geluid door één luidspreker box laten klinken

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

geluid door één luidspreker box laten klinken

Bericht door Adri Snijders » zo 24 nov 2013, 16:17

Beste mensen,

Met WP 5 Pro wil ik het (stereo) geluid van een geluidsspoor over één geluidsbox laten klinken. In de eerste (?) Wings software van een jaar of 10 geleden (ook leuk uit de tijd van de projectoren) kon ik met ingedrukte linker muisknop, de helft van de gele balk in het stuurspoor, naar beneden zetten. Er viel dat één geluidsbox stil, eenvoudiger kon het niet. In de volgende versies van Wings is deze mogelijkheid niet meer opgenomen, maar wie wil er nou zoiets....

Nu denk ik dat dit ook mogelijk moet zijn in pro bij het "bliksemflits" pictogram wat in de spoorkop (links) staat. De werking van deze tool heb ik van VST omgezet naar DirectX.

Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 695
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: geluid door één luidspreker box laten klinken

Bericht door Cuno Wegman » ma 25 nov 2013, 20:51

Hallo Adri,

Met Wings Platinum worden enkele Direct-X-geluidseffecten meegeleverd. Daarmee is het resultaat dat jij wilt bereiken eenvoudig mogelijk.
Met het effect Levels kun je hetzelfde bereiken als met de regelaars die jij je herinnert: je kunt daarme het volume van het linker en rechter kanaal afzonderlijk instellen.

Maar... (en dat gold ook bij jouw oude mogelijkheid) als het geluid feitelijk stereo is, dan zul je door het wegregelen van één kanaal een stukje geluidsbeeld missen.

Dat is op twee manieren op te lossen:
- gebruik twee effecten: eerst het effect Tools om van het stereogeluid een monogeluid te maken en daarnaast het effect Levels om één van de twee kanalen dicht te zetten, of
- gebruik het effect Panorama. Daarmee kun je van de beide kanalen uit het geluidsspoor afzonderlijk aangeven naar welk luidsprekerkanaal het geluid gestuurd moet worden. Dan kun je aangeven dat zowel het linker als het rechter signaal bijvoorbeeld alleen links moet woren weergegeven.
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 199
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: geluid door één luidspreker box laten klinken

Bericht door Adri Snijders » wo 27 nov 2013, 07:36

Goedemorgen,

Correct natuurlijk, door de "oude toepassing" in de eerste generatie wings, ging een deel van het geluid verloren, je draaide als het ware aan de balansknop. Bedankt voor je advies, ik heb het nog niet toegepast omdat het geluid hiervoor nog even moet worden opgenomen.

Adri

Plaats reactie