Beeldfrequentie

Plaats reactie
Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Beeldfrequentie

Bericht door Fons Rouwhorst » wo 04 jan 2017, 15:56

Ik heb in objecteigenschappen de beeldfrequentie voor een klein stukje film veranderd in 400 beeld/s en 8 pitsch. Wanneer ik de film bekijk in wings is hij prima versneld exact zoals ik hem graag willen hebben. Wanneer ik er een Windows media Video van wil maken of H.264 met de volgende instellingen 60 beelden/s kwaliteit 90 en Bitrate 20000 Gaat dat kleine stukje film wat ik graag in de zelfde snelheid wil zien als in Wings "vele malen sneller" . Ik heb verschillende video-instellingen uitgeprobeerd maar hij blijft veel sneller gaan, op moment wanneer ik er een uitvoerend bestand van ga maken. Wie weet de oplossing voor dit probleem ? of liever gezegd wat doe ik verkeerd ?

Henk van der Vleuten

Re: Beeldfrequentie

Bericht door Henk van der Vleuten » wo 04 jan 2017, 17:51

Ja, Fons beeldfrequentie is het juiste woord voor je probleem. Hoewel ik geen eenduidig antwoord kan geven, antwoord ik vooralsnog met een wedervraag.
Denk je dat je met jouw computer, zelfs als dat een supermachine is, een video met 400 fps kunt weergeven? Nee, je mag heel erg blij zijn als een zeer sterk uitgeruste computer 60 fps haalt. Voor de huidige top-videokaarten is dat ongeveer de grens. In de praktijk beperkt je computersysteem dit tot 30 a 40 fps. (zie ook PS).

Wat zie je dan bij jouw 400fps fragment? Wings Platinum slaat m.b.v. een gerelateerde codec ongeveer 7 op de 8 beelden over en geeft de rest weer.

Misschien is het volgende een oplossing:
Als je het fragment in de show met je quasi 400 fps nu eens uitgeeft als wings video en dat fragment in een nieuwe show in de tijdlijn zet, heb je misschien een kans dat je dan de juiste beeldfrequentie krijgt.
Oplossing? Nee, een kleine kans.

Henk

PS. Als je over een pro-versie beschikt kun je meten wat de werkelijke weergavesnelheid is van jouw systeem.

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Beeldfrequentie

Bericht door Fons Rouwhorst » wo 04 jan 2017, 19:03

Bedankt Henk. Nee bij wings video , het zelfde resultaat. Henk, is er een andere oplossing om een filmpje te versnellen ?

Henk van der Vleuten

Re: Beeldfrequentie

Bericht door Henk van der Vleuten » wo 04 jan 2017, 19:35

Fons,

Wat versta jij onder "vele malen sneller" in jouw oorspronkelijke blog? Is dat mischien 20% sneller?
Dan komt dat omdat je oorspronkelijke video 50 fps gebaseerd was en je er een video met een beeldfrequentie van 60 fps van maakt. Zit daar niet de kern van het probleem?

Henk

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Beeldfrequentie

Bericht door Cuno Wegman » do 05 jan 2017, 23:03

Hallo Fons,

Een (niet helemaal) andere manier om video te versnellen, is stap voor stap:
1 - zet de video in een tijdlijn,
2 - versnel de video door de maximale pitch in te stellen
3 - exporteer de video
4 - herhaal vanaf stap 1 met deze nieuwe video
Herhaal dit zo vaak als nodig is om de gewenste snelheid te bereiken.

Met deze methode moet het mogelijk zijn om de door Henk geschetste problemen met zeer hoge beeldfrequenties te voorkomen.
Bovendien houdt dit de omvang van de uiteindelijke video in een hanteerbare omvang.

Ik moet er wel bij melden dat ik deze methode voor video nog niet zelf heb toegepast, maar gebruikers van het Duitse Stumpfl-forum wel. Dat is dus de bron van dit advies. (Die gebruiker had dit ook gelijk toegepast met het bijbehorende geluid, met behoud van toonhoogte: anderhalf uur teruggebracht tot 2 minuten.)
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Beeldfrequentie

Bericht door Fons Rouwhorst » ma 09 jan 2017, 13:34

Bedankt Cuno.

Plaats reactie