Hoe beelden te vervormen?

Plaats reactie
Henk Dijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 18:02

Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk Dijkstra » di 13 feb 2018, 14:45

Ik wil een beeld in mijn show laten vervormen. Hierbij zijn de zijden ongelijk, waarbij het de bedoeling is dat ik het beeld langzaam laat vormen tot bijvoorbeeld een vierkant. Ik heb al bij de effecten gekeken, maar daar kan ik niks vinden. En ook met de optie
om het beeld te laten draaien vanaf een stuurspoor lukt het niet. Zie het maar als een trapeze die langzaam naar een vierkant gaat. Misschien kan het wel helemaal niet in WINGS, maar wellicht heeft iemand nog een goede tip. En daarvoor alvast mijn hartelijke dank!

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Jan Roeleveld » di 13 feb 2018, 15:53

Henk,

Probeer het volgende eens uit, want ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp...

Zet een foto in een beeldspoor en zoom het totaalbeeld terug tot pakweg 60%. Voor het hele object dus continue 60%.
Daarna ga je in het eerste keyframe van het stuurspoor via het 'ouderwetse menu' (dus niet via In-Screen-Editing) de waarde 80 invullen in het vakje Rotatie - X-as - Hoek.
Het beeld gaat dan trapeziumvormig achterover vallen. Bij een waarde van 90 is het beeld zelfs onzichtbaar.
Door de locator aan het begin te starten zal het plaatje dan, al vorderend richting het eindpunt steeds rechter gaan staan en verdwijnt de trapeziumvorm omdat in het eindkeyframe een waarde van 0 staat waardoor het beeld weer 'recht' is.
Succes..!

Groeten,

Jan

Henk Dijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 18:02

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk Dijkstra » wo 14 feb 2018, 10:26

Dankjewel Jan,

Toch is dit niet wat ik bedoel. Het gaat om het volgende: ik heb een opname van een gevel van een gebouw en op die gevel staat een schilderwerk. De opname heb ik schuin van voren gemaakt, zodat het schilderwerk een perspectief vertekening geeft. Dat kun je in Photoshop rechttrekken, maar wat ik nu wil is dit schilderwerk uit de gevel laten loskomen en al inzoomend langzaam van de perspectief vertekening te ontdoen. Ik weet niet of het zo duidelijk is?

Groet,

Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Cuno Wegman » wo 14 feb 2018, 10:55

Hoi Henk,

Ik denk dat Jan jou prima begrepen heeft, en je wijst naar de juiste vorm van beweging.
Maar dat is in jouw geval alleen maar het startpunt. Je zult enkele extra zaken moeten regelen/uitvoeren:
- een extra plaatje met daarin alleen het schilderwerk;
- het rotatiepunt in de afbeelding verleggen naar de onder- of bovenrand van de afbeelding (om de beweging eenvoudiger te maken);
- de beweging combineren met pan- en zoomeffecten, eventueel met afzonderlijke factoren voor horizontale en verticale zoom.

Bij het maken van het uitgeknipte schilderwerk kun je kiezen uit:
1 - een rechthoekige afbeelding waarin het vertekende schilderwerk met transparantie aan de zijkanten om het startperspectief op te vangen, of
2 - een rechthoekige afbeelding van het schilderwerk zoals je het uiteindelijk wilt tonen. Je begint de weergave dan met een verkleinde en "vertekende" stand van de afbeelding.
De keuze heeft uiteraard gevolgen voor de manier waarop je de keyframes voor de gewenste bewegingen moet instellen.

Leuke uitdaging.
AVé,
Cuno

Henk Dijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 18:02

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk Dijkstra » wo 14 feb 2018, 11:13

Hm...

Hier moet ik even op broeden. Inderdaad, leuk uitdaging. Ik ga er mee aan de slag.

Bedankt tot zover... :ugeek:

Henk Dijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 18:02

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk Dijkstra » vr 16 feb 2018, 16:39

Ik ben er mee aan het stoeien geweest, maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik heb een extra plaatje gemaakt met alleen het vervormde schilderij.
Hier heb ik een rechthoekige afbeelding van gemaakt met rondom transparantie.
Ik heb het rotatiepunt naar de onderkant van het rechthoekige plaatje gebracht. (Dat heb ik gedaan bij het vakje "centrum", waarbij je ook nog het rotatiepunt naar links of rechts kunt verplaatsen; moet ik daar nog iets mee doen?)
Bij zoom heb ik Y=X uitgevinkt.
Nu heb ik diverse waarden geprobeerd en het resultaat komt een beetje in de buurt, maar toch blijf ik steeds met een of twee zijden zitten die ik niet recht krijg. Ik kom er gewoon nog niet uit dus.... :?: :(

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Cuno Wegman » vr 16 feb 2018, 20:12

Hoi Henk,
Cuno Wegman schreef:Leuke uitdaging.
Als je mij de twee afbeeldingen stuurt (de totale gevel en het uitgesneden schilderwerk), wil ik in een verloren uurtje wel een poging wagen.
AVé,
Cuno

Henk Dijkstra
Berichten: 6
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 18:02

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk Dijkstra » za 17 feb 2018, 11:43

Dankjewel Cuno,

De plaatjes zijn onderweg. 8-)

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Cuno Wegman » vr 06 apr 2018, 23:16

Voor de volledigheid: het resultaat is intussen naar Henk gestuurd en wordt tijdens de SGG-bijeenkomst van 7 april besproken.
AVé,
Cuno

Henk van Kruijsdijk
Berichten: 5
Lid geworden op: do 28 nov 2013, 07:04

Re: Hoe beelden te vervormen?

Bericht door Henk van Kruijsdijk » ma 09 apr 2018, 23:52

Remy heeft een paar jaar geleden een show laten zien waar hij beelden over een hoek van een gebouw liet bewegen.
Vanuit die show heb ik destijds wat gespeeld om dit te doen op basis van maskers .
Uitgaande van de uitleg van Cuno kwam bij mij het idee dat dit ook moest kunnen met hetzelfde princiepe.

Dit weekend heb ik het geprobeerd en het is gelukt.
Deze mogelijkheid kan in verschillende creatieve oplossingen gebruikt worden met verschillende vormen en maskers.

Ik heb deze werkwijze in mijn geheugen show ( file ) verwerkt met opmerkingen en werkwijze.

Het voordeel is
- alle denkbare vormen kunnen omgezet worden in maskers en dan vervormd en bewogen worden
- Geen vrijmaken van het deel dat gebruikt wordt Dus eventueel meerdere beelden met hetzelfde masker
- Correctie met het onderliggende beeld is eenvoudig te doen omdat uitgegaan wordt van een opname

Indien gewenst kan ik de file op sturen

Plaats reactie