MP4

Plaats reactie
lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

MP4

Bericht door lisethschoutsen » do 02 nov 2023, 16:09

goedemiddag,
Van een wing7 serie heb ik een MP4 gemaakt. Als ik deze afdraai in media speler dat geeft het beeld een soort pixel trilling. deze serie is 28 minuten lang. mp4 bestand is: 5.457.901 kb
Hoe komt Dat?
Bij series die kort duren is dat niet het geval. 2 minuten > 602.542 kb
Op mijn vorige pc had ik daar geen last van maar nu is er weer een nieuwe pc aangeschaft.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door Cuno Wegman » vr 03 nov 2023, 10:05

Hallo Liseth,
Uit jouw probleembeschrijving kan ik niet met zekerheid afleiden of voor de genoemde korte series de videobestanden ook op de nieuwe computer zijn gemaakt, of dat deze nog van de oude computer afkomstig zijn. Als het alleen optreedt bij (alle) video's die met de nieuwe computer zijn gemaakt, kan het een instellingenverschil zijn.

Treedt het verschijnsel door de hele video heen op, of alleen op bepaalde punten, zoals overvloeiers, zoomen of pannen?

Er is in ieder geval bekend dat video's (mp4) die gemaakt zijn met de QuickSync-codec van Intel, vooral in combinatie met stilstaand beeld, vaak resulteert in instabiele pixels (met name zichtbaar bij [kleur]contrastrijke randen in het beeld: wisselend tussen scherp en minder scherp, meestal in een soort secondenritme).
Bij gebruik van de nVidia-codec treedt dit niet op.
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door lisethschoutsen » zo 05 nov 2023, 09:12

Dag Cuno,
De series die ik heb omgezet zijn nog op de oude pc gemaakt.
Het verschijnsel treedt door de gehele video op, zowel op de stilstaande beelden als video's die in de serie zijn verwerkt.
Cuno in wings7 bij: uitvoer > synchronisatiemodus deze staat op normale syn-modus Windows 7/8 10
> onderaan staat multihead (Nvida Quadro Sync)
is dit dan een idee om deze te gebruiken?

En anders: Ik ga van de week eens een nieuwe serie maken en dan kijken of het nog zo is.

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door lisethschoutsen » zo 05 nov 2023, 10:24

Dag Cuno,
Ik heb nu een serie op de nieuwe pc gemaakt en daar weer een mp4 maar de trillingen blijven de hele video. ( deze serie duurt 2.15.
Ik zag bij de korte series dat de trilling er toch ook is.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door Cuno Wegman » zo 05 nov 2023, 11:06

Hallo Liseth,

De door jou genoemde uitvoer-optie heeft alleen betrekking op weergave vanuit de tijdlijn. Ik doelde op de instellingen bij het maken van de video (in het menu Uitvoer - Video (formaat selecteerbaar)... ).

Ik ben benieuwd welke instellingen je gebruikt hebt voor het maken van de video, en hoe de trillingen eruit zien.
Ik zal je in een persoonlijk bericht een link sturen waar je schermafdrukken van de video-instellignen en de video kunt uploaden. Dan kan ik het verder onderzoeken.

Met groet,
Cuno
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door lisethschoutsen » ma 06 nov 2023, 09:35

oke Cuno het komt er aan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door Cuno Wegman » di 07 nov 2023, 14:54

Hoi Liseth,

Ik heb de bestanden ontvangen en bekeken. De oorzaak is, wat mij betreft, duidelijk: de gebruikte codec.

Deze soort van ritmische trillingen/verstoringen/pixelverschuivingen kom ik alleen tegen in video's die gemaakt zijn met de QuickSync-enoder van Intel.
Kies in het venster met de video-instellingen voor een andere codec, bij voorkeur de Nvidia NVEnc H.264-Encoder.
Met de link die je gebruikt hebt om de bestanden te versturen kun je nu een afbeelding downloaden met de voorgestelde keuze.
Maar deze is alleen beschikbaar als jouw computer over een videokaart van nVidia beschikt. Als die er niet in zit, kies dan een andere codec met H.264 of MPEG-4 in de naam.
AVé,
Cuno

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door lisethschoutsen » di 07 nov 2023, 19:42

Dag Cuno,
Dank voor je support en snelle reacties.
IK heb de serie in de beide codec gemaakt en de Mpeg-4 daar schokken de beelden.
De H-264 gaat het goed en loopt alles mooi. ( de video is wel veel sneller klaar dan met de QuickSync-encoder, een +puntje?)

Is de Nvidia NVEnc H.264-Encoder wel aan te raden? Ik zal kijken of mijn videokaart over nVidia beschikt.

Maarrrr... hoe kan het nu dat ik met mijn oude pc daar helemaal geen last van had?
Groetjes Liseth

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door lisethschoutsen » di 07 nov 2023, 19:52

Cuno mijn videokaart is: AMD RX 570

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MP4

Bericht door Cuno Wegman » di 07 nov 2023, 22:00

Hallo Liseth,
De codec van Intel maakt alleen gebruik van de rekenkracht van de 'gewone' processor van de computer, aangevuld met de 'grafische chip' daarvan, indien aanwezig (is niet bij alle processoren het geval).

Vermoedelijk heeft jouw H.264-codec ook 'AMD' in de naam staan. Dat is de codec van de fabrikant van jouw grafische kaart, en die codec gebruikt dan de extra rekenkracht van die grafische kaart bij het berekenen van de video. En dat gaat dan een stuk sneller.
De codec van Cisco is niet merkgebonden, maar maakt waar mogelijk wel gebruik van de grafische kaart. Een goed compromis tussen de merk-codec en de Intel-codec.

Van alle codecs bestaan verschillende versies. Sommige zijn met Wings 7 meegeleverd, sommige worden door Windows geleverd, al dan niet met updates en aanvullingen. Het is zeker mogelijk dat de Intel-codec van jouw oude computer een andere versie was dan op de huidige computer. Met de kwaliteitsverschillen als resultaat. Of je hebt op de oude comptuer toch gebruik gemaakt van een andere codec.
AVé,
Cuno

Plaats reactie