Schermen - Screen in Mediapool

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Adri Snijders » do 11 apr 2024, 09:48

Goedemorgen,

Ik hou niet van 'iemand is nooit te oud om iets te leren' maar wel van 'jong geleerd is oud gedaan'. Zeker als het een pensionado met ervaringsjaren betreft :D

Omdat ik met X demo aan het spelen ben geweest (en daar blijft het ook bij), met ondersteuning van de totorials van Remy, verteld hij bij Wings 7 importeren naar X dat de outputgrootte overeen moet komen met die van X. Tot zover is het duidelijk.

Bij mij staan de waarden bij screen totaal andere getallen dan in die totorial, namelijk 1680 X 945. Ik heb zomaar het vermoeden dat dit onjuist is, en altijd onjuist is geweest. (misschien is dat wel schandalig) Het is waarschijnlijk raadzaam dit te veranderen naar 1920 X 1080

Nu ben ik ook nog eens in het bezit van 4K schermen en is het dan verstandig om het naar 3840 X 2160 te veranderen.

Waarschijnlijk is het zo dat ik dit veranderen moet voor elke individuele AV. Waar zit de instelling bij de opties die ik moet aanpassen, zodat dit in de toekomst goed staat.

Een vriendelijke groet van,

'die ene'

www.denkersinbeelden.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Cuno Wegman » do 11 apr 2024, 12:53

Hallo Adri,

Het venijn (of hier: het comfort) zit hem in de details.
De tekst in de video spreekt over "de grootte van het screen moet passen bij de beeldverhouding".

In jouw situatie: 1680x945 is een beeldverhouding van 16:9. Als dat ook de beeldverhouding is die in de Screen-eigenschappen staan vermeld, dan is er voor de import in Wings X niets aan de hand.

De grootte in beeldpunten wordt binnen Wings X alleen gebruikt om relatieve groottes voor beelden en beeldvelden te bepalen. De werkelijk getoonde grootte van het screen tijdens de weergave wordt gebruikt voor het berekenen van de getoonde beelden. Dus zo'n geïmporteerde show wordt automatisch in de maxiale scherpte van 4K getoond. Ook vanuit de tijdlijn.

In Wings 7 is dat een heel ander verhaal: omdat jouw screen 1680x945 pixels groot is, zal Wings 7 deze waarden gebruiken bij de uitvoer op volledig scherm (vanuit de tijdlijn). Dan wordt dus niet de maximale scherpte van jouw 4K-scherm benut.
Bij de uitvoer als video (of exe) kun je alsnog de grootte van 4K opgeven.
Als je ook echt 4K vanuit de tijdlijn wilt zien, dan moet je de grootte van het screen verhogen naar 3840x2160.

Voor bestaande projecten zul je dit per project handmatig moeten aanpassen.
Voor nieuwe projecten verwijs ik je graag naar de webinar over het thema 'recycling' van de SGG van februari dit jaar (en de handout daarvan). Deze zijn te bekijken resp. te downloaden via het besloten ledendeel van de website van de SGG.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Adri Snijders » vr 19 apr 2024, 12:33

Het is weer een zooitje rot weer op 19 april,

En om deze reden achterstallig 'onderhoud plegen' en even overtuigen of ik het goed begrepen heb.

Cuno, bedankt het is een duidelijk antwoord, zeker het eerste gedeelte. Dat tweede deel, na het bellenblazen :D

Om de volledige scherpte van de 4K schermen te benutten is dus het advies om screen (in de mediapool) te verhogen naar 3840 X 2160. Gelukkig is mijn productie niet groot (hooguit vijf geslaagde AV's per jaar) valt het allemaal dus reuze mee.

Toch nog even twee kleine onzekerheden: als ik een AV voor iemand anders uitvoer (met Wing 7 Pro) moet ik de waarde bij die uitvoer aanpassen naar zijn/haar monitor of beamer. Het antwoord is waarschijnlijk "ja"

Het tweede waar het antwoord waarschijnlijk "ja" op zal zijn, zijn de invulmogelijkheden de eigenschappen bij Screen. Die 4K waarden moet ik dan invullen bij "presentatie", 'grafische bestanden' en "video's maken"

Voor iedereen die zaterdag 20 maart naar Wijk bi Duurste gaan: tot morgen!

Groet,

"die andere" van Denkers in Beelden.

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Adri Snijders » vr 19 apr 2024, 14:10

Nog een toevoeging:

en ook de 4K eigenschappen invullen bij: beeldverhouding aan de linkerzijde.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Cuno Wegman » vr 19 apr 2024, 20:47

Links boven in het eigenschappenvenster hoeven geen pixelwaarden opgegeven te worden. Kies daar 'gewoon' voor
16:9 (HDTV, video)
De waarde in pixels is alleen nodig als er sprake is van een vreemde beeldverhouding, die nog niet in het lijstje aanwezig is.

De waarde rechts bovenaan is de maximale 'scherpte' die Wings kan presenteren vanuit de tijdlijn. Na het veranderen van deze waarde, ook de actie "Mediapool - Grafische bestanden van afbeeldingen optimaliseren..." uitvoeren!

Bij het exporteren 'voor een ander' zijn inderdaad de waarden nodig die passen bij de monitor/tv/beamer van de serie-ontvanger.
Deze waarden hoef je niet bij de screen-eigenschappen al op te geven: dat kan nog bij het exporteren van de video (of exe).
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Schermen - Screen in Mediapool

Bericht door Adri Snijders » zo 21 apr 2024, 13:30

Cuno,

Zoals bij de Nationale al aangegeven: duidelijk verhaal!

Plaats reactie