vertonen show(tje)

Plaats reactie
Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

vertonen show(tje)

Bericht door Ria Hoogerhuis » ma 11 nov 2013, 13:27

Beste Cuno en Jan,

dat ik een "echte" beginner ben, blijkt uit onderstaande vraag, nl.:
Ik maak een showtje van 2 minuten, klaar dacht ik toen ik hem op stick had staan, maar al draaiend krijg ik tijdens de overgangen dippen. Ik doe dus iets fout, maar wat?
Ik gebruik 5 sporen ( 2 tekst) - 3 foto's , start met een foto op spoor 1, 1 op spoor 2, 1 op spoor 3. Hoe ik ze ook zet: fade-in curve - foto - out curve of foto eronder middenin de fade-in curve van de bovenliggende foto of bij de sart van de bovenliggende foto - er blijft een dip tussen de overgangen. Help me s.v.p.

groetjes
Ria Hoogerhuis

Ben de Hond
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 13 okt 2013, 19:06

Re: vertonen show(tje)

Bericht door Ben de Hond » ma 11 nov 2013, 15:38

hallo Ria

het is niet zo moeilijk, zet in het bovenste spoor de eerste foto met fade in en fade out
zet in het spoor eronder de tweede foto zonder curve, dus aan de linkerkant en rechterkant verticaal
schuif deze foto met het begin onder de de eerste foto voorbij het begin van de fade out
en voor een fade in doe je het omgekeerde, dus de foto voorbij het einde van de fade in van de bovenste foto
dus de onderliggende foto nooit een fade out of fade in geven, behalve als je hieronder weer een foto zet
dan alleen een fade out gebruiken en dan geldt het boven geschrevene opnieuw
omdat de bovenliggende foto altijd de master is zal er geen lichtdip meer te zien zijn
succes, groet, Ben

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: vertonen show(tje)

Bericht door Jan Roeleveld » di 12 nov 2013, 13:58

Beste Ria,

Ben heeft je prima verteld wat er precies aan te doen valt. Bedankt Ben..! Mogelijk dat het nog zinvol is om wat achtergrondinformatie ter aanvulling te vermelden.
Als jij de plaatjes op verschillende sporen zet (dat mag, maar kost meer ruimte) moet je er altijd voor zorgen dat de plaatjes volledig “dekken”. Dips ontstaan alleen als je de ene foto op hetzelfde moment uitvloeit als de andere invloeit in eenzelfde overvloeitijd. Immers, 2 x 50% in het midden van de overvloeiing is géén 100%. (Dat weten we nog uit de tijd van de Imatronic overvloeischuif die zo mooi op 2 x 70% overvloeide…).
Met het volledig “dekken” van de overvloeiingen bedoel ik dat als je op twee of meer verschillende sporen werkt, je het onderste plaatje op 100% laat staan en het er boven gelegen plaatje in- of uitvloeit van 100 naar 0%, precies zoals Ben beschrijft.
Er zit één gevaar in deze werkmethode… Daar moet je wel op letten! Op het moment dat het bovenste plaatje uitvloeit moet het onderste plaatje er wel volledig zijn anders wordt het beeld al wat transparanter en “springt” het onderliggende plaatje er zichtbaar in. Dan krijg je een dip met een inspringer. In de praktijk is dus de uitvloeitijd van het ‘dovende’ beeldje dat boven ligt de invloeitijd van het onderliggende plaatje.

Succes!
Succes..!

Groeten,

Jan

Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

Re: vertonen show(tje)

Bericht door Ria Hoogerhuis » di 12 nov 2013, 15:40

Dank heren, ik ga m'n uiterste best doen
groetjes
Ria

Ria Hoogerhuis
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 04 nov 2013, 19:59

Re: vertonen show(tje)

Bericht door Ria Hoogerhuis » di 12 nov 2013, 17:07

heren,
ik heb exact gedaan wat er is uitgelegd, maar ik hou een dip.
Kan het zitten in de lengte van de uitvloei ? die heb ik op 0,82 s staan.
groetjes
Ria

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: vertonen show(tje)

Bericht door Jan Roeleveld » di 12 nov 2013, 17:14

Beste Ria,

Als de PC waarop je werkt een internetverbinding heeft... ga dan in de bovenste taakbalk naar het vraagtekentje ? rechts van "Programma's" en kies: E-mail naar AV Stumpfl-support. Vervolgens opent zich jouw e-mailprogramma waarbij de files als bijlage automatisch worden toegevoegd en ons adres al staat ingevuld. Die mail krijg ik dan en dan zal ik het voor je nakijken.

Groeten,

Jan
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie