Spoor start niet op - png toont zich niet

Plaats reactie
Rene Krekels
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 23:32

Spoor start niet op - png toont zich niet

Bericht door Rene Krekels » do 02 nov 2017, 21:33

Beste Winger,
In een serie heb ik veel tijdlijnen. Wings 4.25b Advanced (straks 6!).
Bij het afspelen vanuit Wings krijg ik geen beeld van enkele sporen. Probleem speelt bij 'vrijstaande’ png's ( vrijstaand gemaakte oude auto die van links naar rechts over het scherm rijdt of een lijn op de kaart die met een verschuivend zwart afdekvlak langzaam op de onderliggende kaart de route weergeeft ).
Wonderlijk is dat na het stilzetten van de serie, de auto of lijn wél te zien is. Als ik dan op spatie druk om de presentatie te starten blijft de auto te zien en loopt de route mooi over de kaart.
Maar …. bij de volgende ‘png’ (of tif) is hetzelfde probleem aan de orde. Het beeld start niet in. Als ik de serie stopzet in de tijdlijn, toont het ‘verloren’ beeld zich wel, en na het staten van de serie blijft het beeld zichtbaar.
Wat te doen ?
Probleem speelt zowel bij mijn Dell gamecomputer (12Gb geheugen) als de laptop (eveneens een snelle game-computer; MSI laptop 8 gb).

Dank alvast,
Groet, René Krekels

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Spoor start niet op - png toont zich niet

Bericht door Cuno Wegman » do 02 nov 2017, 22:45

Hallo René,

Graag nog wat meer informatie over het probleem: welke Windows-versie(s), welke processor, welke grafische kaarten zitten in de computers.
Treedt het probleem alleen op bij afzonderlijke afbeeldingen, of werkt het door naar alle afbeeldingen op hetzelfde spoor?

WP4 heeft helaas niet de performancemonitor van WP5, maar ik vermoed een te zware belasting van de grafische kaart.
Of een te klein toegewezen deel van het geheugen van de grafische kaart voor beeldverwerking (Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer - Max. gebruik grafisch geheugen voor afbeeldingen).

Je maakt ook gebruik van maskers, en die vragen ook extra rekenkracht van de grafische kaart.

De geheugenomvang van de computer zelf heeft (als deze meer is dan 4 GB) geen gevolgen voor WP: WP kan zelf nooit meer dan 4 GB gebruiken. Dat is de limiet voor programma's die intern gebouwd zijn met 32-bit-technologie.
AVé,
Cuno

Rene Krekels
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 23:32

Re: Spoor start niet op - png toont zich niet

Bericht door Rene Krekels » vr 03 nov 2017, 00:04

Hallo Cuno,

dank voor je reactie!
De pc heeft het volgende te bieden:
Intel Core i7-3770 CPU @ 3.40 GHz
12,0 GB geheugen
NVIDIA GeForce GTX 660
64 bits besturingssysteem
windows 8.1

In de uitvoeropties staat het geheugen gebruik op 90%
Daaronder: Normal sync-modus Windows 7
Een optie voor 8.1 is er niet ....

De afbeeldingen zitten op meerdere sporen, en ook in aparte beeldkaders (links, rechts, midden).
En het probleem doet zich voor bij alle afbeeldingen, zijnde de png's en tif's.
De 'gewone beelden' (jpg's) geven geen probleem.

Om het probleem nog wat erger te maken: het totale bestand valt met regelmaat volledig uit. Wings sluit dan af, met een bericht dat er een fout is opgetreden. Had ik voorheen niet ( alle 20 versies van het project - ik ben een twijfelende bewaarder van projectversies - draaiden eenvoudig en goed, tot nu).

Dus ....... what to do?

Dank alvast en tot weer,

groet, René Krekels

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Spoor start niet op - png toont zich niet

Bericht door Cuno Wegman » za 04 nov 2017, 22:05

Hallo René,
Rene Krekels schreef:Normal sync-modus Windows 7
Een optie voor 8.1 is er niet ....
Dat is op zich niet vreemd voor een programma dat al bestond voordat sprake was van een opvolger voor Windows 7.

Ook WP5 heeft geen specifieke sync-modus voor Windows 8 (of later), omdat de manier van aansturen van de grafische kaart niet structureel gewijzigd is na Windows 7.

Treedt het probleem ook op met de eerdere 20 versies van de show, of alleen met de laatste versie?
Als het alleen bij de laatste versie is, denk ik aan een beschadiging van het showbestand, bijvoorbeeld door een schrijffoutje.
Heel misschien is dan een foutief punt te vinden via Extra - Project controleren (de locator springt dan naar de positie in de tijdlijn waar WP een fout gevonden heeft.

Als het probleem bij alle versies optreedt, dan vermoed ik een probleem in de grafische routines van Windows. Mogelijk veroorzaakt door de installatie (of uptdate) van een ander programma.
Het zou niet de eerste keer zijn dat een programma tijdens de installatie (of update) enkele instellingen, routes of bestanden binnen Windows veranderd voor het eigen gemak. En daarmee standaarden of routes voor andere programma's om zeep helpt. De software van GoPro en Pinnacle waren daar ooit sprekende voorbeelden van.

Dan kan het nog lastig zoeken zijn: installaties en/of updates terugdraaien (terug naar eerder herstelpunt) in de hoop dat de ombuiging dan teruggbogen wordt.
Een herinstallatie van WP kan helpen, maar alleen als de problemen zitten in onderdelen die ook door WP (opnieuw) geïnstalleerd worden. Als het gaat om standaard onderdelenvan Windows, helpt dat niet.
Voor sommige delen zou ook een herinstallatie van Direct-X 9 een oplossing kunnen zijn. Het installatieprogramma daarvan zal, omdat DX9 al geïnstalleerd is, waarschijnlijk vragen om herstellen of verwijderen. Het eerste zou dan voldoende moeten zijn (als het probleem in DX9 zit). Verwijderen en daarna volledig herinstalleren werkt natuurlijk ook.
AVé,
Cuno

Rene Krekels
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 nov 2017, 23:32

Re: Spoor start niet op - png toont zich niet

Bericht door Rene Krekels » zo 05 nov 2017, 21:43

Hallo Cuno,

top om zo snel een reactie te ontvangen.
En inderdaad die versie 4 is toe aan vervanging; op naar de 6!

Er zit iets goed fout in het bestand. Zelfs het openen is al teveel gevraagd.
Met name op de dell-pc; Na een korte opstart, schakelt WP zich automatisch uit.
Op de laptop draait de serie wel, alleen die overgangen met de png's
en ook de overgangen met extra schermen (daarbij was alleen het kader te zien, maar het beeld zelf niet).
Dat laatste, overgangen voor staande beelden in een venster in het midden van het beeld,
heb ik provisorisch weten te redden; de beelden niet over laten vloeien maar
eenvoudig een harde, gescheiden overgang. Dat werkt dan wel. Blijkbaar zijn de tussenbeelden een probleem.
Minder mooi, maar wel beeld :-)

Morgen een lezing,direct vanuit WP, dus het uitproberen van jouw ideeën moet ff wachten.
Maar, ga ik zeker doen. Je hoort van me hoe het verder verloopt.

Dank zover dan ook,

groet, René Krekels

Plaats reactie