inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » vr 19 mei 2017, 20:16

Met de Panasonic GH5 heb ik een videoshot gemaakt van pakweg 20 seconden. Info: MP4, i7, 32 Gb geheugen met Geforce GTX 980-kaart. Ik heb een aantal vragen over het importeren van deze video in WP5.
- Het valt me op dat importen van een video van 20 sec pakweg 10 minuten duurt. Kan dat sneller?
- Als de video eenmaal doorgerekend is lukt versnellen met pitch (van 24 naar 48 fps) niet. Bij het afspelen van de tijdlijn met F5 ontbreken de laatste seconden van de geknipte video. De laatste seconden zijn wel zichtbaar als je met de muis over de video van links naar rechts schuift
- Ik heb aan het einde een stukje van de video afgeknipt (= niet bruikbaar), waardoor de geknipte video nu pakweg 10 sec is. Ook deze heeft 7 minuten nodig om in te lezen. Pitchen (van 24 naar 48 fps) lukt wederom niet.

Graag wil ik weten hoe videos sneller ingelezen kunnen worden en waarom de video niet afspeelt naar aantal fps zoals ik aangegeven heb.
Groet, Ad van Roosendaal

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Cuno Wegman » za 20 mei 2017, 22:15

Hallo Ad,

Het tempo waarmee vidoebestanden worden ingelezen/verwerkt is van meerdere factoren afhankelijk. Waaronder:
- de codec waarmee de video gecodeerd is (en gedecodeerd moet worden);
- het gebruik van intermediate video (en de instellingen daarvan);
- de resolutie (en enkele andere kenmerken) van de video (verwerking van 4K-video vraagt [zeer] veel tijd);
- de kracht van de computer.
Het decoderen van videobestanden kan niet altijd gebruik maken van alle beschikbare kernen van de processor. Het is mogelijk dat het decoderen beperkt blijft tot 1 kern per video. Er kunnen dan wel meerdere video's gelijktijdig verwerkt worden, maar de extra kernen versnellen dan niet het verwerken van een enkel bestand.

De extensie "MP4" zegt zelf nog niets over de inhoudelijke samenstelling van het videobestand.
Je mag mij rustig ter test een bestand sturen (met daarbij de informatie over hoe lang de verwerking daarvan op jouw computer duurt, en de instellingen waarmee je de video in jouw serie opneemt).
AVé,
Cuno

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Cuno Wegman » ma 22 mei 2017, 20:14

Hallo Ad,

Ik heb jouw bestanden ontvangen en bekeken.
Het belangrijkste gegeven dat je bij de oorspronkelijke vraag niet vermeld had: het zijn 4K-video's.

Het werken met 4K-video's levert met de huidige versie van WP (en de meeste computers die niet voldoen aan de huidige state-of-the-art-eisen) vaker wel problemen op dan niet.
Versnellen en vertragen zijn daarbij bekende problemen. Als je die effecten wilt gebruiken is het meestal nodig om eerst, in een afzonderlijke show, de juiste uitsnede en selectie te maken, deze als full-HD te exporteren en dat resultaat in de "echte" show op te nemen met vertraging/versnelling.

De lange inleestijd wordt veroorzaakt door het feit dat je gebruik maakt van intermediate-bestanden. Bij gebruik van 4K-video worden deze afgeraden (bij full-HD-beelden leveren ze meestal wel voordelen).

Voor het inlezen en weergeven van video is de processor belangrijker dan de grafische kaart (die wordt dan "alleen maar" gebruikt om fotobeeld en videobeeld samen te voegen). En "processor i7" omvat een groot bereik met prestatieverschillen van meer dan 100% (afhankelijk van de leeftijd (generatie) en het exacte type).
Mijn i7 van drie jaar terug presteert slechts de helft van de snelste huidige i7. Maar die processor kost dan ook € 1800...

Als je de performance-monitor inschakelt, kun je zien in hoeverre de computer in staat is om de video's te verwerken (tijdens de F5-weergave): rood, geel en groen geven duidelijkheid.

Het fragment dat je stuurde van de GoPro gaf bij mij ook geen beeld. Daar kijk ik nog naar.
AVé,
Cuno

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » wo 24 mei 2017, 07:08

dag Cuno,
Bij eigenschappen staat bij de processor is Intel (R) Core (TM) i7-6700 CPU @ 4.00 Ghz 4.01 GHz
Geinstalleerd geheugen (RAM) 32,0 GB

Overigens worden de 4k-beelden van de GoPro wel ingeladen, vertragen met pitch lukt hier ook niet.
De toegestuurde shots waren van de Lumix GH5, 10 bit, 4096 x 2160, 150 Mb. Hangt de 10 bit ermee samen?

Bij het filmpje van de vos geeft de performance rood aan met 'vervallen videoframes' 40/s. De video is opgenomen in 50 Hz. Maar deze had ik eerder al in WP op 24 gezet en een wvi van gemaakt en weer in de tijdlijn gezet. Gaf ook problemen.

Kun je met deze infomatie uit de voeten?
Groet, Ad

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Cuno Wegman » za 03 jun 2017, 20:09

Hallo Ad,

Als ik naar de meldingen binnen dit forum en het Duitse forum kijk, is op dit moment de enige zekere conclusie: de huidige versie van Wings Platinum en 4K zijn geen echte vriendjes van elkaar.
De codecs die meegeleverd zijn (Main Concept), zijn niet optimaal voor gebruik met 4K. En de codec van Apple (Quicktime) is intussen ook al enigszins verouderd en wordt niet meer bijgewerkt.
Bij WP 5 wordt het gebruik van intermediate videobestanden in zijn algemeenheid afgeraden, zeker voor 4K-video.

