Kijken door een brievenbus

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Kijken door een brievenbus

Bericht door Adri Snijders » di 26 nov 2013, 09:19

Goedemorgen,

(het is altijd moeilijk om het onderwerp herkenbaar te maken voor zoekopdrachten in de toekomnst)

Voor het ontwerp van een AV heb ik in photoshop een transparantje (in de maat 16X9) met het emmertje zwart opgevuld. In dit zwarte "blad" (of zwarte dia) heb ik d.m.v. het rechthoekig selectie kader een deel geselecteerd en vervolgens het geselecteerde deel weg gegumd. Daarna heb ik dit opgeslagen als een PSD bestand. Hiermee wil ik het effect bereiken alsof de AV door een brievenbus wordt vertoond. Vervolgens ontstaat er met de 16X9 gefotografeerde beelden het effect van panorama's. Dus ik dek met een zwarte dia (gemaakt in photoshop) delen van de gefotografeerde beelden af, door dit in het bovenste spoor te zetten.

Er ontstaan twee merkwaardige effecten waarover ik voor één een vraag heb en een ongewenst bijkomend effect wil oplossen. Als ik één zwarte dia gebruik zijn de afgedekte beelden er licht doorheen zien. Opgelost door het spoor 2X te kopiëren. Dit vind ik vreemd, ik snap niet hoe dat kan.

Echter, het ongewenste effect: als de foto's in de door mij gebruikte 5 sporen daaronder (door een enkele of meerdere sporen met de zwarte dia) worden afgedekt, ontstaat er een lichtere rand om het zichtbare beeld van de onderliggende foto's......en dat wil ik niet. Het effect van de lichte rand wordt niet versterkt door het noodzakelijke gebruik van meerdere sporen.
Adri

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Kijken door een brievenbus

Bericht door Jan Roeleveld » di 26 nov 2013, 11:19

Adri,

1. Die lichte rand, om met het laatste te beginnen, ben je hoogstwaarschijnlijk kwijt als je het bestand opslaat als een .tiff of een .png.
2. Bespaar je echter alle moeite en maak een clipping beeldveld in de gewenste panoramaverhouding. Dat doe je als volgt:

Ga naar je schermenpool en kies de map van screen 1.
Klik rechts op een lege regel en kies "nieuw beeldveld".
Overschrijf de naam "Nieuw beeldveld" door "Brievenbus".
Vul in de kolommen "breedte" en "hoogte" de gewenste hoeveelheid pixels in. (in dezelfde verhouding als het transparant gemaakte deel van jouw zwarte blad).
Sleep vervolgens het icoon van dit beeldveld vanuit de mediapool op een spoorkop van een beeldspoor.
Dat beeldspoor krijgt daardoor de naam "Brievenbus".
Als je op dat spoor afbeeldingen plaatst moet je voor die afbeeldingen nog even de eigenschap "Beeldveldclipping inschakelen" en "Clipgebied fixeren" activeren. Dat kan op twee manieren:

1. Door in het afbeeldingsobject rechts te klikken en daar bij eigenschappen twee vinkjes te zetten bij de bovengenoemde items
2. Door het object aan te klikken in de infobalk en dan in de map eigenschappen van de afbeelding (links van de tijdlijn) een vinkje te zetten bij "clipgebied & fixeren" waardoor beide items worden geactiveerd.

Elke afbeelding op het afbeeldingenspoor "Brievenbus" kun je nu naar hartelust plaatsen en zelfs inzoomen waarbij alléén de uitsnede van het clipping beeldveld zichtbaar zal zijn.

Succes!

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Adri Snijders
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Kijken door een brievenbus

Bericht door Adri Snijders » di 26 nov 2013, 11:50

Hallo Houten,

......dat is heel mooi! Toch maar even (uit gemak) voor het PNG bestand gekozen, omdat dit ''slechts even opnieuw opslaan betekende"
van de "zwarte dia". In mijn vraag toch een foutje gemaakt, het stond in TIFF opgeslagen en niet in PSD. In PNG gaat het dus goed en heb nu ook slechts één spoor nodig om de onderliggende beelden goed af te dekken. Nu nog even prutsen om springende horizonnen op het beeldscherm 100% op elkaar te krijgen, wat met projectie op een groot scherm toch vaak net niet goed is.

De volgende keer maar clipping beeldveld gebruiken, is ook handig.

Adri

Plaats reactie