rimpeling in water met WP5pro

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Adri Snijders » zo 25 feb 2018, 08:01

Goedemorgen,

Het is koud beste mensen, met die Siberische beer...

Vaag kan ik mij herinneren dat met WP5 (ik heb de Pro) een rimpeling in water kan worden gemaakt, maar hoe werk dat. Of was het een droom.
Als het kan moet ik dat deel van het water in elements selecteren en knippen en op een transparantje plakken, boven het beeld plaatsen met het stilstaande water. Maar welk effect is het en hoe werkt het......was het een droom?

Adri

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Remy Van Looveren » zo 25 feb 2018, 08:55

Ook een goede morgen koude Adri en siberische beer...

Ja Adri het is een droom, en neen Adri het is geen droom. Deze tegenstelling noopt tot wat verduidelijking.

'Rimpelingen' in water kan je inderdaad verkrijgen met een effect en vermits jij de Pro-versie hebt is dat geen probleem.
Hoe doe je dat?
- Ga naar het te rimpelen object in je tijdlijn en klik daar met de rechtermuisknop in.
- Bij het sub-menuutje dat je aangereikt krijgt klik je met je linkermuisknop op 'effecten activeren/tonen'
- In één van je kadertjes verschijnen dan de effecten
- Klik op 'basiseffecten'
- uit de lijst die je voorgeschoteld krijgt kies je, bijna onderaan, 'water'
- de parameters van het watereffect rollen zich dan uit: instellen indien nodig... (het fijne is dat je dat zelf moet uitzoeken...)
Let op: op deze manier: 'rimpelt' het ganse beeld! Dus ook die delen van je plaatje die, naar ik vermoed, boven het plaatje staan (bv. de skyline.) en ook boten en/of eventueel aanwezige eilandjes dansen lustig mee...
Ik meen te lezen in je vraag dat dit niet de bedoeling is.
De door jouw beschreven werkwijze (uitknippen watergedeelte en plaatsen BOVEN het volledige plaatje) biedt voor het mee rimpelen van de horizon en dergelijke slechts een gedeeltelijke oplossing. Uiteraard is het zo dat je, met de boven beschreven werkwijze, alleen het boven geplaatste beeldje (met alleen maar water) van het water-effect moet voorzien... Maar als je dit doet zal je zien dat je water regelmatig over de horizon kletst... Of dat de bedoeling is moet jij natuurlijk uitmaken. Mogelijk kan je dit beletten door het wiebelende waterobject te laten zakken totdat de rimpeling steeds onder de horizon blijft. Dat doe je door steeds maar opnieuw uit te proberen. Resultaat is dan wel dat je steeds een harde horizon behoudt en dat het water met pozen daaronder zal bewegen (=rimpelen).

Aan jou om uit te maken of 't wel dan niet een droom is.

Veel succes en plezier gewenst.

Remy

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Adri Snijders » zo 25 feb 2018, 10:28

Beste Remy,

Bedankt voor de super snelle reactie, geweldig!

Ik ben geland in de lijst met water, maar wel op een andere volgorde: linksklik op het te bewerken object (het onderste balkje kleurt geel), aan de linkerzijde van de monitor linksklik op de knop afbeeldingen, linksklik en kruisje bij real time afbeeldingen, linksklik op basiseffect en bijna onderaan staat water (met linksklik activeren?) met verschillende parameters, so far so good. Echter bij starten (weergave) in het venster of volledig scherm wordt alles wit. Schakel ik over naar ander basis effect, bijvoorbeeld blur, zie ik duidelijk een vervaging.

Adri

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door piet bakker » zo 25 feb 2018, 13:00

Saluut mannen

Ik gebruik voor het water effect texture 1 en 2 te vinden in de media pool, deze invoeren. Verder gebruik ik effect masks, ik maak een masker van het water en plaats die in effect masker. Maar dan zijn we er nog niet, bij effecten het effect mask red activeren. Het voorbeeld is te vinden in Tutorials AV Stumpfl 9.6. Ten overvloede, 9.5 is een voorbeeld van hoe het zou kunnen.