Er is een vervangende/aanvullende codec beschikbaar die een deel van de problemen oplost of vermindert: FFDshow. De meest recente versie daarvan is te vinden op de website: http://ffdshow-tryout.sourceforge.net/.
Als je in de mediapool naar de eigenschappen van een videobestand gaat, kun je links onder in het venster kiezen welke codec gebruikt moet worden. Kies daar voor ffdshow video decoder.

Na het installeren van deze codec kon ik al jouw videofragmenten inlezen binnen WP en leverde het normale afspelen een groene performance-monitor op.
De toegestuurde shots hadden overigens twee verschillende "4K-formaten": 4096 x 2160 en 3840 x 2160.

Pitchen (zeker versnellen) blijft een probleem, omdat de processor dan nog steeds het videobestand met verhoogde snelheid moet verwerken. En daarvoor is de beschikbare hardware niet toereikend. Gevolg: dropped videoframes.

Als je video wilt versnellen, lijkt op dit moment (binnen WP) de enige oplossing: exporteer (het gewenste deel van) de video naar full-HD (1920x1080) en gebruik dat resultaat in de echte presentatie om mee te pitchen.

Voor wat betreft de computer: Wings Platinum is een 32-bits-programma en gebruikt maxmaal 4 GB van het interne geheugen. Meer is technisch niet mogelijk.
Dus voor WP maakt het niet uit of de computer 8 of 32 GB heeft. Alleen als er ook andere programma's actief zijn die veel geheugen vragen (bijvoorbeeld photoshop of lightroom) kan dat verschillen opleveren.
AVé,
Cuno

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » do 13 jul 2017, 08:21

Dag Cuno,

Wat codecs betreft. Soms moet er voor worden betaald. Jouw suggestie gaan we bekijken. Wat betreft videoformaat. Klopt. Er is 4k formaat maar ook Cinemaformaat (4096 x 2160 pixels) voor bioscoopprodukties. En dat met een LUMIX gh5. We gaan op zoek , maar sluiten een overstap naar Edius niet uit, want die verwerkt alles feillloos. Dank.

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » do 13 jul 2017, 21:29

Dag Cuno,

Jouw site FFDshow-tryout bekeken en gedownload. Het werkt niet. Op jouw suggestie hebben we gekeken in de mediapool bij eigenschappen van de video. Hier geeft ie bij ïnstellingen voor weergave', de melding, weergave niet mogelijk. Ik kan dus geen codec kiezen.

Een mogelijke oorzaak is dat mijn 4k video op 10 bit is en we lezen dat FFDshow-tryout decoder geen 10 bit aankan.
Of doen we iets anders fout?

groet Ad

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » ma 17 jul 2017, 08:41

Dag Cuno,
Inmiddels Edius geinstalleerd. Films ingeladen en omgezet naar 2K. Daarna ingeladen naar Stumpfl Wings Platinum. Alles loopt op rolletjes.

Groet Ad

Ad van Roosendaal
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 12:14

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Ad van Roosendaal » wo 26 jul 2017, 21:06

Dag Cuno,
Het probleem van het inlezen van onze 4k filmpjes lijkt ook samen te hangen met het Cinema formaat (Lumix GH5) (4096x2160 pixels) (Niet zichtbaar). Een filmpje 4k (Lumix GH5) (3840-2160 pixels) leest Wings wel in. Filmpjes op Cinemaformaat (4096x2160 pixels) gemaakt met de voorganger LUMIX GH4 zijn wel zichtbaar in Wings. Dit ter informatie. Ra Ra. Wie weet de oplossing?

Henk van der Vleuten

Re: inlezen video traag en versnellen fps (pitch) lukt niet

Bericht door Henk van der Vleuten » do 27 jul 2017, 13:15

Waarom wordt een video in 16:9 formaat wel in Wings verwerkt en die met een 256:135 verhouding niet? Wel dat komt omdat alle videocodecs in MPEG-2 en MPEG-4 tot nu toe alleen met vaste datablokken werkten. Zoals in de 2e link hieronder te zien is, kan de H.265/HEVC codec ook met blokken van variabele grootte werken en dan is die 256:135 verhouding kennelijk wel opdeelbaar.

Lees:
https://nl.hardware.info/reviews/5126/4 ... de-concept
en
https://nl.hardware.info/reviews/5126/5 ... -verbeterd

Grassvalley Edius 8 heeft H.265/HEVC decoding support, Edius 7 en voorgangers niet.
Ad heeft een proefversie van Edius 8 en kan daar dus Panasonic GH5 bestanden met verschillende beeldverhoudingen decoderen. De codecs in Wings Platinum gaan (nog) niet verder dan H.264.

Zoals op het duitse forum http://forum.avstumpfl.com/viewforum.ph ... adbdee3b59
te lezen valt, gaat Christoph Hilger nog dit jaar Wings Platinum upgraden. Het is afwachten of daar dan ook de H.265 codec in geïmplementeerd wordt. Het is te hopen dat daar spoedig duidelijkheid over ontstaat, want bijv. een Edius licentie kopen ad €556 en die gebruiken om je video’s te converteren zou absurd zijn.

Een ander aspect van de H.265 codec is dat hij in tegenstelling tot zijn voorgangers ook multicore processing faciliteert. En dat heeft natuurlijk een gunstg effect op de verwerkingssnelheid van een video.

Henk

Plaats reactie