Direct X manager

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Direct X manager

Bericht door Adri Snijders » wo 27 dec 2023, 10:12

Weer eens bezig tussen Kerstklokjes en de Oliebollen,

Ik kan nog steeds niet overweg met de VST plug-ins in Wings 7 pro. Toen wij van 5 naar 7 ging waren ook de Direct X effecten verdwenen. Tot de laatste bijeenkomst in Houten was de gedachte: dat is helaas niet anders. Echter, iemand met de merkwaardige naam Jan vertelde iets anders.

Wij zagen een mogelijkheid om een effect (meestal gebruiken wij een nagalm op het eind van een sample) in Wings 5 te maken en dat over te zetten naar nummertje zeven, en dat zijn wij vergeten.

Dus Wings 5 weer even wakker geschopt maar nu....Hoe Zit Dat Ook Al Weer.

Groeten van

'die ene' en 'die ander'

www.denkersinbeelden.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Direct X manager

Bericht door Cuno Wegman » wo 27 dec 2023, 22:40

Adri Snijders schreef:
wo 27 dec 2023, 10:12
Hoe Zit Dat Ook Al Weer.
Dat zit, weliswaar een beetje verouderd, uitstekend.

Bij de DirectX-effecten van Wings 5 zit geen echte galm, wel een (meervoudige) delay, zeg maar 'echo' voor het gemak.
Dat is een ander effect, maar als het resultaat daarvan voldoende is, is het voldoende.

Zorg er in Wings 5 voor dat via de Opties - Projectopties - Audio gekozen is voor gebruik van DirectX-effecten.
Nu kun je voor een geluidsspoor het gebruik van effecten inschakelen door te klikken op het spirit-symbool in de kop van het geluidsspoor.
Dan opent direct de DirectX-effect-manager. Klik in de linker lijst, Plugins, met de rechter muisknop op een lege regel. In he menu dat dan verschijnt, kies je dan AV Stumpfl - Delay (of en ander effect).

In de helptekst vind je hierover alle informatie onder Effecten - geluid/klank (of Klangbearbeitung of Der Effekt-Manager für DirectX-Plug-ins als je niet de helptekst met de Nederlandse index gebuikt).
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Direct X manager

Bericht door Adri Snijders » ma 01 jan 2024, 13:53

Hallo Cuno,

Ten eerste de beste wensen en hopelijk nog je bijdrage aan vele oplossingen.

Het activeren van Direct X in Wings 5 is niet het probleem. Echter, toen ik de AV's van 5 naar 7 ging overzetten verloor ik de werking van de in 5 gemaakte Direct X bewerkingen. Nummer zeven accepteert Direct X niet en het zit er eenvoudig niet in. Maar tijdens de laatste bijeenkomst in Houten, liet Jan een methode zien hoe dat wel kan. (misschien was het een droom) En als dat wel zo was, hoe zit dat dan!

Groeten van 'die ene' en 'die andere'

www.denkersinbeelen.nl

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Direct X manager

Bericht door Cuno Wegman » ma 01 jan 2024, 14:56

Hallo eenenander,

Dan heb ik het vermoeden dat Jan gedemonstreerd heeft dat je in Wings 5 de geluidsfragmenten, inclusief de toegepaste effecten, kunt exporteren naar nieuwe geluidsbestanden, en dan de bestaande fragmenten in de tijdlijn direct laten vervangen door de zojuist geëxporteerde bestanden.
Als je de serie dan daarna opent in Wing 7, bevat de serie de nieuwe geluidsbestanden, mét de effecten daarin verwerkt.

Stappenplan:
- klik met de rechter muisknop in het geluidsobject
- kies Speciale functie - Exporteren...

Let op (1)
Als je kiest voor "Vervang originele objecten door nieuw audiobestand" moet je daarna wel het effect uitzetten, anders wordt het (in Wings 5) dubbel toegepast (in het nieuwe bestand, én in het spoor zelf).

Let op (2)
Zeker bij gebruik van galm (of andere effecten die voortduren tot een moment na afloop van het geluidsfragment zelf): zorg ervoor dat de te exporeren duur lang genoeg is om ook deze uitloop te kunnen bevatten. Als je alleen het fragment selecteert, wordt het nieuwe bestand afgekapt op de tijdsduur van het geselecteerde fragment.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Direct X manager

Bericht door Adri Snijders » ma 01 jan 2024, 17:19

Hallo Cuno,

Dit komt mij niet onbekend voor, bedankt. Ik zal het 'die ene' vragen het uit te voeren.

Wie is wie denk je uiteraard.


Groeten van 'die ene' en 'die andere'

www.denkersinbeelen.nl

Plaats reactie