ouderwets dia's kijken

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

ouderwets dia's kijken

Bericht door Adri Snijders » za 29 apr 2017, 09:36

Goedemorgen Stumpfllaars,

Uit nostalgische nieuwsgierigheid wil ik mijn dia's nog eens bekijken op een basis achtige manier, met twee projectoren. Een projector aan een overvloeier en de tweede projector aan en dan weer de eerste. Ik wil dat draaien vanuit de tijdlijn.

Beide projectoren schakel ik aan (oorverdovend geruis uit de Pradovit projectoren) en het SD 404 Stumpfll kastje gaat aan. Op mijn computer zit een parallelle poort waar voor heen die grote dongle in zat. Vanuit het Stumpfll kastje gaat een snoertje uit de S232 in poort met een kabeltje naar een USB van de computer. De computer draait op windows 7.

Ik open WP5 pro en met de project assistent maak ik twee standaard sporen. Ik open Uitvoer en zie apparaten activeren wat ik dan ook aanklik maar dan hoe verder?

Adri

Adri Snijders
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: ouderwets dia's kijken

Bericht door Adri Snijders » do 04 mei 2017, 10:35

Beste mensen,

Ik kom er gewoon niet uit en kan goed hulp gebruiken.

Bij uitvoer heb ik dus apparaten activeren aangeklikt en dan staat er in de mediapool "01 Stumpfl DLC - niet actief - "
Als ik bij PC poort / adres klik krijg ik een schermpje met Confuguratie Stumpfl DLC waar ik COM 1 kan kiezen maar verder niets. Waarschijnlijk heb ik hierbij een verkeerde route gekozen.

In de media pool onder apparaten staat 01 stumppfl DLC en daar heb ik 2 Leica projectoren toegevoegd. Dit ziet er precies zo uit als in de help bij: control units and slide projectors. (microgrammetjes met een projector) Boven de twee projectoren staat de tekst speciale functies. De vinkjes staan aan.

En daarna kom ik er echt niet uit wat ik verder moet doen.

Adri

Henk van der Vleuten

Re: ouderwets dia's kijken

Bericht door Henk van der Vleuten » do 04 mei 2017, 12:56

Beste Adri,

In je oorspronkelijke inbreng lees ik:
Vanuit het Stumpfll kastje gaat een snoertje uit de S232 in poort met een kabeltje naar een USB van de computer
Wat voor kabeltje is dat? Zit er aan de USB kant een USB-RS232 interface? Zoja, dan heb je een Windows7 driver nodig voor die interface.
Als je voorheen met dat "kabeltje" werkte, dan was dat waarschijnlijk in de Windows XP periode of misschien wel nog vroeger. Het is dan maar de vraag of die driver voor Windows 7 nog wel beschikbaar is.
Je hebt in ieder geval in je computer een werkende seriele interface nodig, ofwel direct ofwel indirect via een USB-RS232 interface. Bovendien moet je in beide gevallen de door Windows aangegeven poort in Wings activeren.
Bij een RS232 poort is dat meestal 1 (of 2); bij een USB-RS232 interface kan dat zelfs nog een hoger poortnummer zijn.

Henk

Adri Snijders
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: ouderwets dia's kijken

Bericht door Adri Snijders » do 04 mei 2017, 16:47

Hy Henk,

Vanaf de SD404 loopt een kabeltje uit de RS 232 IN (het is een 9 pins plug) naar een USB. Dat heb ik als regulier kabeltje gekocht en heet ook USB to RS232 cable. Dat is volgens Jan Roeleveld een correcte kabel, een negen pins (dus mannetje) in de SD404 naar de USB ingang van de computer. Volgens Jan zou dit moeten werken.
In de media pool onder apparaten staat 01 stumppfl DLC en daar heb ik 2 Leica projectoren toegevoegd. Dit ziet er precies zo uit als in de help bij: control units and slide projectors. (microgrammetjes met een projector) Boven de twee projectoren staat de tekst speciale functies. De vinkjes staan aan.

Heb je om een Windows7 driver voor die interface op te halen van het net, even een tip (of een link waar dat kan) ik nl niet z'n digitale held.

