Dynamisch masker

Plaats reactie
Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Dynamisch masker

Bericht door Chris Karman » wo 18 mei 2016, 12:45

Dag allen,

Kan iemand mij een tip geven voor het volgende probleem?!
In een show heb ik om staande foto's via effecten een wit frame geplaatst en deze combinatie verkleind tot 97%; er ontstaat dus een kader. Daarachter een vaag beeld ter opvulling; tot nu toe geen probleem. Nu wil ik hetzelfde toepassen, met dien vestande dat ik met dynamische maskers (DM) de staande foto in het kader wil bewegen/inzoomen. Ook dit is geen probleem. Mijn vraag is echter: hoe krijg ik om het kader met DM weer een frame in overeenstemming met de andere foto's zonder DM?
Ik heb een wit vlak zodanig achter de foto geplaatst dat om de foto een smal randje ontstaat. Dit toont goed, maar bij het overvloeien schijnt dit vlak over de foto; uiteraard geen mooi gezicht. Wat doe ik fout of wat is een betere/elegantere oplossing. Zijn er bij effecten mogelijkheden?
Hoop dat ik duidelijk ben.

Wings Platinum 5.12 Pro - Windows 10.

Vol verwachting klopt mijn hart.....
Bij voorbaat dank,

Chris Karman

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Dynamisch masker

Bericht door Cuno Wegman » di 07 jun 2016, 14:28

Hallo Chris,

Als eerste reagerend op het einde van jouw bericht: versie 5.13 is intussen beschikbaar.

En dan de echte inhoud: je kunt over de afbeelding die je met dynamische maskers zoomt en beweegt nog een tweede afbeelding leggen, op dezelfde manier als de "normale" (niet gezoomde of bewogen) afbeeldingen met een kader.

Die extra afbeelding moet dan feitelijk een lege afbeelding zijn: een psd/tif/png met alleen transparantie, maar met dezelfde maat als de afbeeldingen die je normaal gebruikt. Die afbeelding zal niets tonen (je kijkt er door heen), maar het frame zal wel getoond worden.

Ik denk dat dit één van de mogelijke oplossingen voor jouw probleem kan zijn.
AVé,
Cuno

Chris Karman
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 21:45

Re: Dynamisch masker

Bericht door Chris Karman » ma 20 jun 2016, 16:32

Hallo Cuno,

Wederom dank voor je reactie. In feite had ik hetzelfde gedaan wat jij adviseerde, maar het probleem ontstond doordat ik een transparante achtergrond had opgeslagen vanuit PS 6 in een 8-bits TIF-file, dat werkt kennelijk niet; de transparantie bleef uit, het bleef een wit vlak. Nadat ik, na veel zoeken en proberen de file had opgeslagen als een PDF-file werkte het plotseling wel. Door jouw antwoord werd ik op het goede spoor gebracht. Kennelijk was mijn uitgangspunt wel goed, maar moest ik het ergens anders zoeken.
Vriendelijk dank en groet,
Chris Karman

Plaats reactie