Masker

Plaats reactie
Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

Masker

Bericht door Johan de Kievit » di 26 dec 2017, 22:22

Geacht forum
Al jaar en dag maak ik gebruik van maskers in mijn series, met wings 6 krijg ik dat niet meer voorelkaar. ik heb nog een aantal keren de instructie video"s bekeken wp 5, en heb alle nodige instructies uitgevoerd. misschien moet ik in wp 6 nog andere handelingen uitvoeren?

Hopelijk kan iemand mij op weg helpen?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Masker

Bericht door Cuno Wegman » di 26 dec 2017, 23:29

Hallo Johan,

Ik wil je best op weg helpen, maar dan is wel noodzakelijk dat je (beter) aangeeft waar je heen wilt. De oproep die je nu plaats, is te vergelijken met het bellen van de Wegenwacht van de ANWB met de melding "mijn vorige auto deed het goed, maar de nieuwe niet, kunt u mij op weg helpen?".

Bij het ondewerp "maskers" kunnen heel veel zaken een rol spelen, die afhankelijk zijn van wat je wilt bereiken en welke middelen je daarvoor wilt inzetten.
Wat krijg je wel (of niet) te zien, wat had je op dat punt verwacht?
Wat voor soort bestanden gebruik je als maskers (pnd, jpg, tif, psd, ...)?
Welke instellingen gebruik je voor de (beeld)sporen die je voor de beeldstapel en de maskerstapel gebruikt?
...
AVé,
Cuno

Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

Re: Masker

Bericht door Johan de Kievit » wo 27 dec 2017, 21:48

Beste Cuno
Ik gebruik het masker vaak als doorkijkje bij landschappen.
de maskers die ik maak hebben of psd , jpeg of tiff bestanden.
Ik gebruik drie beeldsporen boven in de tijdlijn
De bovenste wordt het maskerspoor en is gerenderd.
De tweede van boven wordt het beeldstapel spoor. screenuitvoer
Het masker krijgt een rood alpha kanaal, en geinventeerd
Het derde spoor is een beeldspoor.
Kom je hier uit?

ps Ik heb vanmiddag dit zelfde gemaakt in WP5 en daar was het masker { doorkijkje } wel zicht baar.


Vriendelijke groet
Johan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Masker

Bericht door Cuno Wegman » wo 27 dec 2017, 23:55

Hallo Johan,

Jouw antwoord geeft iets meer duidelijkheid, maar niet volledig.
Zo geef je niet aan of je het beeld dat gemaskeerd moet worden helemaal niet ziet (masker blokkert alles), helemaal wel ziet (masker maakt hele beeld zichtbaar)...
Of dat het beeld van het "normale" beeldspoor wel getoond goed getoond wordt...

Je beschrijft ook een tegenstrijdigheid: het beeldspoor dat je voor de beeldstapel wilt gebruiken heeft als eigenschap "screenuitvoer". Maar met die uitvoer is het een normaal beeldspoor. Van een beeldspoor voor de beelden die gemaskeerd moeten worden gaat de uitvoer naar de Afbeeldingen-stapel.

Alleen het (bovenste) maskerspoor moet de eigenschappen Maskerstapel plus Stapl renderen hebben.

Is het project goed ingesteld:
- is het gebruik van maskersporen binnen dit project ingeschakeld (Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer - Maskerfunctie voor visuele sporen inschakelen)
Zijn alle sporen goed instgesteld:
- het maskerstapelspoor met rendering moet grijs zijn met gele horizontale lijntjes;
- het beeldstapelspoor moet grijs zijn met zwarte horizontale lijntjes.

Wat gebeurt er in beeld als je de testknoppen van het maskerspoor of van het beeldstapelspoor gebruikt (rechts naast de uitschakelknop in de spoorkop)?

En geheel los van de inhoud van jouw vraag: ik vraag mij af waarom je wel gebruik maakt van psd en tiff (bestandsformaten die transparantie ondersteunen) en dan toch nog gebruik maakt van "gebruik een RGB-kleur als fictieve transparantie" in plaats van echte transprarantie, die naar mijn smaak veel inzichtelijker is bij het werken met maskersporen.

En tot slot: hoewel ik denk te weten wat je bedoelt, schrijf je:
ps Ik heb vanmiddag dit zelfde gemaakt in WP5 en daar was het masker { doorkijkje } wel zichtbaar.
Het lijkt mij dat je het masker juist níét wilt zien, maar wel (een deel van) de onderliggende afbeelding.
Dat geeft het idee van het carnaval in Venetië: ook daar zijn de maskers zichtbaar, de gezichten van de dragers niet.
AVé,
Cuno

Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

Re: Masker

Bericht door Johan de Kievit » do 28 dec 2017, 20:59

Beste Cuno

Ik had inderdaad niet de maskerfunctie voor visuele sporen ingeschakeld, deze aan gevinkt en het probleem was opgelost.

heel veel dank voor je genomen moeite

VG Johan

Plaats reactie