moiré effect (heet het geloof ik)

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

moiré effect (heet het geloof ik)

Bericht door Adri Snijders » zo 24 mar 2024, 11:21

Goede waardeloos weer dag,

In een AV waar ik mee bezig ben, ontstaat een merkwaardig effect wat volgens mij moiré heet.

Als ik het zou moeten omschrijven is het een soort golvend effect in een grijs egaal gebied in de lucht, daar waar twee beelden in elkaar overvloeien. Dat is even een onrustig momentje. Kan die andere daar iets aan doen om dat te voorkomen.

(andere beelden kiezen in dat overvloei moment is het verkeerde antwoord ;)

Morgen is het weer, weer beter.

Groeten van,

die ene en die andere
www.denkersinbeelden.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: moiré effect (heet het geloof ik)

Bericht door Cuno Wegman » vr 05 apr 2024, 14:32

Hallo andere (of toch die ene),

Dit effect is niet het moiré-effect (dat is het effect als twee rasters over elkaar heen liggen een daarbij een nevenraster ontstaat, zoals een raster in de foto op het pixelraster van de monitor).
Het effect dat jullie zien is vermoedelijk het olievlek-effect, en is in veel situaties niet echt te vermijden of te bestrijden.

Bij het in- en uitfaden van een echt egaal gebied zal het niet voorkomen, maar als er een lichte mate van nuance in het beeld is, zullen gebieden ontstaan die net één gradatie van elkaar verschillen (soms maar één bit in helderheid of kleursamenstelling). En door het in- of uitfaden zal die grens zich verplaatsen. En het menselijk oog [of in ieder geval de interpretatie van de waarneming] is vanuit de evolutie gevoelig bewegingen en scherpe veranderingen in kleur.

Mogelijk oplossingen kunnen zijn:
- kleine aanpassng van de gebruikte curve(s);
- beetje onscherp maken van de afbeeling, maar dit kan ook zeeeeer averechts werken;
- schijnbaar effen vlakken meer effen maken in beeldbewerking;
- (ik noem het toch) een beetje tussenbeeld gebruiken.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: moiré effect (heet het geloof ik)

Bericht door Adri Snijders » zo 07 apr 2024, 05:34

Goedemorgen Cuno,

Zoals altijd weer: bedankt!

"de andere", de ene ligt nog te slapen!!

Plaats reactie