Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Plaats reactie
Etienne van Haute Stef
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 19:05

Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Etienne van Haute Stef » ma 02 dec 2013, 18:23

Is het mogelijk de verschillende matrix beeldvelden met een gekleurde kader te voorzien?

Bedankt voor de eventuele informatie.

Stef van haute

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Jan Roeleveld » di 03 dec 2013, 10:33

Beste Stef,

Jawel, dat kan. Die vraag stelde afgelopen zaterdag iemand tijdens het technische blok dat Cuno Wegman weer voortreffelijk verzorgde bij de bijeenkomst van de Stumpfl Gebruikers Groep. Het maken van beeldvelden d.m.v. de nieuwe beeldveldassistent van Wings Platinum 5 stond op het programma.
Door in de beeldveldassistent een rand op te geven worden de beeldvelden allemaal iets kleiner gemaakt en ontstaat er dus 'transparantie' tussen de foto's.
Zolang er onder de sporen, waaraan de beeldvelden zijn gekoppeld, geen ander spoor staat, (en dus ook geen ander object), zal die lege ruimte tussen de foto's zwart zijn.
Plaats je echter op een afbeeldingenspoor ónder de sporen waarop de 'matrix' beelden zich bevinden een wit object, dan worden de randen tussen de foto's óók wit, want je legt als het ware een witte 'onderlegger' onder de matrixfoto's. Je vult daarmee de transparantie op.
Zo'n wit veld maak je in Photoshop door een bestandje te maken van 160 x 90 pixels. Dat is mooi klein en omdat het geen details bevat volstaat die lage resolutie en kost het geen performance.
Waarom wit..? Omdat je wit heel makkelijk in Wings kunt veranderen in elke kleur die je wilt. Als je in het witte object, via een rechtsklik, een stuurspoor maakt voor kleur, dan kun je elke kleur daarin kiezen die je wilt. Je kunt de kleur zelfs gedurende de tijd dat die onderlegger in beeld is ook nog d.m.v. keyframes van tint laten veranderen.

Succes!

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Etienne van Haute Stef
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 19:05

Re: Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Etienne van Haute Stef » di 03 dec 2013, 11:30

Jan,

Bedankt voor de reactie.

Dit had ik zaterdag ook zo begrepen, maar ik hoopte dat het met het beeldveld zelf zou kunnen. Nu moet je onder bijvoorbeeld een matrix van zes nogmaals zes sporen er onder toevoegen om de witte afbeelding in te voegen. Natuurlijk kan ik dan wel een nieuwe matrix maken die juist iets groter is, waarschijnlijk de snelste oplossing.

Alvast bedankt.

Stef

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Jan Roeleveld » di 03 dec 2013, 14:53

Beste Stef,

Ik ben mogelijk niet duidelijk genoeg geweest... Eén (1) wit object volstaat. Als dat op een 'gewoon' beeldspoor staat, dat het volledige screen omvat, is dat voldoende.
Het gaat er om dat het onderste beeldspoor weer een volledig wit beeld geeft en dat alle daarboven liggende matrixbeelden dat als achtergrond hebben.
Probeer eerst maar uit wat ik schreef.

Succes!

Groeten,

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Etienne van Haute Stef
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 17 nov 2013, 19:05

Re: Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Etienne van Haute Stef » wo 04 dec 2013, 16:10

Dag Jan,

Uw uitleg was duidelijk en werkt ook als je de matrixbeelden gelijktijdig gevuld gebruikt.

Ik wens echter deze afwisselend te gebruiken, b.v.b. links boven en onder rechts samen. Daarom heb deze opmerking gemaakt.

Ik maak dus eerst een matrix met uniforme rand van 5 en daarna een met rand 4. Vervolgens pas ik in de mediapool eventueel de pixel breedte en hoogte nog een beetje aan, zodat ik mooie kaders krijg rond mijn bovenliggende matrix. Als ik dan op een van de sporen een beeld in het bovenliggende beeldspoor plaats, kopieer ik dat beeld en plaats het op de iets grotere matrix spoor er onder, vervangen van de afbeelding met de witte (op uw aanbeveling) afbeelding en klaar is het.

In ieder geval bedankt voor de opmerking.

groeten,

Stef

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Gekleurde kader rond matrix beeldvelden

Bericht door Jan Roeleveld » wo 04 dec 2013, 23:17

Beste Stef,

Bedankt voor de nadere uitleg, graag gedaan en veel succes!

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie