Starten op volledig scherm wordt niet goed weergegeven

Plaats reactie
Laurens Verheggen
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 21:15

Starten op volledig scherm wordt niet goed weergegeven

Bericht door Laurens Verheggen » wo 16 aug 2017, 19:47

Presentatie op "Starten volledig scherm" wordt niet goed weergegeven. Het beeld is naar rechts verschoven en is vergroot.
Wanneer bij "screen-eigenschappen", "beeldverhouding behouden" het vinkje wordt weggehaald, is het scherm beeldvullend geworden.
De beeldverhouding klopt dan niet meer. De 2e monitor (1920x1200) is niet 16:9. Ik zou boven en beneden een zwarte balk moeten zien.
Mijn hardware : een BTO notebook met Windows 10, 16 GB geheugen en 2 videokaarten (Intel Graphics en een Nvidia Geforce GTX 1060 6GB). Scherm 1920x1080.
Bij en andere applicaties, bv Google Earth, gaat het maximaliseren van een venster op de 2e monitor goed. Ook de F11 knop.
In de help van Wings staan aanpassingen voor Windows 10 betreffende meerdere Videokaarten. Deze heb ik uitgevoerd.
(Nvidia-configuratiescherm/3D-instellingen beheren/Programma-instellingen/Wings5.exe => Krachtige Nvidia processor)
Ik gebruik Wings Platinum 5.20.4 Advanced.
Wat zie ik over het hoofd ?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Starten op volledig scherm wordt niet goed weergegeven

Bericht door Cuno Wegman » wo 16 aug 2017, 20:36

Hallo Laurens,

Op basis van jouw beschrijving, is mijn vermoeden: je hebt binnen Windows (Beeldscherm-instellingen, leesbaarheidsinstelling) opgegeven dat Windows de weergave moet vergroten (geen 100% gekozen maar 125% of 150%).
Als die optie actief is, is het F5-resultaat van Wings Platinum eigenlijk gegarandeerd niet wat je verwacht of wilt hebben.
In dat geval is de enige oplossing: terug naar 100%-weergave in Windows.

Mijn ervaring is dat veel laptop-gebruikers dit doen om de leesbaarheid van (menu)teksten binnen Windows te verbeteren. Maar dit heeft voor verschillende programma's ongewenste bijverschijnselen. Dit is helaas niet per beeldscherm in te stellen: dit geldt voor alle monitoren tegelijk.
AVé,
Cuno

Laurens Verheggen
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 mar 2017, 21:15

Re: Starten op volledig scherm wordt niet goed weergegeven

Bericht door Laurens Verheggen » do 17 aug 2017, 19:41

Ik heb dit direct opgezocht en je vermoeden is juist.
Bij Instellingen/Beeldscherm/Schaal en lay-out stond "De grootte van tekst, apps en andere items wijzigen" op 125 %.
Ik heb deze op 100 gezet en opnieuw opgestart. Dit duurde extra lang.
Het resultaat is zijn kleinere letters e.d. en een goed werkend Wings5 uitvoerscherm.
Bedankt voor het advies Cuno.

Plaats reactie