Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Plaats reactie
leo de vree
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:38

Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Bericht door leo de vree » wo 20 dec 2017, 22:02

Beste Cuno,
Sinds een jaar werk ik met wp5. Tot grote tevredenheid. Op dit moment werk ik aan een presentatie waarin ik foto's draaiend in het beeld laat verschijnen. Daarvan maak ik een mp4 met de codec H264 en met de preset DivX of HD-DVD (de overige instellingen laat ik onveranderd). Als ik de mp4 afspeel, komen de beelden tijdens het draaien trillend/schokkerig in beeld.
De weergave vanuit de tijdlijn gaat zonder schokken. Vanuit de exe gaat de weergave vrijwel zonder schokken, in ieder geval aanzienlijk minder dan vanuit de mp4. Dit verschijnsel treedt ook op als ik de mp4 afspeel op een Sony tv of een samsung tablet.
Ik maak vaker presentaties met paning van panorama's en dergelijke en ben dit effect nog niet eerder tegen gekomen.

Wat zie ik over het hoofd om ze strak in beeld te krijgen.

Gegevens PC:
Asus gt640 -2GD3 videokaart met 2 GB DDR3
Intel I5-3330 CPU.
RAM: 8 GB DDR3
HD: Toshiba 1TB 7200 rpm op een sata600 slot
monitor: Apple Cinema HD

Met vriendelijke groet,
Leo de Vree

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Bericht door Cuno Wegman » wo 20 dec 2017, 22:24

Hallo Leo,

De door jou gekozen presets beschikken bij hun standaardinstellingen over enkele beperkingen/waarden die de uiteindelijke kwaliteit nadelig beïnvloeden en het door jou ervaren probleem kunnen versterken:
- het aantal beelden per seconden is slechts 25. Dat levert eerder schokkerig beeld op dan de tijdlijn, die normaliter met 60 beelden per seconden weergegeven wordt;
- de bitrate is vrij laag voor full-HD (ik neem tenmiste aan dat je die resolutie gebruikt), ingesteld op het maximum dat een blu-ray-speler kan weergeven. Hoe hoger de bitrate, des te meer details in het videobestand kunnen worden opgeslagen.

Een roterende beweging is een relatief onnatuurlijke beweging voor de meeste codecs (die geoptimaliseerd zijn om "normale" videobeelden en bewegingen te kunnen comprimeren). Panning en zooming zijn in dat opzicht meer natuurlijk en beter te verwerken.

Al met al zou ik zeggen:
- ga voor minimaal 50 beelden per seconde;
- verhoog de bitrate naar 40000 en 60000 voor gemiddelde en maximum.
Als je dit wilt weergeven vanaf een USB-stick in de TV, dan moeten TV en stick wel USB3 zijn, en de combinatie moet voldoende doorvoersnelheid hebben: er zijn heel veel USB3-sticks die niet sneller zijn dan USB2-stick. Alles een kwestie van merk en prijs...
AVé,
Cuno

leo de vree
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:38

Re: Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Bericht door leo de vree » do 21 dec 2017, 21:10

Beste Cuno,
In de eerste plaats hartelijk dank voor je antwoord. Het opent voor mij de ogen voor de flexibiliteit binnen de H246-codex. Jouw advies resulteert in een betere kwaliteit van de mp4 uitvoer op de pc en op een tv. De tv is een Sony Bravia KDL, waarop de mp4 vanaf een externe HD via de USB-poort wordt afgespeeld.
Ik heb enkele testjes uitgevoerd met verschillende waarden voor de parameters voor de H264 codex en met de uitvoer naar exe als referentie.
1) Met 50 bps en een bitrate van 40000 - 60000 is het trillen op op pc en tv afwezig, maar is het beeld op beide nog een beetje schokkerig.
2) Met 60 bps en een bitrate van 40000 - 60000 is het resultaat nog beter op de pc (geen trilling, niet schokkerig), maar juist weer minder (meer schokkerig in vergelijking met test 1)) op een tv. Het laatste hangt vermoedelijk samen met de eigen frequentie van de tv (50 Hz) of met de USB poort waarvan ik de snelheid/type niet heb kunnen achterhalen.
3) Met 50 bps en een bitrate. van 80000 - 100000 is het trillen op de pc en tv afwezig en is het beeld op beide een klein beetje schokkerig maar minder dan bij test 1).
4) uitvoer naar exe resulteert in een trillingsvrij en niet schokkerig beeld op de pc.

Samenvattend: hogere bps en bitrate heeft betere een kwaliteit van de mp4 tot gevolg, maar de optimale instellingen zijn verschillend voor het medium waarop wordt afgespeeld. Leerpunt van deze exercitie is voor mijzelf dat niet teveel roterende beelden tegelijkertijd moeten worden gebruikt om een strakke mp4 uitvoer te krijgen.

Met vriendelike groet,
Leo de Vree

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Bericht door Cuno Wegman » vr 22 dec 2017, 21:35

Hallo Leo,
met de USB poort waarvan ik de snelheid/type niet heb kunnen achterhalen.
Als de fabrikant van het apparaat een beetje netjes werkt, is het aan de kleur van het plastic in de USB-stekker (of de USB-aansluiting) te zien:
USB1 = zwart
USB2 = wit
USB3 = blauw
De kleur voor USB3 wordt, naar mijn ervaring, goed gevolgd. Voor USB2 wordt ook vaak (ten onrechte) zwart gebruikt.
AVé,
Cuno

leo de vree
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 20 dec 2017, 16:38

Re: Trillend/schokkerig beeld bij mp4 presentatie

Bericht door leo de vree » do 28 dec 2017, 12:36

Beste Cuno,
Met hartelijke dank voor deze informatie. Na enig zoeken op internet blijkt het een USB2 poort te zijn. Daar is in dit kader geen snelheidswinst te behalen.
Een alternatief is om de exe af te spelen op de pc en via hdmi en de optie "meerdere schermen" in Windows de presentatie op de tv te tonen.

Met vriendelijke groet,
Leo de Vree

Plaats reactie