Geen Beeld

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Geen Beeld

Bericht door Fons Rouwhorst » ma 13 feb 2017, 10:36

Beste Wings Liefhebbers.
Afgelopen maand zes voorstellingen gedraaid (Ode aan Vorden zie facebook) vanuit Wings Platium. Vier voorstelling verliepen vlekkeloos bij de vijfde voorstelling na de pauze ( deel 1 45 min) viel het beeld weg. Vreselijke ervaring. Bij toeval drukte ik op de spatiebalk en kwam het beeld weer te voorschijn. Direct de F5 toets en de film kon verder. 20 min later opnieuw het zelfde probleem en dit herhaalde zich op het eind nogmaals. De volgende dag nog een voorstelling voor een volle zaal. Experts dachten aan een probleem aan de HDMI kabel. Deze vervangen door een nieuwe. Bij de zesde voorstelling opnieuw dezelfde problemen ( na de pauze). 3 x valt het beeld spontaan weg. Topbeamer. Optoma..Nieuwe computer....Wings programma Platium 4...Het fundament is volgen mij goed maar waar zou dit probleem aan kunnen liggen ???????Uiteraard kan ik via WMV draaien maar deze keer ging mij voorkeur uit om de voorstelling via het wings programma te laten vertonen. Hoor graag....

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Geen Beeld

Bericht door Cuno Wegman » ma 13 feb 2017, 20:44

Als het probleem meestal na een (ongeveer) vaste tijd optreedt, zou ik in eerste instantie kijken bij Energiebeheer.
Tijdens het werken met WP (en met name tijdens het afspelen) heeft de computer niet altijd in de gaten dat er een programma "bezig" is en wil daardoor best wel een keer delen uitschakelen of in slaapstand gaan...
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Geen Beeld

Bericht door Fons Rouwhorst » ma 13 feb 2017, 22:34

Bedankt Cuno..Maar wel bijzonder dat dit niet gebeurt bij de eerste vier voorstellingen ? Kan deze actie (energiebeheer) spontaan ontstaan ?? Tussentijds is de computer niet gebruikt voor andere doeleinden.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Geen Beeld

Bericht door Cuno Wegman » ma 13 feb 2017, 22:44

Hallo Fons,

Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat instellingen binnen Windows veranderen door updates of andere, schijnbaar niet gerelateerde, handelingen.
De oorzaak van het verschil kan ook heel anders zijn: als tijdens de eerste voorstellingen toevallig steeds vóór het verstrijen van de wachttijd de muis is bewogen, zal de computer niet in de spaarstand schakelen.

Met name laptops zijn gevoelig voor het (te vroeg) inschakelen van energiebesparende maatregelen. Deels logisch, maar niet altijd handig.

Er is een programma waarmee kan worden voorkomen dat de computer in de slaapstand of energiebespaarmodus komt: caffeïne. Letterlijk: de computer wakkerhouden: http://www.zhornsoftware.co.uk/caffeine/.

Let op: als je dit programma gebruikt op een (bedrijfs)computer die normaliter na verloop van inactiviteit voor de veiligheid de screensaver activeert en de computer op slot zet, ga dan behoedzaam om met dit programma (of leer jezelf aan om ALTIJD bij het verlaten van de werkplek het bureaublad op slot te zetten met Ctrl+L).
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Geen Beeld

Bericht door Fons Rouwhorst » di 14 feb 2017, 08:54

Beste Cuno
....Ik heb de voorstelling 2 x 45 min afgespeeld via WMV file...Geen storing...Probleem doet zich voor wanneer ik rechtstreeks afspeel vanuit het wings programma. Het heeft niet te maken met energiebeheer van de computer denk ik ?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Geen Beeld

Bericht door Cuno Wegman » di 14 feb 2017, 10:20

Hallo Fons,

Als je de wmv-bestanden afspeelt met de Windows Mediaspeler (WMP), dan geeft dat geen uitsluitsel over energiebeheer: die wordt niet actief terwijl WMP aan het afspelen is (in pauzestand kan energiebeheer soms wel actief worden).
Hiermee is in ieder geval wel (bijna absoluut) zeker dat de verbinding tussen pc en monitor/beamer niet de oorzaak is.

