WP6

Plaats reactie
f slort
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 31 dec 2014, 15:04

WP6

Bericht door f slort » di 02 jan 2018, 15:50

Hallo Guno
Welke processor van de i7 moet Ik nemen om de 4k video goed te kunnen (en zonder schokken) afspelen in WP6. Welke videokaart raad je mij daarvoor aan. Mijn PC heeft Windows 7 prof. Met een betere processor en videokaart ben ik hopelijk van de schokkende beelden die Ik met de video 4K maak verlost. Groetjes Frans Slort.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Hardware voor 4K-video

Bericht door Cuno Wegman » di 02 jan 2018, 20:11

Hallo Frans,

Ik had jouw vraag bij het vorige onderwerp wel gelezen, maar ben ook niet altijd in staat om per omgaande te reageren op alle vragen. Het opnieuw stellen van dezelfde vraag in een nieuwe onderwerp versnelt het antwoord niet. De titel van de vraag sluit overigens niet aan bij de inhoud van de vraag.

Binnen de PC-wereld, zeker in combinatie met spelletjes of video, kunnen zelden "keiharde" garanties worden gegeven m.b.t. de prestaties in elke willekeurige situatie: ook de zwaarste computer is op de knieën te krijgen...

Maar voor een nieuwe WP-computer zou in principe elke actuele i7 bruikbaar moeten zijn. In getallen: de intel i7 7700 of hoger.
Voor de grafische kaart zou ik minimaal uitgaan van de nVidia GTX 1060 of de AMD Radeon RX 570. Sneller is natuurlijk altijd beter, zeker als er meer 4K-video's gelijktijdig vertoond moeten worden (al dan niet overvloeiend).

Overigens is de term "4K-video afspelen" niet in alle gevallen duidelijk. Er zijn verschillen:
- 4K-video gebruiken in een serie die zelf niet de 4K-resolutie heeft (maar bijvoorbeeld full-HD, 1920x1080);
- 4K-video gebruiken in een 4K-serie, die op een full-HD-monitor of beamer getoond wordt;
- 4K-vdieo gebruiken in een 4K-serie, die ook in 4K vertoond wordt.

Let op: hoewel processoren en grafische kaarten in principe in een computer vervangbaar zijn (waaronder ook voor opwaarderen), betekent het kiezen voor een nieuwere processor ook vaak dat moederbord en geheugen vervangen moeten worden.
En een snellere grafische kaart vraagt ook om een moederbord dat daarvoor optimaal geschikt is (lees: ook deze snelheiden ondersteunt).
Als de computer ouder is dan een jaar of 3, betekent dat eigenlijk meestal: geheel vervangen.
Zeker bij de allernieuwste generatie i7-processoren (en i9-processoren): die vereisen een nieuwe chipset voor de ondesteuning, en dus een nieuwe moederbord.
AVé,
Cuno

Plaats reactie