Wings Platinum en 32 bit

Plaats reactie
jaap postma
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Wings Platinum en 32 bit

Bericht door jaap postma » ma 02 okt 2017, 14:43

Op het Duitse Stumpfl forum las ik dat er in november een nieuwe versie van Wings Platinum komt.
Hierover is al veel gespeculeerd, en waren er veel vragen over nieuwe opties, heel veel over de vraag: wordt Wings Platinum 6 een 64 bit programma?
Christoph Hilger heeft hierop aangegeven dat het niet het geval zal zijn :o

Zelf ben ik daarover teleurgesteld: prachtige hardware en ruim intern geheugen, maar Wings Platinum kan daar maar een (heel) beperkt deel van gebruiken....
Misschien is Cuno bereid om hierover wat extra informatie te geven: wat voor inpact heeft het en is Wings Platinum met 32 bit nog wel afgestemd op de huidige hardware??

Alvast dank Cuno!
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wings Platinum en 32 bit

Bericht door Jan Roeleveld » ma 02 okt 2017, 17:39

Beste forumlezers,

Op dit moment is er zowel bij Cuno als ondergetekende niet meer bekend dan op het Duitse Forum staat. Over 2 weken ben ik bij AV Stumpfl in Wallern om alle ins en outs van Wings Platinum 6 te vernemen. Christoph Hilger zelf zal mij dan alle gewenste informatie verstrekken en zo krijg ik letterlijk 'uit de eerste hand' de nieuwe features te horen.
Cuno en ondergetekende zijn eveneens aanwezig bij de bijeenkomst van het Stumpfl Anwender Team Deutschland op 10 en 11 november in Puchheim (bij München) waar Wings Platinum 6 ook zal worden gepresenteerd. Wij, (Cuno, Christoph en ondergetekende) zullen er alles aan doen om Wings Platinum 6 ook weer tijdig van Nederlandse menu's te voorzien.
Inhoudelijk is er verder niets bekend over prijzen van updates, versies, mogelijkheden, etc. Tot het moment van de releasedatum, medio november, is het enigszins prematuur om vooruit te lopen op de eigenschappen van Wings Platinum 6. We laten ons verrassen zoals we al vaker verrast werden...
Het ligt voor de hand dat Cuno op zaterdag 18 november tijdens de SGG-bijeenkomst ruim aandacht aan Wings Platinum 6 zal besteden.
Succes..!

Groeten,

Jan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Wings Platinum en 32 bit

Bericht door Cuno Wegman » ma 02 okt 2017, 21:07

Hallo Jaap,

In hetzelfde draadje op het Duitse forum waarin Christoph Hilger schrijft dat WP 6 een 32-bit-programma zal zijn, heeft hij ook uit de doeken gedaan waarom daarvoor gekozen is en welke oplossing gekozen is om de grootste flessenhals (4K-weergave) op te lossen.
jaap postma schreef:...en is Wings Platinum met 32 bit nog wel afgestemd op de huidige hardware??...
...is vergelijkbaar met de vraag of een nieuwe auto van 1,90 m breed nog wel is afgestemd op een A2 met 5 rijstroken. Een auto van 5 m breed legt de afstand niet in een kortere tijd af...
AVé,
Cuno

jaap postma
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Wings Platinum en 32 bit

Bericht door jaap postma » wo 04 okt 2017, 10:17

@ Jan: ik heb helemaal niet gevraagd om iets over de features van Wings Platinum 6 te zeggen: ik ben benieuwd om dat in november te horen, mijn vraag was: wat is de impact van 32 bit op een 64 bit besturingssysteem en de huidige hardware...

@Cuno: Als ik met mijn auto rij op de A2 met maar 2 beschikbare rijstroken en het is druk op de weg, dan ben ik (veel) langer onderweg dan wanneer die weg 5 rijstroken heeft... (ik rij wekelijks op de A2 :))
Als er 5 rijstroken zijn maar ik kan/mag er maar 2 gebruiken dan zou ik daar van balen!

In de computer wordt het steeds drukker, grote datastromen door grotere beelden, zwaardere video's, hogere kwaliteits eisen etc...
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wings Platinum en 32 bit

Bericht door Jan Roeleveld » wo 04 okt 2017, 17:40

Beste Jaap,

Je hebt weliswaar niet gevraagd naar de nieuwe features in Wings Platinum 6, maar je refereert wel aan 'speculaties en veel vragen over nieuwe opties'. Voordat daarover in dit forum allerlei vragen worden gesteld heb ik bij voorbaat aangegeven dat daarover pas medio november meer duidelijkheid komt.

Christoph Hilger heeft duidelijk aangegeven op het Duitse Forum wat zijn motieven waren om vooralsnog geen ombouw van 32 naar 64 bit te realiseren. Voor degenen die nieuwsgierig zijn naar die motieven hierbij de vertaling van zijn mededeling daaromtrent.
In wezen waren de volgende redenen doorslaggevend voor ons (AV Stumpfl):

1) Wings Platinum 6 bevat een compleet nieuwe video-engine, die de decodering van video's buiten Wings Platinum laat plaatsvinden. Het leeuwendeel van de daarvoor tot nu toe gebruikte geheugenruimte komt daardoor vrij. Dit grote geheugengebruik bij het afspelen van 4K-video's was precies de huidige bottleneck in Wings Platinum 5. Aangezien deze bottleneck nu wegvalt is de conversie naar 64 bit momenteel grotendeels overbodig geworden.

2.) Zoals we reeds eerder hebben gemeld werken wij sinds 5 jaar met 2 ontwikkelaars aan de ontwikkeling van een unieke, krachtige high-end render engine (64-bits, OpenGL) voor de grote projecten (met Wings Vioso) zoals vermeld in een eerder bericht. Het zou kunnen zijn dat wij deze nieuwe rendermethode op een later moment kunnen implanteren in Wings Platinum. In dat geval worden vrijwel alle geheugen- en prestatie-intensieve taken buiten Wings Platinum afgehandeld en wordt Wings Platinum "alleen" nog de gebruikersinterface. Dit zou ook het maken van een conversie naar 64 bit volledig overbodig maken.

Ik hoop dat met deze informatie begrepen wordt waarom de overgang naar 64-bits in onze ogen momenteel niet noodzakelijk is en waarom we in plaats daarvan onze energie hebben gestoken in de verdere ontwikkeling van Wings Platinum zelf.
Tot zover Christoph Hilger.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie