lamp beamer

HDAV-projectoren en andere apparatuur en techniek voor het maken en vertonen van HDAV-producties
Plaats reactie
Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

lamp beamer

Bericht door Ite Boersma » vr 04 nov 2016, 17:06

Ik heb de JVC D-ILA RS 15 waarmee ik meestal de tv beelden mee bekijk ( lekker groot beeld) maar natuurlijk ook miij dia series.
Nu is mijn lamp binnen afzienbare tijd aan vervanging toe, als je gaar googelen dan kon je ook een optie tegen voor alleen da lamp en niet het complete moduul , is het wijs om alleen de lamp te vervangen?
Of is het beter het complete moduul te vervangen. Ik kan hier niets in de gebruiksaanwijzing vinden , of ik begrijp het niet, mijn duits stelt niet veel voor, daarom stel ik de vraag maar in dit mooie forum.
Ite Boersma

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: lamp beamer

Bericht door Cuno Wegman » za 05 nov 2016, 20:35

Hoi Ite,

Natuurlijk maakt de fabrikant van een beamer in de handleiding geen reclame voor losse lampvervanging, als hij zelf alleen complete modules levert.
Een module is in principe niets meer dan een lamp in een houder. En die houder maakt het makkelijker om de lamp op de juiste plaats in de behuizing van de beamer te zetten.
Vervangen van beide als geheel is natuurlijk het gemakkelijkst. Maar als de houder niet (te ver) versleten is (door warmte of ouderdom) en de lamp zonder schade aan de houder te verwijderen/vervangen is, zorgt het hergebruik van de houder voor minder afval.

Een losse lamp is natuurlijk goedkoper dan een originele merkmodule of een niet-merkmodule. Voor de feitelijke lamp maakt het vaak niet echt uit: JVC maakt de lampen niet zelf. Die komen normaliter uit dezelfde fabrieken als de niet-merklampen. Meer informatie hierover kun je bijvoorbeeld lezen op https://www.lampvision.nl/module-of-losse-lamp/.
De keerzijde is: het vervangen van alleen de lamp is meer werk (openmaken houder, vervangen lamp, hersluiten houder). Omdat de lamp op zich wel kwetsbaar is (en het glas van de lamp vrij moet blijven van huidvet, net als bij halogeenlampen), zou ik het niet aanraden bij mensen die menen over twee linker handen te beschikken... ;)

PS: de Engelse handleidng van de RS-15 is prima op Internet te vinden, ook op de site van JVC. Ik kan hem indien gewenst e-mailen.
AVé,
Cuno

Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

Re: lamp beamer

Bericht door Ite Boersma » zo 06 nov 2016, 15:15

Dag Cunno,

Hartelijk dank voor je antwoord, hier kan ik echt iets mee!

vriendelijke groet, Ite Boerssam

Plaats reactie