna de curve oplopend. Dit werkt, met dien verstande dat ook deze meestal een schok geeft.

Hetzelfde systeem heb ik ook uitgeprobeerd onder het laatste deel van de foto van de (niet meer statische) vlag. Daar heb ik dus geconstateerd dat je op de plaats waar je de variabele plaatst onder de foto je de vlag kan aansturen in z'n kwispelen; en alleen daar. Kan heel handig zijn. Maar ook dan geeft het beeld bij het begin meestal een schok, waar ik hem ook plaats.....
Dit is mijn conclusie en daar kan ik het, naar ik hoop, voorlopig mee doen.... maar ik hoop dus op een correctie.

In stille afwachting, bij voorbaat dank,
Chris Karman

P.S.: Heb nog een andere vraag maar deze komt in een volgend onderwerp.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Cuno Wegman » vr 09 mar 2018, 20:09

Hoi Chris,

Ik denk (ik weet eigenlijk wel zeker) dat Jan bedoelt dat je de twee vlag-objecten vervangt door één object, voor dat gehele object het effect activeert en stuurt met de variabele.

Daarom schrijft hij:
Laat de opgaande curvelijn in het object van het universeelspoor de eerste seconde op 0 staan en laat hem daarna oplopen.
Met "de eeste seconde" is de tijd bedoeld waarin de vlag stil moet blijven staan.

Zodra je een effect gebruikt, ook met de waarde 0, kan (zal) dat een verandering van het getoonde beeld tot gevolg hebben. Ik durf geen harde uitspraak te doen over de oorzaak daarvan, maar het is een verschijnsel dat al vaker geconstateerd is (ook door mij genoemd bij het bespreken van de sturing met variabelen in het technische blok van de SGG).
Daardoor verschijnt in al jouw pogingen een klein schokje bij de overgang tussen de twee beelden.

Voor de volledigheid: je kunt ook beide vlaggen als afzonderlijke objecten behouden, bijvoorbeeld wanner het tekstobject (of een ander object) zich op een spoor tussen beide vlaggen bevindt. Dan moet je gewoon bij beide vlaggen het effect inschakelen, gestuurd door dezelfde variabele (de duur van de variabele verlengen tot over [of onder] beide vlaggen). Dan lopen de effecten van beide vlaggen naadloos in elkaar over.
AVé,
Cuno

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Chris Karman » za 10 mar 2018, 15:23

Dag Cuno (en Jan),

Dank voor de respectieve adviezen.
Jouw suggestie Cuno heb ik ook uitgeprobeerd en beschreven in de derde alinea (Hetzelfde systeem heb ik ook uitgeprobeerd etc.). En inderdaad, daar kwispelt de vlag ook meestal (dus niet altijd). Ik begrijp dat we daar mee moeten leven. Heb nu wel het e.e.a. geleerd over het gebruik van de variable, deze was ik zelf nog niet tegen gekomen (verzuim de SGGdagen soms; ik zondaar...). Kan soms goede diensten leveren.

Nog even voor het juiste begrip Cuno: bij jouw voorbeeld om twee sporen/vlaggen te besturen begrijp ik dat je dan bij de beide door de variabele gestuurde vlaggen, deze vlaggen synchroon flapperen, maar dat je bij de overgang van statische vlag naar variable vlag wel die schok ontstaan kan.

Vriendelijke groet beiden,
Chris

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Cuno Wegman » za 10 mar 2018, 18:00

Hoi Chris,
Chris Karman schreef: Nog even voor het juiste begrip Cuno: bij jouw voorbeeld om twee sporen/vlaggen te besturen begrijp ik dat je dan bij de beide door de variabele gestuurde vlaggen, deze vlaggen synchroon flapperen, maar dat je bij de overgang van statische vlag naar variable vlag wel die schok ontstaan kan.
Hiermee wilde ik aangeven dat je de statische vlag ook dynamisch moet maken, maar de beweging daarvan moet/kunt stilzetten door gedurden die tijd de waarde van de variabele niet te veranderen (op 0 te laten).
Het gebruik van twee vlaggen is alleen nodig als de tweede vlag een tekst of object dat getoond word op de eerste vlag (al dan niet wapperend) moet gaan bedekken.
AVé,
Cuno

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Overgang afbeelding geeft schok

Bericht door Chris Karman » za 10 mar 2018, 20:38

Nog even Cuno,

Jouw laatste aanvulling had ik in een helder ogenblik ook bedacht. De variabele en de vlag beiden even lang maken, beginnen op "0" totdat de vlag moet wapperen, daar vandaan de variabele op laten lopen naar maximum (bij mij tot het einde). Dan is geen schok te zien bij de overgang van statische vlag naar variabele vlag; dus mooi!!!

Tijdens de statische situatie heb ik tekst over de vlag, maar wanneer de vlag wappert krijg ik een andere tekst. Deze tekst heb ik ook variabel gemaakt zoals jij beschreef en ook net zolang als het hele spoor van de vlag cq universeel- stuurspoor. En ook deze tekst onderdrukt tot wanneer de vlag gaat wapperen en daarna op laten komen zoals normaal. Deze tekst gaat dus ook wapperen, maar NIET synchroon met de vlag; hij wappert eigenwijs zijn eigen wapper ondanks dat hij door dezelfde variabele sturing wordt gestuurd..... voor mij geen probleem zo'n eigenwijze tekst. Maar toch bijzonder; ik had - en ik dacht jij ook - anders verwacht.

Zo voorlopig laat ik het zo; ik ben tevreden.

Hartelijk dank weer voor je adviezen (ook Jan nog een keer).
Groet,
Chris

Plaats reactie