Er zijn natuurlijk bij het probleem in WP ook nog andere oorzaken mogelijk. Daarbij is het van belang om te weten wanneer het beeld zwart wordt:
- is de afbeelding al zichtbaar en valt deze dan weg in een zwart scherm, of
- wordt het scherm zwart op het moment dat een nieuwe afbeelding zou moeten verschijnen.

In het eerste geval zou ik toch nog even naar het energiebeheer kijken (in eerste instantie de optie "beeldscherm uitschakelen na...").
In het tweede geval kan het zijn dat de computer tijdens de presentatie aan z'n grenzen zit en de computer te laat was met het aanleveren en verwerken van de afbeelding. Als je de pro-versie van WP hebt zou de performance-monitor hierover eventueel duidelijkheid kunnen bieden.
Een andere testmogelijkheid is te vinden onder Uitvoer - Performancetest...
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Geen Beeld

Bericht door Fons Rouwhorst » di 14 feb 2017, 13:03

Wat een service Cuno...Fantastisch. We gaan verder zoeken. Voor nu alvast bedankt voor het meedenken.

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Zwart Beeld

Bericht door Fons Rouwhorst » wo 01 mar 2017, 21:19

Dag Cuno en andere hulpdiensten
Even terugkomend op het zwarte beeld dat telkens te voorschijn komt wanneer ik de montage vanuit wings wil vertonen.

Het hele proces wat enigszins deze storing zou kunnen veroorzaken zoals; slaapstand en energiemodus enz enz hebben we nagelopen en dat staat allemaal uit. De computer zit niet aan zijn grenzen heeft voldoende capaciteit en er zitten extra ventilatoren in.
Het probleem doet zich ook alleen maar voor wanneer ik mijn montage wil vertonen vanuit het wingsprogramma. Of bv wanneer ik een opgeslagen bestaand (disc 1 disc 2 enz) wil inlezen in het wingsprogramma Ook dan verschijnt er af en toe zwart beeld. Wanneer ik op de spatiebalk klik komt het beeld weer te voorschijn.

Kan het te maken hebben met windows 8 in combinatie met wings ?

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Zwartbeeld

Bericht door Fons Rouwhorst » di 07 mar 2017, 20:43

Ik zou zo graag een reactie willen ontvangen. Onderstaand bericht geplaatst op 1 Maart. Wie oh wie kan mij misschien helpen ?

Dag Cuno en andere hulpdiensten
Even terugkomend op het zwarte beeld dat telkens te voorschijn komt wanneer ik de montage vanuit wings wil vertonen.

Het hele proces wat enigszins deze storing zou kunnen veroorzaken zoals; slaapstand en energiemodus enz enz hebben we nagelopen en dat staat allemaal uit. De computer zit niet aan zijn grenzen heeft voldoende capaciteit en er zitten extra ventilatoren in.
Het probleem doet zich ook alleen maar voor wanneer ik mijn montage wil vertonen vanuit het wingsprogramma. Of bv wanneer ik een opgeslagen bestaand (disc 1 disc 2 enz) wil inlezen in het wingsprogramma Ook dan verschijnt er af en toe zwart beeld. Wanneer ik op de spatiebalk klik komt het beeld weer te voorschijn.

Kan het te maken hebben met windows 8 in combinatie met wings ?

jaap postma
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 21:09
Locatie: Feanwâlden frl.
Contacteer:

Re: Zwartbeeld

Bericht door jaap postma » wo 08 mar 2017, 12:43

Hallo Fons,

Heb je de Wings bestanden en de beelden misschien op een externe USB drive of een netwerkschijf staan? dan kan het voorkomen dat de beelden niet snel genoeg kunnen worden geladen door de tragere doorvoersnelheid..

gr. Jaap
Vriendelijke groet, Jaap Postma

http://www.fotojaap.nl

Plaats reactie