video maken

Plaats reactie
Jos Ketelaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 okt 2015, 11:01

video maken

Bericht door Jos Ketelaar » zo 14 jan 2024, 22:08

Als ik een video wil maken van een serie volg ik de instructies van Cuno die hij heeft behandeld in het blad van de SGG van maart 2019 op bladzijde 7. Echter ik kom ook op het eind tegen dat je een presets moet kiezen via een menu. Tot nog toe heb ik dan wat ingevuld met daaronder de naam van de serie. Echter het begint wel erg rommelig te worden.
1 - kan iemand mij uitleggen wat ik moet kiezen (presets) en wat ik in het veld daaronder moet invullen?
2 - wat ik al schrijf in het menu wordt het nog al rommelig, het begint met Facebook enz. Hoe krijg ik nu mijn zelf ingevulde en gemaakte teksten kwijt zo dat het weer wat overzichtelijker wordt.
Het komt misschien wat warrig over maar ik snap er ook niet veel van, ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Jos Ketelaar

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: video maken

Bericht door Cuno Wegman » zo 04 feb 2024, 19:59

Hallo Jos,

Deze vraag was duidelijk aan mijn aandacht (en die van alle andere lezers met kennis) ontsnapt. Maar ik wil toch nog wel een poging wagen. Nadat ik voor de zekerheid de tekst in het verenigingsblad nog even nagelezen heb...

Gelukkig (voor mijzelf) is in het stuk niet geschreven dat je tegen het eind een preset moet kiezen.
Dat zou ook niet echt productief zijn: een preset is een voorinsteling, en die kies je normaliter vooraf. Dat zit eigenlijk ook al in de naam. En dat staat ook prima beschreven in de helptekst die je kunt raadplegen met een druk op F1.

Dus als je een video wilt maken, kies je in dit venster (desgewenst, want het gebruik van presets is zeker niet noodzakelijk) eerst de preset die je wilt gebruiken. Dat gaat in twee stappen:
- selecteer de preset (die in de beschrijving overeen komt met het doel waarvoor de je de video wilt maken) in de lijst;
- klik op de knop rechts daarvan (het raster met het vinkje daarop).
De instellingen van de preset worden nu in de velden van de bovenste helft ingevuld.
Daarna kun je alle waarden nog naar wens of behoefte aanpassen.
En als de instellingen zijn, zoals je wilt, kun je op Volgende > klikken om naar de volgende stap te gaan.

Maar als je deze instellingen vaker wilt gebruiken, kun je daar een eigen preset van maken.
Daarvoor is het invulveld onder de lijst met presets:
- vul daarn een beschrijving van jouw eigen nieuwe preset in, en
- klik op de knop met het diskette-symbool rechts daarvan.
Nu zijn de actuele instellingen als een preset opgeslagen. Die kun je bij het maken van een volgende video dus op een eenvoudige wijze opnieuw toepassen.

Kleine tip: als je je eigen presets een naam geeft die begint met een letter die vóór de F in het alfabet staat, komt de preset altijd bovenaan de lijst te staan.

En als je presets uit de iljst wilt verwijderen, dan verwijs ik graag naar een ouder draadjes in dit forum:
viewtopic.php?f=4&t=483
viewtopic.php?f=4&t=455
AVé,
Cuno

Jos Ketelaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 okt 2015, 11:01

Re: video maken

Bericht door Jos Ketelaar » za 10 feb 2024, 12:17

Dankjewel Cuno. Hier heb ik echt wat aan gehad.
Tot spoedig.
Groetjes Jos

Plaats reactie