de schoorsteen op twee beelden over elkaar schuiven

Plaats reactie
Will Kuiper
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 24 nov 2013, 14:17

de schoorsteen op twee beelden over elkaar schuiven

Bericht door Will Kuiper » wo 02 dec 2015, 21:28

Mooie titel van onderwerp toch?

OP de laatste SGG-dag (28/11) bij de bespreking van de interessante AV-productie over het station van Gent, liet Jan zien, hoe je twee beelden, waarop iets staat wat je tijdens een overvloeier precies over elkaar wilt laten vallen (het ging toen over een grote schoorsteenpijp). Jan liet zien hoe je dit kunt realiseren door beide beelden van de overvloeier op het zelfde moment toonbaar te maken. Ik heb het toen helaas niet kunnen noteren, maar ik zou graag willen weten, hoe je die slimme truc kunt realiseren. Dank alvast van jullie reactie!

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: de schoorsteen op twee beelden over elkaar schuiven

Bericht door Jan Roeleveld » do 03 dec 2015, 09:38

Will,

Ik heb 1 methode laten zien... er zijn er 2.

1. Eerst degene die ik liet zien. Ik werkte even op de 'ouderwetse' manier met het keyframemenu dat het meest precies positioneren toelaat omdat je dan nummeriek met kleine stapjes kunt verschuiven door de coördinaten voor X- en Y-as met 0,1 te verhogen of te verlagen. Als de foto die in de tijdlijn 'bovenop' ligt zie je de eronder gelegen foto niet en dus ook niet de combinatie van die 2 zodat je bepaalde elementen gelijk kunt leggen (zoals de schoorsteenpijp). In dat eigenschappenmenu voor positie, grootte en rotatie staat twee posities boven de OK-knop een uitrolmenu met de naam 'Beeld aanpassen'. Standaard staat dat op 100% waardoor je de onderliggende foto niet ziet. Door hier te kiezen voor 75, 50 of 25% wordt de dekking van de bovenliggende foto 1/4, 1/2 of 3/4 minder en kijk je er als het ware doorheen naar de foto er onder.

2. De tweede methode volstaat eveneens goed als je met 'inscreen-editing' werkt. Je kunt de grootte, positie en rotatie dan ineens in het screen bewerken met de muis. Normaliter is het bovenste plaatje ook dan 100% en dekt het de onderliggende foto af. Als je de bovenste foto aanklikt en de gele lijnen van de inscreen-editing modus verschijnen dan kun je met de in de te positioneren foto ingedrukte linkermuisknop tegelijkertijd met de nummertoetsen 1, 2, 3 en 4 kiezen voor een helderheidswaarde van respectievelijk 25%, 50%, 75% en 100%.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie