Kort in- en uitzoom effect

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Kort in- en uitzoom effect

Bericht door Adri Snijders » za 25 nov 2023, 09:13

Beste mensen,

Het is een week na dat van 'die ene' en 'die andere', tijdens het verdere voortgezette onderwijs van ons zo geliefde programma Wings, (de Denkers in Beelden hebben de Pro daarvan) een AV vertoond is..

Ten eerst: Tijdens de bespreking door Jan van de AV Skyescape werd in vrij simpele handeling een beweging van 10% (?) over de gehele AV gegeven. Het betrof hier een inzoom effect via de zogenaamde stuursporen. Vraag hierover hoe is dat er ingezet, welke handelingen zijn er toegepast?

Ten tweede: dat is dan extra mooi als het overal met dezelfde "snelheid" gaat. Een stuurspoor wordt toegekend aan het 'vlak' waar de curve en het beeld instaan. Dat 'vlak' heeft nooit dezelfde lengte. Hierdoor krijgt het in-of uitzoom effect verschillende snelheden......is de mening van die andere. Is dat 'vlak' waar het beeld en de curve instaat op de ene of andere manier gelijk van lengte te krijgen? Of zit ik hier te kletsen......

Adri

www.denkersinbeelden.nl

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kort in- en uitzoom effect

Bericht door Jan Roeleveld » za 25 nov 2023, 17:13

Beste 'ene' of 'andere', (mag ook gelezen worden als: 'Beste beiden'),

Omdat de beelden bij jullie op verschillende sporen stonden en niet op één spoor in elkaar overvloeiden was het makkelijk om eerst bij één object het eindkeyframe 10% hoger in waarde te zetten, waardoor de langzame zoom ontstond.
Daarna klikte ik rechts in het gele stuurspoor van dat object en koos voor 'Naar pool kopiëren'.
In de mediapoolmap 'Stuursporen' wordt deze beweging dan opgeslagen.

Daarna selecteerde ik alle afbeeldingen die een soortgelijke beweging zouden moeten gaan maken. Met de ingedrukte CTRL-toets alle objecten links aanklikken waardoor ze geel worden gemarkeerd.
Vervolgens vanuit de mediapoolmap 'Stuursporen' de opgeslagen beweging op één van de geselecteerde objecten slepen en de vraag 'Moet dit op alle geselecteerde objecten worden toegepast?' met Ja beantwoorden.
Klaar is die ene...
Die andere werpt terecht de vraag op dat die 10% beweging niet altijd even snel gaat. Dat klopt, want een 10% beweging bij een object dat 5 seconden staat zoomt 2 x sneller dan een object dat 10 seconden staat.
Welaan, die 10% is een makkelijke rekeneenheid.
Als een object 3 seconden objecttijd heeft verander je de waarde van het laatste keyframe naar 103%. Als een volgend object 7 seconden objecttijd heeft wordt de waarde in het eindkeyframe 107% en als een object een objecttijd heeft van 15 seconden moet het eindkeyframe een zoomwaarde van 115% hebben. Ze zoomen dan allemaal even snel.

Het kan zijn dat je die snelheid te langzaam vindt. Wel, dan neem je als rekenfactor 20% en worden de eindwaardes op basis van het bovenstaande voorbeeld respectievelijk 106%, 114% en 130%.

Succes beiden!

Jan

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Kort in- en uitzoom effect

Bericht door Adri Snijders » za 25 nov 2023, 17:33

Bedankt Jan,

Als "die andere" er niet uit komt vraag ik het gewoon aan 'die ene',
Dit gaat wel lukken. Bovendien zijn wij gepensioneerd en hebben wij alle tijd.....denk ik.


Groet,

Adri

Plaats reactie