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 690
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: ouderwets dia's kijken

Bericht door Cuno Wegman » do 04 mei 2017, 20:53

Hoi Adri,

Om met WP5 (of WP4) echte dia's te projecteren moeten enkele stappen doorlopen worden, die "vroeger" (WP3 en ouder) niet nodig waren.

Met WP4 en WP5 kunnen nog wel diaseries gemaakt en vertoond worden, maar deze versies zijn vooral bestemd voor het maken van digitale presentaties.

Stap 1
Voor alle versies van WP geldt: er moet een verbinding zijn tussen de computer en het stuurapparaat.
Daarvoor is een werkende COM-poort nodig.
Om binnen Windows te kijken of die aanwezig is: open Apparaatbeheer en kijk onder Poorten (COM en LPT). Daar moet tenminste één Communicatiepoort (COMx) aanwezig zijn (x kan een willekeurig cijfer zijn).
Om er zeker van te zijn dat de driver voor jouw USB-serial-controller door Windows geladen wordt: verwijder het kabeltje uit de USB-poort, open het Apparaatbeheer, kijk hoeveel COM-poorten getoond worden, sluit het kabeltje aan, en kijk of er een COM-poort in het lijstje bij komt.
Indien ja: alles in orde, door naar stap 2
Indien nee: zoek op de website van de fabrikant van het kabeltje naar een driver, bestemd voor jouw versie van Windows.

Stap 2 (alleen voor WP4 en WP5)
In WP moet een instelling aangepast worden, anders kan WP niet met diaprojectoren werken. Ga naar Opties - Globale opties - Algemeen en activeer de optie "Werken met diaprojectoren inschakelen".
Bevestig met OK, sluit WP af en start WP opnieuw.
Nu zal een "oude bekende" verschijnen: links in beeld staat de oude vertrouwde magazijn-editor.

Stap 3
Ga in de mediapool naar het tabje Apparaten en voeg een apparaat toe van het type Stumpfl DLC.
Kies bij Seriële poort de COM-poort die je bij Apparaatbeheer hebt gevonden (de enige of degene die verscheen na het aankoppelen van het kabeltje).
Als het stuurapparaat aan staat, verschijnt na enkele ogenblikken achter Actief DLC-apparaat de naam het het type stuurapparaat.
Als die niet verschijnt kun je op de knop ernaast drukken. Als de naam ook dan niet verschijnt, is het kabeltje niet geschikt voor gebruik met WP en Stumpfl-apparaten.
Als de verbinding in orde is, zal op het stuurapparaat het lampje PC aan gaan en CUE gaan knipperen.

Stap 4
Open in de mediapool binnen de tab Apparaten het zojuist toegevoegde apparaat Stumpfl DLC. Klik met de rechter muisknop om apparaten daaraan toe te voegen. Kies hier voor Diaprojectoren, het gebruikte aantal en het type. Bevestig met OK.

Stap 5
Voeg afbeeldingen toe aan de mediapool en maak de presentatie (tenzij je de presentatie al gemaakt had, natuurlijk).

Stap 6
Kies in het menu voor Tijdlijn - Dia's over magazijnen verdelen.
Let op: bij mij werkt dit niet bij WP5. Daar moet ik de dia's (vanuit de mediapool) handmatig naar de magazijnen slepen. Bij WP4 en ouder werkt het bij mij wel uitstekend. Daarom het advies: maak deze traditionele diaserie in een oudere versie dan WP5.

Stap 7
Zorg er voor dat de optie Uitvoer - Apparaatpoorten activeren aan staat (het knopje met het handje in de werkbalk). Als je deze verbinding actief is, zal op het stuurapparaat het lampje PC aan zijn en het lampje CUE gaan knipperen.

Stap 8
Geniet van de show (nadat je de magazijnen met de juiste dia's in de projectoren hebt gezet).

Succes!
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: ouderwets dia's kijken

Bericht door Adri Snijders » za 06 mei 2017, 13:53

Beste Cuno

Uitstekend! Bedankt.

Adri

Plaats reactie