Schokkerige opnames

Plaats reactie
Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Schokkerige opnames

Bericht door Fons Rouwhorst » za 30 dec 2017, 09:12

Ik heb een projectje gemaakt met uitvoer naar exe. Vertoning via laptop naar beamer. Bij de aftiteling en beelden (foto) waar ik inzoom krijg ik een wat schokkerige opnames te zien. Niet in de montage maar alleen wanneer ik het projectje (exe) laat zien via de laptop en de beamer. Kan het aan de HDMI kabel liggen ? Hoor graag.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Cuno Wegman » za 30 dec 2017, 16:43

Hallo Fons,

Je bent weer een beetje karig met het vestrekken van gegevens waarop een antwoord gebaseerd kan worden. Zoals de resolutie van de serie en de belangrijkste eigenschappen van de laptop waarop je de exe wilt afpstelen (processor, grafische kaart).

Maar als de exe wel zonder problemen op de desktopcomputer kan worden weergegeven ligt de conclusie (zeker na de woorden "laptop" en "schokkerig" [het zal om de weergave gaan, niet om de opname]) voor de hand: de laptop is te zwak om de exe probleemloos te kunnen vertonen.

Problemen bij pan- en zoombewegingen duiden mestal op een te zwakke grafische kaart. En de meeste laptops hebben een zwakkere grafische kaart dan vergelijkbare desktop-computers.
In grensgevallen kan het helpen om aan Windows te melden dat de beamer gezien moet worden als de primaire monitor, zodat daar iets meer kracht voor gereserveerd kan worden.

Het is zeeeeer onwaarschijnlijk dat de hdmi-kabel dit verschijnsel veroorzaakt.
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Fons Rouwhorst » za 30 dec 2017, 18:37

Bedankt Cuno. Hierbij de nodige informatie. Wat betreft de laptop Processor Inter(R) Core(TM) i5-2430M CPU 2.40GHz
Geïnstalleerd geheugen 4,00 gb Type systeem: 64 Bitsbesturingssysteem. Grafische Kaart Ge Force GT 540M
Resolutie 1920 X 1080. Ik kan uit bovenste niet helemaal inschatten of de laptop zwaar genoeg is. De grote van EXE-file is 2 gb.
Wanneer ik de exe file vertoon via de laptop zie ik geen schokkerige overgangen. Wanneer ik de laptop aansluit richting de beamer (Optoma Hd 50) krijg ik problemen. ( Vandaar mij voorzichtige voorspelling HDMI) ????

Hoor graag.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Cuno Wegman » za 30 dec 2017, 20:36

Hallo Fons,

Hoewel de processor en de grafische kaart van de laptop, voor een laptop, zeker niet slecht zijn, zijn het wel exemplaren die voor WP-gebruik aan de onderkant van het bruikbare zitten.
Het lijkt erop dat de laptop bij het afspelen, alleen via het eigen scherm, het "nog net trekt", maar zodra de externe monitor/beamer ook van beeld voorzien moet worden de grenzen overschreden worden.

Misschien bereik je een bruikbaar resultaat als je
- hetzij in de beeldscherminstellingen van Windows aangeeft dat de externe monitor/beamer de primaire monitor moet zijn;
- hetzij in de beeldscherminstellingen van Windows, tijdens het weergeven van de exe, er voor kiest om de interne monitor uit te schakelen.

Een ander alternatief: maak van de presentatie een video-bestand en vertoon deze met de laptop.
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Fons Rouwhorst » za 30 dec 2017, 21:45

Hallo Cuno. Bedankt voor de goede uitleg en de adviezen.
Ik werk in de serie met veel pauze fragmenten en met een afstandsbediening. Ik heb het nog niet geprobeerd maar wanneer je er een videobestand van maak kan je waarschijnlijk niet meer gebruik maken van de pauze momenten ?
Ik ga kijken wat ik van resultaat krijg bij; beeldscherminstellingen !

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Cuno Wegman » za 30 dec 2017, 21:52

Hallo Fons,

Als je de video afspeelt met een "normaal" afspeelprogramma voor video's, dan kun je inderdaad eigenlijk geen gebruik maken van pauzes.

Een alternatief is dan: importeeer de video weer in de WP-show, schakel alle andere beeldsporen (afbeeldingen en video) uit, en zet alleen het spoor van deze ene video aan. En uiteraard het markerspoor met de pauzemarkeringen.
En maak dan opnieuw een exe.
Dan is bij de weergave al het rekenwerk aan het beeld (pan en zoom) al uitgevoerd, en je behoudt de pauzepunten.
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Schokkerige opnames

Bericht door Fons Rouwhorst » za 30 dec 2017, 22:33

Dag Cuno Toch nog even aan het experimenteren geweest met verschillende soorten kabels. 2 soorten HDMI en VGA kabel. Wat schets mijn verbazing. Prachtige overvloeiers met de VGA kabel zelfs bij de aftiteling. Ik denk dat ik de professionele PRO HDMI kabels van Kramer maar moet gaan aanschaffen. De twee verschillende merken HDMI kabels die ik gebruik zijn de wat goed koperen versie.

Plaats reactie