exe van een wmv-video

Plaats reactie
Leo Koppens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:40

exe van een wmv-video

Bericht door Leo Koppens » di 30 jan 2018, 18:49

Goede avond

Soms maak ik series met veel bewegende objecten. De exe-betanden vragen soms teveel van (andere) PC's. Om dit probleem te voorkomen maak ik van zo'n serie eerst een wmv-bestand met 60 beelden per seconde. Vervolgens maak ik hiervan een exe-bestand. Dat gaat heel goed en deze zijn perfect af te spelen. Echter in WP5 en WP6 zijn deze exe-bestanden gigantisch groot, nl. 3 GB voor een serie van 3,5 minuten. Dit probleem had ik niet in WP4. Hoe kan ik dit bestand verkleinen ?
Momenteel gebruik ik als compromis, deelwmv's maken van stukken met veel bewegende objecten en deze in de serie in te passen.
Vol verwachting kijk ik naar een antwoord uit.

Met gepaste groet
Leo Koppens

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: exe van een wmv-video

Bericht door Cuno Wegman » di 30 jan 2018, 22:24

Hallo Leo,

Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de keuze van de kwaliteit voor de intermediate videobestanden.
Voorheen bestond die uit twee elementen, P en Q. Q is bepalend voor de beeldkwaliteit, P voor de positioneerbaarheid (van de locator binnen de video).

Vanaf WP5 is alleen nog maar de Q-waarde zelf te kiezen. Ik vermoed dat de P-waarde intern nu is vastgezet op de hoogste waarde.
Dus veel volle beelden en minder tussenframes.
Het verschil in bestandsgrootte tussen de verschillende Q-waarden kan vrij groot zijn, al een factor 3 tussen Q1 en Q2.

In plaats van wmv kun je de serie ook exporteren naar Wings Video. Dat is eigenlijk hetzelfde als intermediate, dus die hoeft dan niet meer alsnog berekend te worden. Dat scheelt tijd en schijfruimte.
AVé,
Cuno

Leo Koppens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:40

Re: exe van een wmv-video

Bericht door Leo Koppens » wo 31 jan 2018, 22:06

Hallo Cuno

Verschil tussen Q1 en Q4 is op mijn PC marginaal. Ik weet niet , wat de P waarde is en waar ik die kan vinden. Ik heb ook Wings video geprobeerd. Dat leidt uiteindelijk bij een exe tot bijna 2 GB i.p.v. 2,3. Bovendien zijn de bewegingen toch nog te schokkend. Ook heb ik H264 geprobeerd met 30 b/sec. en een hogere bitrate (10000 - 12000). Dat geeft een duidelijk lager bestand, maar de bewegingen zijn te schokkend. De beste oplossing is om geen video te maken. De exe is dan voortreffelijk, maar heeft ook een bestand van 1,1 GB, dat echter met Winzip behoorlijk te comprimeren is. Ik ga er van uit, dat jury en festivalpresentatoren over een geschikte PC beschikken. In noodgeval kan ik nog aanpassen met deelwmv's, MPEG4's of Wings video.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: exe van een wmv-video

Bericht door Cuno Wegman » do 01 feb 2018, 23:16

Hallo Leo,
Leo Koppens schreef:Ik weet niet , wat de P waarde is en waar ik die kan vinden.
In WP 5 en WP 6 zul je die ook niet meer vinden.
In WP4 zat deze onder Extra - Opties - Projectopties - Grafische gegevens.
Leo Koppens schreef:Ook heb ik H264 geprobeerd met 30 b/sec. en een hogere bitrate (10000 - 12000).
Wat jij als hoge bitrate beschrijft, vind ik een zeer lage bitrate, zeker voor full-HD.
En een (te) lage bitrate veroorzaakt beeldfouten (artefacten) en onregelmatige beweging.

De defaultwaarden van 6000 en 8000 van WP 4 waren bedoeld voor een dvd, dus voor een zeer lage resolutie (ongeveer een kwart van full-HD). En was gebaseerd op de maximale hoeveelheid gegevens die een dvd-speler van een schijfje kan lezen.

Voor full-HD is de ondergrens eigenlijk de doorvoersnelheid van een blu-ray-speler. En dat is 25000 (kbit/sec, kbps). En dan heb je het eigenlijk over H.254 met een profesisonele codec (van een filmmaatschappij).
WP 6 geeft nu al defaultwaarden van 40000 en 60000 bij de keuze voor full-HD en H.264.

WMV is voor full-HD niet de meest geschikte codec: de codec is eigenlijk verouderd en wordt door de maker (Microsoft) niet meer onderhouden.

Ik denk dat je bij festivals en wedstrijden mag verwachten dat computers met voldoende grafische rekenkracht gebruikt worden. En dat bij series die bij het testen problemen opleveren, de technicus contact opneemt met de auteur om dit op te lossen.

Bij een exe van 1,2 GB bij een tijdsduur van 3,5 minuten denk ik dat de je optie "Afbeeldingen comprimeren" niet hebt ingeschakeld. Minimale compressie (waarde 1) geeft normaliter al een vermindering van 40%.
Dit vermoeden wordt bevestigd door het feit dat Winzip de exe nog (sterk) kan verkleinen.
AVé,
Cuno

Leo Koppens
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 29 jan 2018, 21:40

Re: exe van een wmv-video

Bericht door Leo Koppens » vr 02 feb 2018, 13:07

Cuno bedankt

De hogere bitrate geeft inderdaad een verbetering. Ik maak nu een H264 met 30 b/sec. en dat ziet er redelijk uit. 60 b/sec is iets beter, maar dan zit ik weer aan 2 GB voor de exe.
Wat comprimeren betreft, ik zit standaard op 10, wellicht een beetje te hoog, maar ik zie geen verschil met 1.

Groet Leo

Plaats reactie