Te groot bestand voor videokaart ????

Plaats reactie
Peter Panhuijzen
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 mar 2014, 21:18

Te groot bestand voor videokaart ????

Bericht door Peter Panhuijzen » ma 28 sep 2015, 18:40

In een presentatie heb ik in 2 tijdlijnen 2 redelijk grote bestanden boven elkaar. Als ik hem nu afspeel komt op dat stuk geen beeld.
Remy van Looveren heeft mij zaterdag al goed geholpen met een advies om het e.e.a. wat kleiner van omvang te maken, (van Tiff naar jpg en een bewerking in photoshop uitvoeren) echter geen resultaat.
Toen ik in de tijdlijn deze bestanden aanklikte en naar eigenschappen ging stond daar: Optimalisatie toestaan, nu 450%.
Nadat ik dat uitgevinkt had en Eigen keuze 1920 had aangevinkt, kreeg ik bij het afspelen wel een gewoon beeld. Is dat normaal, doe ik iets doms en staat optimalisatie toestaan altijd automatisch aangevinkt bij Wings 5.11
Bedankt alvast voor de hulp

Peter

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Te groot bestand voor videokaart ????

Bericht door Jan Roeleveld » di 29 sep 2015, 09:54

Peter,

Optimalisatie is van wezenlijk belang om de beste beeldkwaliteit te halen... Ik zou het dus aan laten staan. Een andere vraag is hoe groot het bestand nu werkelijk werd bij die 450% zoomfactor...
Dat kun je zien als je op het foto-object gaat staan, rechts klikt, eigenschappen kiest en dan kijkt wat er staat bij "Resulterende beeldgrootte" > Beeldgrootte (lange zijde).

Als voorbeeld neem ik een foto die 4288x2848 pixels heeft (Nikon D2X). Als ik die beeldvullend in een 16:9 scherm plaats met de Full HD resolutie 1920 x 1080 dan wordt die via 'optimalisatie' in het betreffende menu op 100% gezet en ik zie dat de beeldgrootte (lange zijde) dan op 1920 staat. Helemaal goed, want daarmee is de weergave 1:1 op mijn beamer en dus verliesvrij.
Zoom ik die foto nu op naar 250% en optimaliseer ik NIET, dan zoom ik in op die aanvankelijke 1920 pixels brede foto die Wings Platinum maakte op basis van mijn eerste 100% en dat ziet er niet best uit...
Dus gaan we optimaliseren en dan zien we na de rechtsklik in het object bij eigenschappen staan: Optimalisatie.... 212 % en de beeldgrootte lange zijde.... 4065 pixels.
Nu vraag je je af "waarom optimaliseert WP het bestand op 212% terwijl de opgegeven zoomfactor 250% was?". Wel, de (3:2)foto was in basis al tot bijna 119% opgezoomd om links en rechts 'uitgevuld' te zijn.
Dat uitgangspunt geldt als 100% voor de optimalisatiefactor en vandaar dat het opzoomen tot 250% resulteert in een optimalisatie tot 212%.
Conclusie: Wings Platinum heeft het weer te geven bestand zó groot gemaakt dat er 1920 x 1080 pixels weergegeven worden binnen de grenzen van je scherm terwijl het bestand zelf vergroot is tot 4065 x 2710 pixels. En dat laatste bestand moet worden geladen door de videokaart. Nou valt dat nog wel mee met deze beeldgrootten. Anders wordt het als je een panoramabestand neemt dat is gemaakt door te stitchen...
Ik doe dezelfde proef even met een panoramabestand van 11.810 pixels breed en 1580 pixels hoog. Bij een beeldvullende plaatsing (in de hoogte passend) moet er worden ingezoomd tot 420,45%. Dat levert zonder optimalisatie weer geen best resultaat, maar ná optimalisatie een subliem beeld...! Bij controle blijkt er tot 420% opgezoomd te zijn hetgeen resulteert in een beeldbreedte van 8073 pixels.
Die uitkomst was ook wel te voorspellen, want 420,45% is eigenlijk vergrotingsfactor 4,2045 en neem je de 1920 pixels breedte van Full HD als uitgangspunt dan is 1920 x 4,2045.... 8072,65 pixels.
In werkelijkheid is er dus maar 1920 x 1080 'in beeld' maar omvat het totale bestand wel 8073 x 1080 pixels. Dat is groot en misschien we té groot voor de videokaart, zeker als je er 2 tegelijk laat zien.

Bij een foto waarin je 'beweegt' of 'pant' of 'zoomt' is het niet anders dan hiermee te schipperen met lagere zoomfactoren. Als de foto stil staat en niet beweegt kun je de gewenste beelduitsnede vooraf in Photoshop maken en op een resolutie brengen van maximaal 1920 breed en 1080 hoog. Dan hoef je niets meer te zoomen en lukt het altijd.
Succes..!

Groeten,

Jan

Peter Panhuijzen
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 03 mar 2014, 21:18

Re: Te groot bestand voor videokaart ????

Bericht door Peter Panhuijzen » di 29 sep 2015, 11:41

Hoi Jan
Als ik doe wat jij zegt staat bij beeldgrootte 8640 pixels. Dit beeld moet echt flink opgezoomd worden en er zit ook nog een pan in. Het blijkt nu ik het beeld in het onderste spoor (zelfde beeld maar dan vervaagd en opgezoomd) in photoshop vervaag alles weer wel werkt. Gisteren was dat niet genoeg, maar nu wel. Vreemd toch???
Maar Jan toch bedankt voor je snelle reactie en voor je uitleg. Hoewel ik nog even goed moet nadenken over wat je allemaal heb t uitgelegd. Heb nu niet veel tijd, moet dit op mijn gemak bekijken.
Het voornaamste is dat alles weer werkt.

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Te groot bestand voor videokaart ????

Bericht door Jan Roeleveld » di 29 sep 2015, 22:46

Cuno zal dit graag nog wel bij een volgend 'technisch blok' in de SGG willen oppakken...
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie