geen audiospoor mp4 video Wings 7

Plaats reactie
Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Tom van Hell » wo 08 nov 2023, 16:03

Als ik een mp4 video op de tijdlijn zet wordt er geen audiospoor aangemaakt. wel als ik het videobestand in het audiospoor sleep. Maar dan moet ik ze weer uitlijnen en koppelen. dat laatste lukt me ook niet.
Het werkt bij mij dus niet zoals in de voorbeeld video's dat je de video in de tijdlijn sleept en gelijk mooi het audiospoor eronder hebt hangen.Wat gaat er fout?

Als ik het videobestand en de audio heb uitgelijnd klopt er ook totaal helemaal niks van de synchronisatie.
Laatst gewijzigd door Tom van Hell op wo 08 nov 2023, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » wo 08 nov 2023, 16:25

Hallo Tom,

Als je een videobestand naar een videospoor sleept, wordt alleen het beeld opgenomen in de tijdlijn. En als je het videobestand naar een audiospoor sleept, alleen het geluid van de video.

Als je beide gelijktijdig in de tijdlijn wilt opnemen, moet je het videobestand slepen naar het lege gebied van de tijdlijn: het zwarte gebied onder het laatste spoor.
Dan worden zowel een beeldspoor als een audiospoor gemaakt, beeld en geluid synchroon daarin geplaatst en samen gekoppeld in een groep, zodat beide ook bij verschuiven synchroon blijven.

Het koppelen gaat door het maken van een groep:
- selecteer beide objecten;
- klik met de rechter muisknop op één van deze objecten;
- kies Groeperen;
- kies Nieuwe groep maken.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Tom van Hell » wo 08 nov 2023, 16:32

Oke ik zie nu wat er gebeurd maar voor elk videobestand dat ik nu in de lege ruimte sleep maakt die twee nieuwe sporen aan. en zet ze niet op het al aanwezige spoor voor video en audio

ik krijg de verschillende video's ook niet op 1 spoor. ik krijg ze niet naar boven of naar onder

Verder loopt ook de audio totaal niet synchro met de video kan dat fps te maken hebben het is echt heel gek

https://we.tl/t-mO8jacmQ8O met voorbeeld bestanden van de video en een exe met wings

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Tom van Hell » wo 08 nov 2023, 17:34

Ik ben toch wat verder gekomen dankzij een topic van Ad van Roosendaal
https://www.sggroep.nl/forum/viewtopic. ... roon#p2076

Kennelijk weet Wings geen raad met 59 fps en/of 4k

Video omgezet naar 30 fps en HD en het werkt goed.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » wo 08 nov 2023, 21:54

Hallo Tom,

De door jou gemaakte exe met daarin de 4K-video met 60 fps loopt op mijn computer zonder problemen. En volledig synchroon qua beeld en geluid.
Ook als ik het videofragment in een Wings 7-project zet (of in een Wing X-project), wordt deze zonder problemen afgespeeld. En de performance-lijn boven in beeld blijft groen.
Ik vrees dat de limieten hier niet door Wings bepaald worden (want daar zijn geen bovengrenzen ingebouwd), maar door de computer waarmee de serie wordt gemaakt/afgespeeld.

Hou in het achterhoofd: om een video van 4K met 60 fps te verwerken, kost evenveel rekenkracht als 8 'gewone' full-HD-video's met 30 fps. Daar komen prestatie-grenzen snel in zicht.

Voor de volledigheid: het afspelen van een 4K/60p-video in een videoplayer (zoals MPC of VLC) is niet vergelijkbaar met het weergeven in de tijdlijn door Wings. WIngs moet ieder beeld afzonderlijk afzonderen en (kunnen) combineren met andere beeldsporen. Een videoplayer hoeft de basisdata alleen maar door te geven aan de chips in de grafische kaart om het beeld te laten decoderen en presenteren.

Ik weet dat er Wings-gebruikers zijn die tijdens het monteren gebruik maken van kopie-video's met lagere resolutie, en dan voor het berekenen van het eindproduct de video's vervangen door de volledige versies (bij het berekenen van video's is de rekenkracht van de computer minder belangrijk: het maken van de video duurt dat misschien wat langer, maar de hoge resolutie kan dan wel behouden blijven).

En als het eindproduct tóch in 4K vanuit de tijdlijn gepresenteerd moet worden (live-presentatie met triggers, pauzes e.d.) kan het eindresultaat als video in een eigen spoor gezet worden, met de eigenschap "Exclusieve modus voor presentatie" ingeschakeld. De enige voorwaarde is dan natuurlijk wel, dat de computer tenminste één videospoor met de gewenste resolutie kan weergeven.

Voor wat betreft het verticaal verplaatsen van gegroepeerde objecten: dat is niet mogelijk als die objecten over twee of meer sporen verdeeld staan. In jouw situatie zou ik dan toch de video twee keer in de tijdlijn slepen: eenmaal voor beeld, en eenmaal voor audio. En dan handmatig uitlijnen (magneetfunctie) en desgewenst groeperen.
AVé,
Cuno

Tom van Hell
Berichten: 49
Lid geworden op: za 16 apr 2016, 08:00

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Tom van Hell » do 09 nov 2023, 11:13

Cuno
Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord.
Ik denk dat het idd aan mijn laptop licht.
.
Maar mijn beamer is toch HD dus beetje onzinnig om 4k erin te stoppen tenzij je wil zoomen in de video.

mijn videokaart is een Nvidia Geforce 940 M
Laptop
Processor Intel(R) Core(TM) i5-6300HQ CPU @ 2.30GHz 2.30 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen 16,0 GB (15,9 GB beschikbaar)
Type systeem 64-bits besturingssysteem, x64-processor
niet echt geweldig dus.

welke laptop zo uit de winkel zou het wel goed op lopen?


mvg Tom

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: geen audiospoor mp4 video Wings 7

Bericht door Cuno Wegman » vr 10 nov 2023, 19:54

Hallo Tom,

Jouw laptop is een uitstekende laptop... als je nu dezelfde programma's zou gebruiken als in 2015 en dezelfde prestatie-eisen zou hebben.

Vermoedelijk liggen jouw wensen (en die van vele programma's) tegenwoordig een stuk hoger.

Op de downloadpagina van Wings (https://hdav.org/en/service/downloads) kun je een overzicht vinden van de eisen die aan een Wings-computer worden gesteld. Houd er bij de keuze van onderdelen (met name grafische kaart) wel rekening mee, dat de grafische kaarten in een laptop qua vermogen meestal wat geknepen zijn, in vergelijking met de 'gewone' computers. Dit om te voorkomen dat het binnenwerk van de laptop gaat smelten...

In principe zou je met deze lijst bij elke goede computerleverancier moeten kunnen slagen. Zelf heb ik goede ervaringen met BTO in IJsselstein (https://bto.eu/). Zij hebben een aantal standaardmodellen in vele prijsklassen, maar je kunt daar ook variaties van krijgen, of een geheel eigen combinatie maken.
AVé,
Cuno

Plaats reactie