timelaps op volledig scherm

Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

timelaps op volledig scherm

Bericht door peter stops » ma 02 okt 2017, 15:17

Beste mensen,
Van een zonsondergang heb ik een een timelaps filmpje gemaakt. Dit deed ik als volgt:
1. zette de cursor in de groep video en klik met de rechter muisknop in dit vak.
2. er verschijnt dan o.a de kreet: beeldsequentie invoegen
3. klik op de eerste foto, daarna op de laatste foto en er ontstaat een filmpje met als naam die van de eerste foto.
4. Bij het afspelen zie ik een mooi filmpje via : "presentatie" en dan "in venster starten".

maar:
1. wil ik dit filmpje afspelen in : "starten op volledig scherm" speelt die slechts een deel van het filmpje af. Alleen een stuk van het begin. Wat ik ook probeer
2. Ik kan nergens het filmpje vinden. Hij heeft immers de naam van de eerste foto.

Weet iemand van jullie misschien de oplossing.
Zoals altijd ben ik jullie dan eeuwig dankbaar en verdienen jullie een vermelding in het clubblad
groeten
Peter stops

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door Cuno Wegman » ma 02 okt 2017, 21:36

Hallo Peter,

Als ik er gemakshalve even van uitga dat jij niet over een Wings Engine beschikt, dan durf ik te stellen dat jouw computer niet in staat is om een beeldsequentie weer te geven, puur vanaf de oorspronkelijke foto's.

Daarom moet van een beeldsequentie ook altijd een "intermediate videobestand" gemaakt worden. Daarvoor moet je bij het maken van de beeldsequentie de optie met dezelfde naam aanvinken.
Als de foto's (aanzienlijk) groter zijn dan de resolutie van de presentatie, dan moet je daarbij ook de gewenste resolutie van het videobestand opgeven. Een te hoge waarde kan leiden tot problemen bij de weergave.
Alleen als deze optie aan staat, wordt het door jou gezochte videobestand gemaakt (in de submap .w5 bij de afbeeldingen die in de beeldsequentie gebruikt zijn).
Die naam is overigens niet helemaal de naam van het eerste bestand, maar allee de naam zonder het volgnummer, gevolg door de gebruikt volgnummerreeks (van-tot).

Bij weergave via Presentatie - In venster starten wordt alleen de previeuw gebruikt. Bij Presentatie - Volledig scherm wordt het intermediate videobestand gebruikt (indien aanwezig). Als dat bestand er niet is, worden de oorspronkelijke foto's gebruikt. En dan zal de computer het snel niet meer kunnen bijhouden: het scherm wordt zwart.

Meer informatie hierover vind je uiteraard in de helptekst via de Index onder Beeldsequentie - Beeldsequentie op videospoor invoegen.
AVé,
Cuno

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door peter stops » ma 02 okt 2017, 23:24

Beste Cuno
dank voor je snelle antwoord waarop ik graag wil reageren:
1.ik heb geen idee waar je het over hebt als je praat over een Wings Engine. ik maak gebruik van WP 4. Waar zou ik die kunnen vinden?
2.Er wordt inderdaad een intermediate videobestand aangemaakt met als naam "zon 001.jpg_Q1P2(...).WPIV. De naam van de eerste foto was zon 001.jpg.
Het video bestand is dus wel degelijk aanwezig.Bij presentatie op volledig scherm volgt het beeld niet volledig de foto's. Na de helft is het net of de video de rest van de foto's niet meer ziet terwijl toch het volledige bereik is aangegeven. Het beeld wordt dus ook ook niet zwart.
Misschien kan jij mij ook aangeven waar ik in de helptekst Beeldsequentie - Beeldsequentie op videospoor invoegen kan vinden. Ik tref alleen een index aan met Duitse uitleg.
In ieder geval alvast bedankt weer voor je hulp
Peter

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door Jan Roeleveld » di 03 okt 2017, 10:37

Peter,

Een 'WIngs Engine' is een door AV Stumpfl gebouwde computer met een onvoorstelbaar krachtige processor en dito videokaarten en... dito prijskaartje.
Cuno verwijst naar de Nederlandse Help-index er daarbij vanuit gaande dat je software up to date is, ofwel dat je werkt met Wings Platinum 5 waarin de Help-index door SGG-Erelid Henk van der Vleuten is vertaald in het Nederlands.
In het geval je nog met Wings Platinum 4 werkt moet je in de index zoeken naar de Duitse term Bildsequenz. Zo kom je vanzelf bij Bildsequenz erstellen en Bildsequenz auf Videospur einfügen.
Succes..!

Groeten,

Jan

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door peter stops » di 03 okt 2017, 12:20

Dag Jan,
hartelijk dank voor je reactie maar..
het maken van een filmpje is geen probleem (was al) maar het probleem is het vertonen in de presentatie: in volledig scherm.
Daarbij wordt correct gestart en zie ik tot halverwege op volledig scherm een filmpje maar dat filmpje vertoont het gebrek aan van een volledig filmpje. Het is net of de beeldfrequentie is veranderd n.l. langzamer. Hij stopt precies waar het filmpje moet stoppen maar vertoont nog de rest die allang moest zijn vertoond. Dat deed het filmpje bij vertoning in het venster ook maar bij de tweede en volgende keren werd deze film goed vertoond.
Enig idee waar de oplossing zou kunnen liggen?
groeten
Peter

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door Cuno Wegman » di 03 okt 2017, 18:50

Hallo Peter,

De beschrijving
peter stops schreef:met als naam "zon 001.jpg_Q1P2(...).WPIV.
is helaas niet compleet. Eén van de belangrijkste gegevens ontbreekt: de tekst tussen de haakjes.

Maar gezien het deel "Q1" in de naam vermoed ik dat de kwaliteit en de grootte van het videobestand te groot zijn om door jouw computer goed verwerkt te kunnen worden. Ik vermoed dat de video van de timelapse gemaakt ik met de resolutie van de gebruikte foto's en niet met de resolutie van de monitor.

De vertraagde weergave van de video van de timelapse versterkt dat vermoeden, evenals de constatering dat het bij een tweede of derde weergave wel goed loopt.
AVé,
Cuno

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door peter stops » zo 08 okt 2017, 19:30

Dag Cuno,
ik heb nu van alles geprobeerd maar het lukt nog steeds niet. Mag ik jou misschien de foto's toesturen zodat jij , als je dat zou willen, er naar kunnen kijken en mij dan een oplossing geven?
groeten
Peter

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: timelaps op volledig scherm

Bericht door Cuno Wegman » zo 08 okt 2017, 20:47

Hallo Peter,

Je mag mij de bestanden sturen, dan zal k er naar kijken. Stuur dan ook het showbestand (serie.pt4) mee.

En lever daarbij ook het antwoord op de volgende vragen (hier in het forum, of bij de bestanden):
- gebruik je een laptop of een "gewone" computer;
- welke versie van Windows gebruik je;
- welke processor heeft jouw computer;
- welke grafische kaart heeft jouw computer;
- hoeveel beeldapparaten (beeldscherm, beamer) zijn gelijktijdig in gebruik aan deze computer;
- welke bestanden staan er in de map .w4 bij de foto's van de beeldsequentie (volledige bestandsnamen en grootte van de bestanden).
AVé,
Cuno

Plaats reactie