kurven

Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

kurven

Bericht door peter stops » vr 28 sep 2018, 22:27

Beste Cuno?
>
> op de afgelopen bijeenkomst heb ik de volgende vraag gesteld:
> als ik in het spoor muziek de geluidsterkte wil veranderen maakte ik
> een knoop en vervolgens via eigenschappen stelde ik het aantal db in.
> ker werd echter ook gevraagd om het soort lijn. Steeds stond er dan
> Spline maar ik wilde eigenlijk een mooie boog zien, welke ik voorheen
> ook had. Moest dan "recht"
> aanklikken en er ontstond inderdaad tussen de twee knooppunten een
> rechte lijn. voor een volgende vermindering of vermeerdering van het
> aantal db precies het zelfde. Steeds weer "spline" Van een mooie kurve
> was geen sprake meer.
> Alleen nog recht.
> Weet jij misschien hoe ik dit probleem moet oplossen?
> bvd
> Peter stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: kurven

Bericht door Cuno Wegman » vr 28 sep 2018, 23:36

Hallo Peter,

Sinds versie 3 is WP voorzien van de werkbalk Gereedschappen, zoals afgelopen seizoen door Remy van Looveren uitgebreid besproken:
Afbeelding

In deze werkbalk Gereedschappen zit ook de mogelijkheid om aan te geven welkt type gebruikt moet worden bij het maken van nieuwe knooppunten. Deze instelling is geldig voor knooppunten in alle soorten objecten: afbeeldingen, video en geluid.

Nieuwe knooppunten (gemaakt door een dubbelklik in een (geluids)object) zijn altijd [*][/color] van de soort die gekozen is in de werkbalk Gereedschappen.
Als je de Eigenschappen van het knooppunt bekijkt, staat daar uiteraard standaard de soort genoemd van dát knooppunt.
En die soort is uiteraard te wijzigen via de Eigenschappen, net als de waarde.
Vanaf WP versie 6 is het soort knooppunt direct te herkennen aan de vorm: vierkant, rond of ruit.
Steeds stond er dan Spline maar ik wilde eigenlijk een mooie boog zien, welke ik voorheen ook had.
Voor een boogvormig curve-verloop kun je gebruik maken van Spline of van Smartmove. Voor rechte curves (met harde knikken) gebruik je Recht.
Omdat Spline-knooppunten, zeker in combinatie met andere knooppunten tot vreemde resultaten kunnen leiden (is automatisch gevolg van de manier waarop die berekend worden), worden beheersbare curven meestal gemaakt met Smartmove-knooppunten. Daarvan zijn de eigenschappen (en dus de verbindende curves) beter in te stellen.
Als ik jouw beschrijving goed interpreteer, had je voorheen Smartmove gebruikt, en is nu Spline actief. Omschakelen in de werkbalk Gereedschappen (via menu met rechter muisknop, of twee keer indrukken van de letter Z op het toetsenbord).
Moest dan "recht" aanklikken en er ontstond inderdaad tussen de twee knooppunten een rechte lijn.
Dat is het kenmerk van Recht, maar dat geldt alleen tussen twee punten met eigenschap Recht. De verbinding tussen twee knooppunten (de curve) wordt bepaald door de knooppunten aan beide uiteinden.

Hopelijk is met deze toelichting het mysterie van de knoopunten opgelost.


[*][/color] Door tijdens het dubbelklikken een toets ingedrukt te houden, is het mogelijk om een knooppunt te maken van een ander type. Die letters staan in de afbeelding genoemd.
AVé,
Cuno

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: kurven

Bericht door peter stops » za 29 sep 2018, 00:24

Beste Cuno,

heel hartelijk dank voor je hulp. Werkt nu weer uitstekend.
vr. gr.
Peter

Plaats reactie