Projektopties->Beeldbewerking->Scherpte

Plaats reactie
Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Projektopties->Beeldbewerking->Scherpte

Bericht door Hans Tieben » do 01 feb 2024, 13:45

Hallo,
Tijdens de laatste SGG-webinar werd gesteld dat geen enkele vraag dom is, dus nu durf ik dit ook te vragen :roll:

In Wings 7 zit een instelling voor scherpte van afbeeldingen onder Projektopties->Beeldbewerking->Scherpte

Hoe wordt deze parameter in Wings gebruikt? Tot nu toe ben ik er altijd van uit gegaan dat mijn originele afbeeldingen met de daarbij behorende eigenschappen (dus inclusief scherpte) een-op-een in de presentatie of gerenderde video worden toegepast, dan is er toch geen "extra" verwerkingsstap nodig?

Groetjes, Hans

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Projektopties->Beeldbewerking->Scherpte

Bericht door Cuno Wegman » za 03 feb 2024, 22:25

Hallo Hans,

Ik denk dat vooral vragen die niet gesteld zijn, domme vragen zijn.

In de keten van bronobject, via camera en bewerking tot eindresultaat, zou verscherpen altijd de laaste stap moeten zijn. Omdat pas op dat moment de uiteindelijke grootte bekend is, en daarmee de gewenste of benodigde mate van verscherpen. Een foto afgedrukt op 10x15 cm vereist andere waarden dan dezelfde foto, uit hetzelfde bestand, op 60x90 cm voor een mooi resultaat.

Met zoeken naar "scherpte" of "verscherpen" in dit forum zijn al verschillende bijdragen te vinden, waaronder een wat langer verhaal van mij uit 2016 dat hier vrij goed op aansluit (viewtopic.php?f=4&t=269).

De kern van het verhaal is: als je Wings optimaal gebruikt, maak je niet zelf vooraf de afbeelingen op beamer-/beeldschermformaat, dat laat je Wings doen. En daarmee is er sprake van een herberekende grootte, gebaseerd op de uiteindelijk gebruikte grootte (rekening houdend met zoom per beeld). Om dan een goede scherpte-indruk te houden is verscherpen op dat moment nodig.

En voor situaties waar de algemene waarde voor een specifiek beeld leidt tot ongewenste resultaten (te scherp, of niet scher genoeg), bestaat in de mediapool de mogelijkheid om voor elke afbeelding eigen waarden in te stellen.

Als je het effect van het (algemene) niet-verscherpen door Wings 7 wilt zien, kun je de waarde in de projectopties een keer op 0 zetten (en dan daarna de grafische bestanden wel opnieuw laten berekenen).
AVé,
Cuno

Hans Tieben
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 12:27

Re: Projektopties->Beeldbewerking->Scherpte

Bericht door Hans Tieben » zo 04 feb 2024, 18:43

Dank voor jouw uitleg. Duidelijk verhaal.

Plaats reactie