Time Lapse

Plaats reactie
Jos Ketelaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 okt 2015, 11:01

Time Lapse

Bericht door Jos Ketelaar » wo 05 jul 2023, 14:20

Ik heb een serie foto's gemaakt om een Time Lapse te maken. Eind vorig jaar hebt Jan dat speciaal voor mij nog even voor gedaan op een SGG dag. Ook de instructie video bekeken en het is gelukt. Maar bij het afspelen van de serie is de belichting niet helemaal constant en zitten kleine licht dipjes in. Dit komt om dat in het bronmateriaal ook heel kleine belichting verschillen zitten. Het betreft een serie (van een rups naar verpoppen) van bijna 30 uur en die heb ik geflitst met een heel klein steunlichtje voor de scherpstelling. wel een vaste sluitertijd en diafragma. De camera staat wel op continu AV om dat het onderwerp beweegt en klein is. Is het mogelijk om achteraf de belichting van de video te egaliseren in Wings 7 of een ander programma. Als ik niet duidelijk ben lees ik dat graag.
Bij voorbaat dank voor de ondersteuning.
Jos Ketelaar

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Time Lapse

Bericht door Cuno Wegman » wo 05 jul 2023, 15:08

Hallo Jos,

De methode die in eerste instantie bij mij naar boven komt:
- met het effect "BrightnesContrast" de helderheid van de hele video/timelapse verhogen (110 tot 120%);
- dan met de curve de helderheid van de hele video weer omlaag zetten tot de "normale" helderheid" (het effect dus weer terugdraaien);
- dan met plaatselijke aanpassingen van de curve de lichtdips (curve omhoog) en lichtpieken (curve omlaag) egaliseren.

Deze methode heeft wel één mogelijk nadeel: door de curve omlaag te zetten ontstaat transparantie in het beeld. Daardoor is deze methode alleen mogelijk als er geen onderliggend beeld is, en bij overvoeiingen moet extra opgepast worden

Dat brengt mij bij eigenlijk gelijk bij de volgende, betere, oplossing: gebruik het effect "BrightnessContrastVariable" ("BrightnessVariable" gaat niet werken, omdat die een maximale waarde van 100% [= origineel beeld] heeft).
Dan kun met met een variabele (in een universeelspoor) de helderheid met een curve regelen, zonder gevolgen voor de transparantie van het beeldmateriaal.
De stappen zijn dan:
- voeg het effect "BrightnessContrastVariable" toe aan de video/timelapse;
- kies bij dit effect bij Brightness Basis voor Variabele;
- maak in de mediapool een variabele (type Waarde uit [want de waarde gaat vanuit de variabele naar het effect]);
- wijzig de maximale waarde van de variabele in (bijvoorbeeld) 1.500 (want bij de standaard maximale waarde van 1.000 (=100%) wordt de helderheid niet verhoogd. Desgewenst kun je ook de minimale waarde veranderen in bijvoorbeeld 0.800. Dan kun de volledige hoogte van de curve van het variabele-object in de tijdlijn benutten om nauwkeurig te kunnen werken.
- sleep de variabele naar het effect;
- sleep de variabele naar een universeelspoor in de tijdlijn, en maak het object even groot als het video-object;
- zet de (rechte, horzontale) curve op een hoogte die geen effect heeft op de video (is afhankelijk van de door jou ingestelde minimale en maximale waarde van de variabele).
Nu kun jet met de curve van de variabele de helderheid/belichting van de video/timelapse sturen.

Succes!
Cuno
AVé,
Cuno

Jos Ketelaar
Berichten: 16
Lid geworden op: do 15 okt 2015, 11:01

Re: Time Lapse

Bericht door Jos Ketelaar » wo 05 jul 2023, 21:20

Dankjewel voor de uitgebreide uitleg en meedenken. Ik ga het uitproberen. Dankjewel Cuno.

Plaats reactie