gebruik van maskers in WP 5

Plaats reactie
Cees de Rooij

gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cees de Rooij » zo 31 jan 2016, 19:23

ik heb volgens de instructie video's van Remy in Wp 5 ( laaatste update) een maskerspoor en een beeldspoor gemaakt. De tekst in de instructie is niet geheel overeenkomstig met WP5. maar daar kun je wel mee uit de voeten
In WP 4 werkt het wel maar in WP5 krijg ik uitsluitend een zwart beeld en mijn masker functie werkt niet.
Alle instellingen via optie's uitgevoerd.
Vervolgens via de stuurknop de eigenschappen aan dit beeldspoor toegekend bij doel (direct)" Masker + renderen".
Het beeldspoor krijgt zijn gele lijntjes.
Vervolgens het onderliggende beeldspoor aangepast in de stuurknop bij doel direct " afbeelding stapel ".
het beeldspoor krijgt zijn grijze lijntjes
Een afbeelding in het beelspoor en een masker in het maskerspoor gesleept en het alphakanaal naar rood kanaal gezet in de mediapool bij de eigenschappen.
Helaas krijg in in WP 5 een zwart beeld en werkt de maskerfuncie niet.
Mijn computer werkt onder Windows 10 en bij Extra onder optie staat bij de synchronisatie modus
"normale sync modus windows 7 .
Wat doe ik fout????
bij voorbaat dank voor het antwoord
Gr. Cees

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cuno Wegman » do 04 feb 2016, 08:27

Hallo Cees,

Als ik jouw probleembeschrijving lees, in combinatie met diverse berichten op het Duitse Stumpfl-forum, dan krijg ik het vermoeden dat jij gebruik maakt van WP 5.12 en dat de problemen daardoor veroorzaakt worden.

Als je gebruik maakt van 5.12 of 5.12.1 zou ik adviseren om versie 5.12.2 te installeren.
Als het probleem dan blijft, of je werkt al met die nieuwste versie, dan is mijn advies: maak (voorlopig nog) gebruik van versie 5.11.
Stumpfl heeft op het Duitse forum n.a.v. foutjes gemeld dat er een nieuwere versie in de maak is, maar de vrijgavedatum daarvan nog niet bekend is. Dat zou dan 5.12.3 kunnen worden of 5.13.
AVé,
Cuno

Cees de Rooij

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cees de Rooij » do 04 feb 2016, 14:56

Hallo Cuno,
Ik werk met de nieuwste versie van wp 5.12.2.
Krijg ik nu van Stumpfl geld terug ??? (grapje)
Bedankt voor je antwoord en nu maar hopen dat er vlug een update komt want terug naar 5.11 kan volgens mij niet.
Groeten,
Cees :evil:

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Jan Roeleveld » vr 05 feb 2016, 13:13

Cees,

Waarschijnlijk een volstrekt overbodige vraag, maar toch...
Heb je bij de Project Opties > UItvoer het vinkje gezet bij 'Maskerfunctie voor visuele sporen inschakelen'...?
Succes..!

Groeten,

Jan

Cees de Rooij

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cees de Rooij » vr 05 feb 2016, 13:22

Dag Jan,
Natuurlijk heb ik dat gedaan staat immers ook in de instructievideo.
Bovendien werkt het wel in wp4 en moet je ook daar het vinkje zetten bij de opties bij uitvoer.
Wat ik me wel afvraaag of dit probleem zich ook voor doet bij de pro versie.
Alle updates zijn niet altijd een verbetering
Groetjes
Cees..

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door piet bakker » vr 05 feb 2016, 19:37

Cees,

Toch vreemd, bij mij werkt het allemaal perfect, van 5.11 tot de nieuwste update pro versie. Het verschil is dat ik Windows 7 gebruik, en voorlopig blijf gebruiken. Je wordt gestimuleerd de gratis versie te downloaden, want later gaat het niet kosteloos.

Succes

Piet Bakker

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cuno Wegman » vr 05 feb 2016, 20:23

Hallo Cees,
en nu maar hopen dat er vlug een update komt want terug naar 5.11 kan volgens mij niet.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je met WP 5.12 aan een nieuwe show begonnen bent. Maar als het een show betreft die je met een eerdere versie van WP hebt gemaakt, dan kun je natuurlijk altijd terug naar die versie (en elke tussenliggende versie).
Enerzijds is het gebruikelijk (en zeker aan te raden) om, zeker voor of na grote wijzigingen, te kiezen voor "Opslaan als..." zodat je meerdere versies van de serie hebt (dan kun je altijd makkelijk een stapje terug als je toch niet tevreden bent met aanpassingen, of als de nieuwe versie van de software niet aan de verwachtingen voldoet).
WP stimuleert dit ook, zeker bij updates van de software: als je een serie van WP 5.11 opent en bewerkt in 5.12 en daarna wilt opslaan, verschijnt altijd de dialoog "Opslaan als...", om te voorkomen dat je de bestaande serie klakkeloos overschrijft.
Dan kun je dus ook terug naar de vorige versie van WP, met als enig verlies de aanpassingen sinds de update van WP.

Het is dan ook raadzaam om in de naam van de show zowel een eigen soort van versienummer op te nemen, als het versienummer van de gebruikte WP. Zo staan op mijn schijf in de map van de serie Maskerade onder andere:
Maskerade 001 wp410.pt4
Maskerade 001 wp411g.pt4
Maskerade 001a wp410.pt4
Maskerade 002 wp410.pt4
Maskerade 008 wp411.pt4
Maskerade 009 wp411i_beta.pt4
Maskerade 009 wp411p_beta.pt4
Maskerade 011 wp420.pt4
Maskerade 011a wp423.pt4
Maskerade 012 duits wp423.pt4
Maskerade 024a duits panorama Villingen wp425b.pt4
AVé,
Cuno

Cees de Rooij

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cees de Rooij » za 06 feb 2016, 12:39

Hallo Cuno,
Inderdaad heb ik klakkeloos opgeslagen. Er is nu geen sprake meer van eerdere versie's In ieder geval weer wat geleerd.
Met eerdere versie bedoelde ik een eerdere versie van windows. Ik stapte van windows 7 over naar windows 10.
Ik heb windows 7 nog op mijn backup schijf staan, maar lijkt wat ingewikkeld voor mij om die te activeren en of dat nu wel zin heeft.
Ik neem aan dat er snel een update komt en dat de zaak is opgelost.
Vriendelijke groet,
Cees

piet bakker
Berichten: 128
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 23:39
Locatie: Heiloo

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door piet bakker » vr 26 feb 2016, 16:23

Beste Cees,

Ik ben benieuwd, Kun je ondertussen nu Maskers gebruiken in WP5 nu er nog geen update is.

Prettige dag

Piet Bakker.

Cees de Rooij

Re: gebruik van maskers in WP 5

Bericht door Cees de Rooij » ma 04 apr 2016, 15:52

Yes!!!!!! het probleem met de maskers in windows 10 is opgelost.
Een nieuw proefshow gemaakt alles nog eend opnieuw uitgevoerd, vinkje bij uitvoer uit wings afgesloten en daarna de computer. Opnieuw opgestart en het vinkje weer aangezet . plaatje erin en masker, Yes!!!.
In de actuele show de beide sporen verwijdert en opnieuw erin gezet en voorbereidt en het werkt.
Cuno nog bedankt voor je bijstand

Plaats reactie