Dongle wordt niet herkend bij installatie WP5

Plaats reactie
Herman van den Dool
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 15:24

Dongle wordt niet herkend bij installatie WP5

Bericht door Herman van den Dool » zo 25 sep 2016, 19:24

Vanmorgen was het plan om vandaag WP5 op een andere PC te installeren. Hoewel ik de instructies stap voor stap nauwlettend heb gevolgd is me dat tot op heden niet gelukt.

Na het opstarten van WP5 krijg ik niet het scherm om de codes in te geven maar de mededeling: In order to run Wings5, the dongle driver must be installed now.
Na OK lijkt de installatie te starten maar na korte tijd volgt dan de mededeling: Unable to initialize the dongle. Possibly the PC must be rebooted.

Helaas dal helpt niet, de foutmelding blijft zich herhalen. Ook het verwijderen van het stuurprogramma van de dongle, daarna herstarten zonder dongle en vervolgens opnieuw herstarten met dongle helpt niet. De verwijzing naar de driver lijkt mij overigens correct: C\WINDOWS\System32\drivers\SNTUSB64.sys.

Mijn andere PC waar WP5 ook is op geïnstalleerd (wij hebben twee licenties) geeft de zelfde verwijzing. Als ik WP5 terugzet op de PC waar het programma eerst was geinstallerd gaat dat probleemloos.

Wellicht heeft dit grote probleem voor mij een kleine oorzaak. Ik hoor graag.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Dongle wordt niet herkend bij installatie WP5

Bericht door Cuno Wegman » zo 25 sep 2016, 21:14

Hallo Herman,

Jouw beschrijving meldt wel dat je "WP5" instaleert, maar niet welke subversie daarvan. De huidige versie is 5.20.4. Te downloaden van de website van onze Nederlandse importeur, AV Stumpfl Nederland: http://www.hdav.nl/download.
Je meldt ook niet welke versies van Windows op de verschillende computers gebruikt worden.

Als de dongle-driver bij het starten van WP niet werkt, gaat WP er vanuit dat deze (opnieuw) geïnstalleerd moet worden.
Het is raadzaam om voor (en tijdens) het installeren van deze driver de dongle uit de de computer te halen.

Mijn advies in dit geval:
- dongle losnemen
- WP 5.20.4 installeren
- WP starten
- dongle-driver laten installeren door WP
- wacht op melding dat de dongle toch niet gevonden kan worden
- computer herstarten
- dongle weer aansluiten
- WP starten

Als dat niet werkt, kun de laatste versie van de dongle-driver downloaden op de website van AV Stumpfl (Oostenrijk):
http://hdav.org/de/service/download/ onder Wings Platinum 5.
Ook deze zou ik dan installeren terwijl de donge niet aangesloten is.

Soms helpt het ook om de USB-dongle in een andere USB-poort te steken. Daarmee wordt Windows gedwongen om de driver opnieuw te activeren.
AVé,
Cuno

Herman van den Dool
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 15:24

Re: Dongle wordt niet herkend bij installatie WP5

Bericht door Herman van den Dool » ma 26 sep 2016, 21:42

Hej Cuno,

Allereerst zeer bedankt voor je reactie.

In eerste instantie heb nauwgezet je instructies opgevolgd. Dat had echter geen resultaat. Ook je aanvullende tips gaven helaas niet het gewenst resultaat.

Aangezien je aangaf dat het af- en aansluiten van de dongle, het probleem mogelijk op zou lossen, ben ik één stap verder gegaan en heb ik link naar de driver [SNTUSB64.SYS] gewist. Daarna heb ik de door aangegeven stappen weer gevolgd en nu wel met het gewenste resultaat.

Nogmaals bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,
Herman.

Plaats reactie