beeelden bewerken via poolobject in Elements

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

beeelden bewerken via poolobject in Elements

Bericht door Adri Snijders » wo 09 dec 2015, 10:56

Beste mensen,

In Wings bewerk ik de beelden door links op het plaatje te klikken en dan op poolobject bewerken aan te klikken. In de AV waar ik in bezig ben ging dat perfect echter, op een gegeven moment (na 2,5 minuut) werkt het niet meer bij vijf van de nog resterende negen beelden. (in totaal heb ik 34 beelden gebruikt, waarvan ik er 5 op deze manier niet kan bewerken) Als ik op een van die niet oproepbare beelden klik en vraag, poolobject tonen, wordt het geel omlijnd in de mediapool en links boven zit er een paars puntje. Ook hieruit vandaan kan ik niet naar Elements.

Nog even gecheckt of bij opties, globale opties het vinkje aanstaat bij externe software voor afbeeldingen. Dat is wel het geval. Ik werk met Elements 13. De bejaarde Elements 10 staat ook nog actief aangevinkt en is ook niet oproepbaar.

Geheel onnodig, omdat ik de Pro heb, staat Audacity ook in de projectpool. Deze kan ik wel oproepen.

Elements 13 en 10 werken buiten Wings om volledig.

Uit een wanhoopsdaad Wings afgesloten, opnieuw opgestart wat geen resultaat opleverde. Ook geen resultaat bij het heropstarten van de computer.

Samengevat: halverwege mijn AV kan ik via poolopject een aantal van mijn beelden niet bewerken in Elements door op het beeld met rechts te klikken. Welke oplossing is hiervoor.

Adri

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: beeelden bewerken via poolobject in Elements

Bericht door Adri Snijders » do 24 dec 2015, 09:36

Beste mensen,

De oplossing hiervan diende zich een paar uur later aan. Ik vind het een vreemd voorval, daarom even op het forum wat er is gebeurt.

De beelden die ik niet kon bewerken via de mediapool, waren beelden die heel subtiel als derde beeld in de AV verwerkt waren. Om deze reden is het mij niet opgevallen dat zij niet meer in de show voorkwamen. Er ontstond immers geen donkere dip. Met andere woorden ze waren gewoon verdwenen, weg of pleite. Opvallend was wel dat in de mediapool en tijdlijn de beelden wel zichtbaar waren, er in de mediapool een paars stipje in stond en dat het geel omlijnd werd. Ik kon er echter niet bijkomen met Elements 13. Normaal gesproken, als er een bestand ontbreekt, wordt dat in de tijdlijn en in de mediapool aangegeven.

Via mediapool, zoek ontbrekende bestanden (er verscheen een mededeling die ik mij niet meer herinner) was dit probleem opgelost. Op verschillende manieren heb ik geprobeerd deze situatie te herhalen en dat is mij niet meer gelukt. Het enige wat er veranderd is dat ik toen draaide op versie 11 en nu op 12. Deze keer heb ik mijn computer geen fysieke feedback gegeven.

Vrijwel zeker heb ik die bewuste beelden naar een andere map verplaatst en is het voorspelbaar dat Wings die beelden niet in de show laat zien en dat er een mededeling komt die dat ook meld met bestand ontbreekt.

Voor allen mooie Kersdagen, een gezellige week tussen de kerstkransjes en het vuurwerk en gezond 2016

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: beeelden bewerken via poolobject in Elements

Bericht door Cuno Wegman » do 24 dec 2015, 22:20

Hallo Adri,

In jouw tweede tekst geef je extra informatie, die eigenlijk nodig was om de vraag in de eerste tekst te kunnen beantwoorden: er ontbreken afbeeldingen.
Dat wordt door WP altijd gemeld tijdens het openen van een serie.

"Ontbreken" kan op meerdere manieren. Het is zeer zeker mogelijk dat je de ontbrekende afbeeldingen in de mediapool nog gewoon ziet staan. Ook in de serie kunnen ze nog getoond worden. En het kan zelfs nog mogelijk zijn om toch nog een video- of exe-presentatie te maken.
Wat nog mogelijk is, is afhankelijk van de manier waarop de afbeeldingen "ontbreken":
1 - alleen de afbeeldingen zelf ontbreken, maar de grafische bestanden zijn nog aanwezig (de afbeelding is gewist, verplaatst of hernoemd, maar de (inhoud van de) submap .wp5 is niet gewijzigd).
2 - de afbeelding plus de grafische gegevens ontbreken (de map met afbeeldingen is gewist, verplaatst of hernoemd).

In beide situaties wordt het ontbreken van de afbeelingen gemeld bij het openen van de serie. En in beide situaties is dit zichtbaar in de mediapool, maar dan moet deze wel in de lijstweergave staan. Dan staat er een rood kruis voor de naam van de ontbrekende afbeelding.

In situatie 1 zijn over het algemeen alle gegevens voor het afspelen van de serie nog aanwezig, dus zal het ontbreken van de afbeelding alleen maar zichtbaar zijn aan het rode kruis in de mediapool. Pas als er nieuwe of aangepaste grafische bestanden berekend moeten worden van de ontbrekende afbeeldingen zal het in de tijdlijn (en de lichtbakweergave van de mediapool) zichtbaar zijn dat er bestanden ontbreken.

En, hoe vreemd het ook moge lijken, ontbrekende bestanden kunnen niet bewerkt worden. Met geen enkel fotobewerkingsprogramma ;)

Het herhalen van deze situatie is eenvoudig: verwijder (verplaats) een afbeelding uit de afbeeldingenmap van een show en open daarna de show. Als je WP bij de melding over ontbrekende bestanden NIET de opdracht geeft om het bestand te zoeken, zul je zien dat de afbeelding nog steeds in de mediapool (lichtbakweergave) en de tijdlijn aanwezig is, maar niet bewerkt kan worden.

Deze verschijnselen zijn geheel te verklaren door de manier waarop WP werkt en met bestanden omgaat.
AVé,
Cuno

Plaats reactie