automatisch maken van een AV show

Plaats reactie
magda_de_ronne
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 17:22

automatisch maken van een AV show

Bericht door magda_de_ronne » ma 16 dec 2013, 15:37

Mijn schoonzus werkt met de gratis versie van Platinum 4.
Bij het automatisch maken van een AV show kiest ze voor formaat 16:9 alhoewel haar beelden
formaat 3:2 zijn. In het preview venster komen er zijdelings 2 zwarte balken. Is er een manier
om de beelden automatisch in te zoomen tot de zwarte balken weg zijn ?
Wanneer ik datzelfde probeer op de pro versie van Wings 5 blijft het preview totaal zwart
over heel de lengte van de show. Wie weet een oplossing voor deze 2 problemen ?

Henk van der Vleuten

Re: automatisch maken van een AV show

Bericht door Henk van der Vleuten » ma 16 dec 2013, 17:47

Beste Magda en Schoonzus,

Het werkt, alhoewel iets moeizamer dan met een gelicenseerde versie, aldus.
1. Sleep de fotos in het afbeeldingsspoor, zogewenst door een hele map uit de verkenner te slepen naar het daarvoor aanwezige veld in de startprocedure voor het automatisch maken van een show.
2. Selecteer alle objecten en voorzie ze middels een rechtsklik op een ervan van stuursporen.
3. Breng met ingedrukte C toets een keyframe aan en sleep een van de 4 hoekpunten in het screen zodanig dat het screen geheel gevuld is.
4. Klik rechts op het eerste objectbalkje en kopieer het stuurspoor naar de mediamap Stuursporen.
5. Sleep dan dat opgeslagen stuurspoor (Stuurspoor 1) naar alle objecten. Klaar, althans bijna ...
Pas waarnodig het stuurspoor aan van het beeldobject wat niet helemaal correct is.

Magda, als dat gelukt is beveel je natuurlijk bijv. een Starterversie aan omdat het dan veeeeeeeeeeeel gemakkelijker gaat. :lol:

PS. Zie nu pas dat het gaat om WP4; dan werkt het binnenslepen anders, maar dat weet je al wel.
Practisch direct advies dus: WP5 Basic downloaden en zelfde code invullen! :roll: :mrgreen: :lol:

Voorlopig al wel succes gewenst beiden.

Henk

magda_de_ronne
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 nov 2013, 17:22

Re: automatisch maken van een AV show

Bericht door magda_de_ronne » di 17 dec 2013, 11:03

Dag Henk,

Bedankt voor je reactie op mijn vraag.
De methode die jij beschrijft is inderdaad een oplossing voor het gestelde probleem bij het automatisch maken van een AV show.
EN ZE WERKT. Bedankt daarvoor. Ik zou zelfs durven stellen dat het in dit geval de enige oplossing is, en dit zowel voor WP4 als voor W5.
Als je een automatische show maakt vertrek je immers altijd van een NIEUW project waarbij je op dat moment geen greep hebt
op de uitvullingsmogelijkheden van W5. Na de automatische aanmaak van de show staan je beelden al in de tijdslijn en kun je
PAS NADIEN de mogelijkheden van
CTRL+ALT
of de uitvullingsmogelijkheden via de tijdlijn benutten.

Mvg,
Magda

Henk van der Vleuten

Re: automatisch maken van een AV show

Bericht door Henk van der Vleuten » di 17 dec 2013, 12:40

Beste Magda,

Ter aanvulling en voor alle duidelijkheid voor jullie en ander meelezers nog even het volgende:
De methode die ik gisteren beschreef ging uit van het slepen van meerdere afbeeldingen (al of niet in submappen) naar de mediapool, die dan ook automatisch (in de gekozen volgorde) in het afbeeldingsspoor van de tijdlijn geplaatst worden, dan echter zonder stuursporen. Dat hele groepen afbeeldingen verslepen is dus niet zo zinnig als uitgegaan wordt van 3:2 fotos in een 16:9 screen.

De Ctrl + Alt methode voor het automatisch uitvullen werkt alleen op afbeeldingen die uit de vooraf separaat gevulde mediapool in de tijdlijn gesleept worden. Dan wordt daarbij inderdaad ook automatisch een stuurspoor toegevoegd met een keyframe dat de uitvulling realiseert.
Het is dus zaak om de automatische projectaanmaak vooraf wel doordacht te gebruiken.
Veel succes verder.

Henk

Plaats reactie