Haperen en stotteren WP5

Plaats reactie
Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

Haperen en stotteren WP5

Bericht door Will Kuiper » ma 06 mar 2017, 19:03

Beste mensen,

Ik ben al geruime tijd bezig met een groot project: een show in WP5, die ongeveer 90 minuten duurt. Beeld en geluid zijn gemonteerd en ik ben bezig nu de teksten toe te voegen.

Het probleem: Als ik het WP- bestand, waaraan ik werk na het opstarten van de pc, begin af te draaien, stoppen, een stuk tekst toevoegen, verder draaien enz. begint na verloop van tijd Wings te stotteren. Het is net alsof het programma ergens achter blijft haken en vervolgens weer snel verder gaat. Soms blijft dat stotteren een tijd doorlopen, soms even een periode van normaal doorgaan. Je ziet het stotteren ook aan de cursor, waarvan het lijkt, alsof hij show niet kan bijhouden en telkens even te laat komt en vervolgens weer even keurig in de pas blijft draaien.

Even heb ik gedacht, dat het te maken heeft met de lengte van de show, maar dat is, denk ik, niet het geval. Ik heb voor de zekerheid nog een andere show (van 120 minuten) binnen gehaald en die draait vanaf de tijdlijn ook gewoon normaal. Verder is het me opgevallen, dat ik na het afsluiten van Wings Platinum en later weer opstarten, het stotterprobleem even niet optreedt, maar helaas is dat van korte vreugde

Kent iemand dit probleem, wat kan de oorzaak zijn en hoe los ik heb op?

Ik hoop echt, dat jullie me kunnen helpen!

Met dank bij voorbaat,
Will Kuiper

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Haperen en stotteren WP5

Bericht door jaap postma » wo 08 mar 2017, 12:39

Beste Will,

Als je de teksteditor van Wings Platinum gebruikt dan denk ik dat daar de oorzaak ligt.
Wings moet bij elke tekst opnieuw rekenen, dat vraagt veel processorkracht waardoor het geheel gaat stotteren.

Oplossing: als je en tekst gemaakt hebt in de tijdlijn op het betreffende object rechts-klikken en kiezen voor converteren en vervangen door PNG, daarmee wordt het een afbeelding en hoeft Wings niet meer te rekenen.


Succes met het project. gr. Jaap
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

Re: Haperen en stotteren WP5

Bericht door Will Kuiper » ma 20 mar 2017, 12:43

Beste Jaap,

Dank voor je reactie en sorry voor mijn late reactie.

Inderdaad heb ik in dit project vele malen de tekst-editor van Wings-Platinum gebruikt. In de Help van WP staat een uitgebreid artikel over "Textobjekte als Bilder exportieren".

Ik heb de stap-voor-stap in dat artikel gevolgd en alle WP-teksten omgezet naar beelden. Echter: WP geeft daarbij niet de mogelijkheid van omzetten naar PNG. Ik heb dus alle teksten omgezet naar het voor ingestelde Tif-formaat.

Ik kan niet goed constateren of het probleem van het haperen van de cursor (en dus beeld en geluid) minder erg is geworden. Nog steeds zie ik op bepaalde plekken het stotteren van de serie. Het kunnen dan in- en uitfaden van beelden zijn, maar ook gewoon beelden die stil staan. Op andere plekken, draait de serie normaal en correct.

De echte oplossing voor het probleem heb ik dus nog niet gevonden. Zoals al eerder opgemerkt, heb ik het probleem van het haperen van de serie, bij mijn voorgaande projecten niet gehad.

Ter informatie over dit project nog even het volgende (misschien kan het iets met het probleem te maken hebben?): ik heb in dit project veel kaartjes (printscreens van Google-Maps), waarin ik veel met pijltjes en cirkeltjes (gemaakt in Photoshop) heb gewerkt, maar dat zijn toch ook (kleine) beeldbestanden.

Wij zijn aanwezig bij de SGG-dag komende zaterdag (25 maart). Mocht jij daar ook zijn, zouden we er misschien in de pauzes ook even over kunnen praten?

In ieder geval, dank voor het meedenken!

Vriendelijke groeten,

Will Kuiper

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Haperen en stotteren WP5

Bericht door jaap postma » do 23 mar 2017, 10:11

Will, er staat nog een draadje op het forum, dat heeft mij destijds geholpen:

http://www.stumpfl.nl/forum/viewtopic.p ... videa#p875

Misschien heb je er wat aan.
Ja, ik ben zaterdag in Houten.
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Plaats reactie