Succes

Piet Bakker.

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Adri Snijders » zo 25 feb 2018, 16:03

Beste Stumpflaars,

Nu is er even een dingetje, waarschijnlijk door verkeerd handelen, opgetreden.

In de Engelse help staat dat er texturen aangemaakt moet worden die onder extra, map openen, voorbeeldbestanden (of voorbeeld projecten staat kom ik niet goed uit) Er komt een schermpje waarin staat dat die map niet aanwezig is, dat het op de meegeleverde USB staat en dat dat naar de harde schijf moet. Op die USB via media samples bij effect textures gekomen. Dat loopt van ColorClouds.jpg tot Water2.tga. Op die stick waren slechts een aantal pictogrammen leeg. Op de C schijf heb ik onder Program files (x86) AV stumpfl, wings 5, effect textures geopend. Die map kwam overeen met de inhoud van die stick: een aantal pictogrammen waren leeg: o.a. water1.tga en water2.tga. Wat er daarna gebeurde weet ik niet meer maar die lege pictogrammen zit nu gevuld met een elements pictogram. Als ik daarop klik gaat elements open en "zegt" het bestand niet te kunnen openen.

In wp5 zitten nog steeds geen bestanden onder de voorbeeld bestanden en vraag om dat van de USB naar de harde schijf te verhuizen.

Adri

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Remy Van Looveren » zo 25 feb 2018, 16:45

Adri,

Ik vermoed dat ik me iets te snel heb laten verleiden om te antwoorden.
Ik heb daardoor 'een foutje' gemaakt.
In mijn herinnering zat het 'water-effect' niet zo diep verstopt...
Mijn excuses dus.
Mogelijk kan dit alsnog helpen:
Herhaal mijn 'instructies' tot aan:
- Klik op basiseffect. Doe dit niet, maar klik wel op 'Geometrie'.
- Klik dan op 'wobbel', ook h ier kan je met proberen en verbeteren wat spelen
- Klik op O.K.

Zie eens wat dit geeft, als je ook rekening houdt met al wat ik zei in mijn eerste antwoordje.

Remy

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door piet bakker » zo 25 feb 2018, 18:27

Adri,

Nogmaals stap voor stap, de techniek is de moeite waard:

op het betreffende object, rechts klikken, Effecten activeren en tonen,
Open effect-texturen op de + in het menu,
Textuur 1 aanklikken open de map en zoek effect textures water 1 tga aanklikken en open, water 1 is zichtbaar,
Textuur 2 aanklikken open de map en zoek effect textures water 2 tga enz,

Tenslotte basiseffect en water activeren en instellen naar wens.

Verder raad ik je aan effect masks te doorgronden.

Veel lol

Piet Bakker.

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Adri Snijders » ma 26 feb 2018, 08:08

Hy Piet,

Je schrijft: Open effect-texturen op de + in het menu.
In mijn menu staat bij Toelichting; Texture 1+2 required. Bij het basiseffect Water, zijn er allerlei parameters maar bij Texture gebeurt er niks.

Adri

Adri Snijders
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door Adri Snijders » ma 26 feb 2018, 11:14

Beste Remy,

Er ontstaat inderdaad beweging in water met een Wobble uit Geometrie, maar hoe het effect met water wordt uit Basiseffect is krijg ik niet voorelkaar. Het verschil in het eind resultaat van die twee kan ik nog niet beoordelen. Mijn vraag blijft nog even open.

Adri

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: rimpeling in water met WP5pro

Bericht door piet bakker » ma 26 feb 2018, 15:17

Adri,

Je bent er bijna, boven basis effect staat Geometrie en daar boven effect-texturen open dat menu met het plussymbool. Zie vervolgens mijn vorige schrijven.

Piet.

Plaats reactie