variabele

Plaats reactie
piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

variabele

Bericht door piet bakker » ma 24 okt 2016, 19:30

Beste forum leden,

Ik heb een technische vraag over een variabele. Het betreft een variabele in een maskerspoor, en stapel renderen. Ik wil het beeld van 100 naar 0% niveau, niet met knooppunten, dat functioneert prima. Welk effect dien ik toe te passen opdat het lukt. Het configureren van variabelen is mij duidelijk.

Ik wil de mogelijkheden van de pro versie verder uitdiepen.

Piet Bakker.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: variabele

Bericht door Cuno Wegman » ma 24 okt 2016, 23:41

Hallo Piet,

Er zitten voor mij nog een paar tegenstrijdigheden in jouw vraagstelling waardoor ik niet zeker weet wat je zou willen bereiken. En dan is het beantwoorden ook wat lastiger.
Je vraag gaat over het gebruik van een variabele om een maskerspoor te sturen, en dan met name met hetzelfde resultaat als het gebruik van de helderheidscurve met knooppunten. Maar je hebt het ook over het toepassen van een effect. Bij beeldsporen (waaronder maskersporen) hebben effecten alleen betrekking op afzonderlijke beeldjobjecten, niet op heen heel spoor.

De enige manier om, in de Pro-versie van Wings Platinum, met een variabele iets te doen met een heel spoor, is het plaatsen van die variabele in het element Mix-variabele in de eigenschappentabel van het spoor (beeldspoor, maskerspoor). Dus op dezelfde manier waarop je ook een variabele koppelt aan de uitvoering van een effect dat voor een afbeelding gebruikt wordt.

Wat je met de Mix-variabele kunt sturen, staat in de helptekst beschreven onder "Mix-Variabele" en "Spurinhalte per Trigger steuern".
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: variabele

Bericht door piet bakker » di 25 okt 2016, 09:54

Cuno,

Het betreft niet het hele maskerspoor, maar het object n het maskerspoor, excuus. In effecten wordt dan gekozen voor een variabele, opdat met dat effect het object verdwijnt. Ik heb al verschillende effecten uitgeprobeerd, maar geen resultaat. Concreet, als het gele staande rechthoek aan het begin van het maskerspoor van 100 naar 0% trek, dat effect wil ik bereiken op het betreffende object.

Hartelijk dank

Piet Bakker.
Laatst gewijzigd door piet bakker op di 25 okt 2016, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: variabele

Bericht door piet bakker » di 25 okt 2016, 15:04

Beste Cuno

Door try and error is het mij gelukt Door het toepassen van twee effecten, Brightness variable, en luminance to alpha, waarbij brightness als variabele wordt ingesteld.

Bedankt voor het meedenken.

Piet Bakker

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: variabele

Bericht door Cuno Wegman » di 25 okt 2016, 19:44

Hallo Piet,

Ik wil niet eigenwijs zijn (wel graag meedenken), maar naar mijn mening geeft de combinatie van de twee genoemde effecten plus variabelensturing niet hetzelfde resultaat als het veranderen van de sterkteregelaar van een maskerspoor (of een ander spoor).

Bij de waarde van 0% komt het resultaat overeen: de betreffende afbeelding wordt niet meer getoond. Maar bij alle andere waarden van de variabele is het zichtbare resultaat wezenlijk anders dan bij het faden zonder effecten.

Ik denk dat dat het snelste zicthbaar wordt als je onder het plaatje met de effecten/variabelensturing een ander plaatje zet.

Vooral het resultaat van het effect LuminanceToAlpha wordt dan direct zichtbaar: alle lichte delen van de afbeelding worden transparant (dat zegt de naam van het effect ook: vertaal helderheid naar transparantie). Als er geen afbeelding onder zit, is het toch zichtbaar: alle lichte delen lijken donkerder: de zwarte achtergrond komt erdoorheen.

En het helderheidsverloop van het effect BrightnesVariable (gebruikt zonder andere effecten) heeft bij 100% en bij 0% hetzeflde beeld als een normale curve in het beeldobject. Maar alle tussenliggende waarden zijn anders. Het veranderen van de helderheid van een foto is ook heel iets anders dan het veranderen van de transparantie van een foto.
Maar ook hier geldt: zet eens een foto op een spoor eronder. Ik vermoed dat je dan niet meer blij bent met het resultaat.
Want: een foto waarvan je de helderheid terugbrengt naar 0% blijft er een zwarte foto over, waar geen ander beeld doorheen komt.
En als je (met de curve) de dekking naar 0% (dus de transparantie naar 100%) zet, dan wordt het onderliggende beeld in volle glorie getoond.

Uiteraard is het door mij beschreven resultaat niet 1-op-1 over te zetten naar de gevolgen voor een (zwart/wit of transparant/dekkend) masker, maar het maakt wel duidelijk dat de gewenste gelijkheid slechts zeer oppervlakkig is.

Daar is ook een goede verklaring voor: "effecten" heten niet voor niets "effecten". Het zijn andere vormen van beeldaanpassingen dan de standaard (essentiële) handeling van het overvloeien middels transparantie. Dat is de essentie van de opbouw van een serie, en daarom het standaardgedrag van de curve van een beeldspoor.

En dat bengt mij bij mijn eigen vraag n.a.v. jouw vraag: met welk doel wil je het gedrag van een curve middels variabelen nabouwen?
AVé,
Cuno

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: variabele

Bericht door piet bakker » di 25 okt 2016, 20:34

Cuno,

Dit wordt een studie dag, een heel verhaal die ik ga proberen te ontrafelen. Het doel was en is de pro versie te gaan begrijpen met meerdere oplossingen die een gelijk effect hebben.

En dan nog een volgend vraag, niets met een variabele te maken, maar met liveplay. Ik pas liveplay toe, en dat functioneert. Echter in een exe bestand niet meer. Is dit hetzelfde verhaal als met sprong naar de verschillende tijdlijnen, enige tijd geleden gememoreerd?

Bedankt alvast.

Piet Bakker.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: variabele

Bericht door Cuno Wegman » di 25 okt 2016, 22:25

piet bakker schreef:Ik pas liveplay toe, en dat functioneert. Echter in een exe bestand niet meer.
Een exe is geen live voorstelling, maar een ingeblikte voorstelling. Daarin past dus geen "live"play.

In de helptekst staat onder "Exe-Präsentation erstellen" keurig beschreven welke show-elementen in een exe gebruikt kunnen worden.
AVé,
Cuno

Plaats reactie