MOOV Atom

Plaats reactie
Piet Goudriaan
Berichten: 18
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 16:09

MOOV Atom

Bericht door Piet Goudriaan » zo 19 jun 2016, 08:15

Goede morgen,
Mijn vraag betreft MOOV Atom bij het uitvoeren van een Serie in H264 zijn verschillende mogelijkheden die in te stellen zijn. een daarvan de laatste is hiervoor genoemd. Mijn vraag, als je de optie aanvinkt zie ik na het uitvoeren niets van wat er in de help tekst is aangeven. hoe worden de gegevens zicht? bv op de Popcorn-Vten die ik gebruik om de series op tv af te spelen, graag uw reactie.
Piet Goudriaan

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: MOOV Atom

Bericht door Cuno Wegman » zo 19 jun 2016, 11:10

Hallo Piet,

Van het gebruik van de optie MOOV-atom zie je in de video normalter niets terug, de video wordt er niet zicthbaar anders door.

De enige situaties waarin een verschil zichtbaar kan zijn, zijn genoemd in de helptekst: bij bepaalde vormen van "streamen" van de video.
De optie MOOV-atom hoeft alleen ingeschakeld te worden als bij het streamen blijkt dat de video eerst geheel opgehaald moet worden voordat de weergave begint. Bij lange video's en langzame verbindingen kan dat dus lang duren.

De technische achtergrond: in een videobestand staan niet alleen de videobeelden en het bijbehorende geluid, maar ook gegevens over de inhoud van het bestand. Een beetje vergelijkbaar met exif-informatie (camera, merk, afmetingen, locatie, ...) in afbeelidngen en ID-gegevens (artiest, titel, foto, ...) in MP3-bestanden.
Standaard zet WP deze gegevens aan het einde van het videobestand. Gewoon omdat veel gegevens pas bekend zijn nadat de video gegenereerd is.
Om de video goed af te spelen zijn deze gegevens (deels) noodzakelijk. BIj het afspelen op een computer is dat geen probleem: de videoplayer kan alle delen van het videobestand direct benaderen en lezen.
Bij het afspelen via internet (of streamen) kan dat een probleem zijn. Zoals de naam "streamen" al een beetje aangeeft worden de gegevens in een lange stroom bytes naar de player gestuurd. En komt het einde van de video, met de informatie, als laatste binnen. Dus kan de player soms pas daarna beginnen met weergeven.

Met de MOOV-atom-optie ingeschakeld worden deze gegevens, na het genereren, alsnog vooraan in het videobestand gezet. Dat is wat meer werk en kost iets meer tijd. Maar bij streaming weergave zijn deze gegevens wel gelijk bij de player bekend en kan direct begonnen worden met de weergave.

Het enige verschil dat dus ooit zichtbaar zal worden van deze optie: de lengte van de wachttijd tussen het drukken op de startknop voor de weergave en het verschijnen van het eeste beeld van de video op het scherm.
AVé,
Cuno

Piet Goudriaan
Berichten: 18
Lid geworden op: za 09 nov 2013, 16:09

Re: MOOV Atom

Bericht door Piet Goudriaan » di 21 jun 2016, 15:04

Dank voor je reactie Kuno, mijn gedachte bij de mogelijkheid MOoV Atom, dat die basis gegevens met het kopiëren van het bestand gebruik kan worden als voorbeeld plaatje in de gegevens lijst, voorbeelden zoals ze bij muziek van de cd gekopieerd verschijnen in de player. wellicht is daar iets ander voor te bedenken, ik zoek verder, bedankt
Piet Goudriaan

Plaats reactie