Lichtkrant "hikt"

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » za 15 apr 2017, 18:07

Ik heb een lichtkrant gemaakt door in Photoshop witte tekst te maken op een transparante ondergrond en die op te slaan als TIF. De tekst laat ik dan van rechts naar links lopen over een zwarte balk als achtergrond. Het gaat om ruim 30 tif-bestanden met ieder één regel tekst. Maar tijdens de show "hikt" de tekst regelmatig zonder dat ik kan begrijpen waarom. Het gebeurt ook niet steeds op dezelfde plek in de show.
Weet iemand waar ik de oorzaak moet zoeken?
Mijn systeem zou snel genoeg moeten zijn voor deze show. Ik gebruik W10 laatste versie, 3,4 GHz, 16 Gb ram, SSD primaire schijf, AMD Radeon 6700 HD videokaart met 1 Gb ram, 64 bits systeem met i7 core. Wings 4 Pro v4.25.
Wie geeft mij een tip?

Bij voorbaat dank.

Ben
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Cuno Wegman » za 15 apr 2017, 23:27

Hallo Ben,

Grafische kaarten worden vaak niet blij van bewegende beelden (stills). Dat blijkt een vorm van beeldberekeingen op te leveren waarvoor de ingebouwde technieken niet zijn geoptimaliseerd.
Wat dat betreft bijlf beeldpresentatie een vreemde eend in de bijt: het is geen gaming en geen rechtoe-rechtaan (video)decoderen.

Er zijn, zoals wel vaker, vele mogelijke oorzaken.
Je geeft niet aan hoe groot de tif-bestanden met tekst zijn, hoeveel teksten gelijktijdig getoond (of ingelezen) worden, of de teksten snel of langzaam verschuiven, of de grafische bestanden geoptimaliseerd zijn, of er grote afbeeldingen in de achtergrond gebruikt worden...

Je zou kunnen kijken bij (en experimenteren met) Extra - Opties - Projectopties - Uitvoer - Synchronisatiemodus. Bijvoorbeeld verhogen van de getalswaarde als je gekozen hebt voor Normale sync-modus Windows 7. Lees dan wel de waarschuwing in de helptekst (in het optes-scherm op te roepen met F1, dan ben je gelijk op de juiste pagina).
Treedt het hikken ook op als je er een exe of een video van maakt?

"SSD primaire schijf" heeft alleen invloed bij WP als op die schijf ook de (afbeedlingen en videos van de) series staan. De data-schijf is wat dat betreft belangrijker dan de systeemschijf.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » ma 24 apr 2017, 21:17

Hallo Cuno,
Ik ben bezig geweest alles te optimaliseren naast wat andere zaken in huis. Vandaar pas nu weer een reactie. Ik heb zowel een exe-bestand als een windows video gemaakt van de show. In beide is de lichtkrant niet om aan te zien. Echt heel verschrikkelijk! Terwijl het beeld in de tijdlijn slechts een keer of 3 á 4 hikt, wordt het (door héél erg hikken eigenlijk zelfs trillen) bijna onleesbaar in de video en in het exe-bestand.
Ik heb de volgende gegevens voor je in de hoop dat ik data vermeld waar jij wat uit kunt afleiden.
De basisbestanden van de tif's met tekst zijn allemaal 1920 bij 100 pixels groot, de achtergrond is transparant. De teksten wijken daar gemiddeld maar weinig vanaf in grootte. De bestandsgrootte die Wings vermeldt ligt gemiddeld op 850 kb, het RAM gebruik op 750 kb per bestand. Het enige bestand dat daar erg veel van afwijkt is de aftiteling (14,4 Mb) maar die loopt verticaal én vlekkeloos. De tekst is zo geprogrammeerd dat deze in alle gevallen 12 s loopt van rechts net buiten beeld tot links net helemaal buiten beeld. De achtergrond voor de leesbaarheid is een zwart bestand van dezelfde grootte dat ik alleen horizontaal iets heb uitgerekt en dat - de meeste tijd - stil staat.
Ik heb geen idee waar ik het zoeken moet. Jouw advies over de sync heb ik uitgevoerd maar dat heeft geen effect. Het stond op 4 en ik heb het met verschillende getallen geprobeerd. Het staat nu op 5 en ik betwijfel of het enige invloed heeft gehad. In ieder geval kon ik het niet vaststellen.
Je zou me zeer helpen met een analyse en vooral met de oplossing.
Op voorhand dank voor je aandacht.
Ben van Veelen

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » ma 24 apr 2017, 21:20

Ik vergat nog te vermelden dat er eigenlijk maar één bestand tegelijk loopt. Door de "lopende" bestanden in verschillende sporen iets ten opzichte van elkaar te verschuiven maak ik a.h.w. zinnen die er vervolgens uitzien alsof het één lange zin en één groot bestand is. Maar dat is dus slechts schijn.

Ben
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Cuno Wegman » ma 24 apr 2017, 21:44

Hallo Ben,

Stuur mij per mail het pt4-bestand en (enkele van) de tif-bestanden. Dan zal ik hier op mijn pc's een vergelijkende test uitvoeren.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » za 06 mei 2017, 21:05

Hallo Cuno,
Je liet weten dat "geen synchronisatie" bij jou een verbetering bracht. Ik heb dat direct toegepast, maar het verbetert bij mij slechts zeer gering in de tijdlijn. In het aangepaste exe-bestand blijft het niet om aan te zien. Dus ik ben zeer blij als je er dieper in kunt duiken en de oplossing zou kunnen vinden. Zó kan ik er niets mee beginnen.
Het probleem is dat er een behoorlijk verhaal verteld moet worden, willen de beelden zin en samenhang krijgen.
Alvast bedankt.
Ben
Ben van Veelen

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door piet bakker » zo 07 mei 2017, 11:27

Ben,

Ik werk met een GeForce GTX 970, deze kaart is instelbaar met het configuratiescherm. Bij 3D instellingen zijn veel instellingen mogelijk, o.a voorkeur voor programma's, zo ook W.P, instellingen van de kaart, misschien heb er wat aan.

Groet

Piet bakker.

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » ma 08 mei 2017, 16:11

Helaas.......ik heb alle instellingen van mijn videokaart geprobeerd, maar het wordt er niet beter op.
Bedankt voor je reactie.
Ben van Veelen

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Cuno Wegman » ma 08 mei 2017, 17:13

Hallo Ben,

Als ik jouw probleem aanvlieg vanuit de situatie die je nu gebruik: meerdere smalle afbeeldingen met tekst die je horizontaal laat schuiven, speelt deels de leeftijd van jouw grafische kaart een grote rol: de 6700-serie stamt uit 2011 (plus of min 1 jaar). Bovendien is er een (fors) verschil tussen de 6750 en de 6770 als gaat om grafische prestatiekracht en jouw vermelding van "6700 HD" geeft niet aan welke van de twee jij gebruikt.
Aangezien je bent overgestapt van Wndows XP of 7 naar Windows 10, komt bij mij ook de vraag op of je na die overgang de drivers van Microsoft bent blijven gebruiken (die meestal bij de overgang geïnstalleerd werden) of dat je de laatste versie van de drivers van AMD/ATI zelf gebruikt. Ook dat heeft gevolgen voor de prestaties.

Maar omdat ook mijn grafische kaart (een GeForce GTX 970, ook niet de allernieuwste kaart, maar nieuwe dan de 6700) bij de meeste synchronisatie-keuzes lichte tot forse schokken laat zien, denk ik dat dit niet de juiste methode is.

De door jou gewenste tekstregel schreeuwt eigenlijk om het gebruik van de ticker-functie die in WP zit.
Tickers zijn de bekende lopende tekstbalken die je vaak ziet bij nieuwszenders, zoals CNN en RTL-Z.
Ik heb dat o.a. getest met een andere computer met een nog veel oudere grafische kaart (de 3970), en daarin werkt de ticker ook met een hele lange tekst zonder schokken.

Belangrijkste stappen:
- Tickerspoor toevoegen
- Tickerobject invoegen, met optie Beweging ingeschakeld
- tekst in tickerobject tikken of plakken
- stuurspoor voor positie toevoegen (standaard staat de ticker bovenaan het scherm
- tickerobject uitrekken tot de gewenste lengte/tijdsduur.

En nog even terugkomen op jouw experimenten met synchronisatie, tijdlijn en exe: de wijzigingen in de syncrhonisatie worden alleen in de exe meegenomen als je bij het maken van de exe de optie Instellingen uit "Project-opties - Uitvoer" overnemen inschakelt.
AVé,
Cuno

Ben van Veelen
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 12:57
Locatie: Eindhoven

Re: Lichtkrant "hikt"

Bericht door Ben van Veelen » ma 08 mei 2017, 17:51

Hallo Cuno,
Als typeaanduiding van de videokaart is het enige dat ik kan vinden "HD 6700 series". Anders moet ik de pc open maken, maar gezien jouw commentaar lijkt me dat nu niet zinnig meer. In ieder geval hartelijk dank voor al je moeite! Ik weet helemaal niets van tickers, dan alleen de naam. Ik kan me ook niet herinneren dat deze optie ooit uitgebreid op de SGG-bijeenkomsten aan de orde is geweest noch dat jij deze besproken hebt. Ik zal me er dus in gaan verdiepen. Ik zal overigens ook jouw opmerking over het exe-bestand nog even uitproberen, misschien dat het dan beter gaat.
Het zal wel even duren voor ik eruit ben, maar dat is geen probleem. Tzt hoop ik erom te denken om je even terugkoppeling te geven over de resultaten.
Nogmaals dank!
Ben van Veelen

Plaats reactie