Hoe geef ik een mono tekstopname weer over twee speakers?

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Hoe geef ik een mono tekstopname weer over twee speakers?

Bericht door Jan Roeleveld » di 06 mei 2014, 10:03

De volgende vraag kreeg ik per e-mail voorgelegd:

"Ik heb opnames gemaakt (interview) met een (mono) microfoon. Nu hoor ik de tekst in Wings door 1 luidspeaker (rechts) ...Kan ik in Wings de tekst door 2 speakers laten horen?
Via een extern geluidsprogramma kan ik ervoor zorgen dat ik het geluid op 2 (sporen c.q. 2 boxen) krijg... Beetje omslachtig"


Ik beantwoord de vraag hier in dit forum, zodat meerdere Wings Platinum gebruikers er profijt van kunnen hebben.

Het 'verdubbelen' van een mono-opname die alleen in het linker- of rechterkanaal van de opname is opgenomen over beide kanalen kan met een paar simpele muisklikken in Wings Platinum.

1. Plaats de mono-opname in een geluidsspoor
2. Klik rechts in het object en kies in het uitrolmenu voor "speciale functies > exporteren"
3. In het vervolgens opkomende menuscherm zet je rechts onder de 'modus' instellingen een puntje bij Mono (L+R). Normaliter staat er een puntje bij 'Stereo'.
4. Klik daarna op het gele mapje, geef de nieuw te berekenen file een naam, bijvoorbeeld 'tekst LR' en sluit af met OK. Als je een vinkje zet bij de regel 'Vervang originele objecten door nieuw audiobestand' voordat je op OK drukt wordt het object ook direct vervangen door de versie waarbij de stem over twee kanalen wordt weergegeven.

Niet omslachtig dus, maximaal 6 klikken met de muis.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie