Start op groot met F5 en terug met

Plaats reactie
Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

Start op groot met F5 en terug met

Bericht door Johan de Kievit » za 18 jul 2015, 21:41

Het antwoord op mijn vraag over de F5 functie kwam per email van Hans Meijer.

Hans legde mij uit: bij het werken met 2 beeldschermen:
je sleept eerst het kleine schermpje naar beeldscherm 2 en start dan met F5 op groot op
als je weer terug wilt naar "klein" geef dan Control f5.

Op beeldscherm 1 is het esc/esc . op scherm 2 gaat dit anders, je hoeft dan niet in het scherm 2 met de muis te klikken.
Bij Hans werkt dit al jaren prima.

Nou ik heb deze wijsheden uitgeprobeerd en het wekt echt.

Ik wilde dit nieuws natuurlijk delen met ander hobbyisten.

En natuurlijk Hans.........bedankt.

Met vriendelijke groet
Johan de Kievit

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Start op groot met F5 en terug met

Bericht door Cuno Wegman » zo 19 jul 2015, 21:18

Hallo Johan,

Ik wil graag een nuancering aanbrengen bij jouw bericht.
Het gebruik van Ctlrl+F5 is niet nieuw, maar het eigenlijke (oorspronkelijke?) doel van Ctrl+F5 is toch iets anders.

Er zijn binnen WP meerdere manieren waarop de weergave van een serie gestart kan worden:
1 - in programmeerkwaliteit: met een druk op de spatiebalk.
Dit heeft geen gevolgen voor de grootte van het getoonde screen, de weergave start direct en is te stoppen met een muisklik of de Esc-toets.
2 - in presentatiekwaliteit op volledig scherm: met een druk op F5 of de menu-keuze Presentatie - Starten op volledig scherm
Het screen wordt (normaliter) vergroot tot volledig scherm, de weergave start NIET direct (pas na gebruik van één van de navigatietoetsen) en is alleen af te breken met toets Esc.
Wat er met de omvang van het screen gebeurt na het beëindigen is afhankelijk van het gebruikte aantal monitoren, zoals in de eerdere bijdragen is beschreven.
3 - in presentatiekwaliteit binnen beperkt screenvenster: met een druk op Ctrl+F5 of de menu-keuze Presentatie - In venster starten
Het screen verandert niet in grootte (screen in volledig-scherm-modus wordt verkleind naar de vorige venstergrootte), de weergave start NIET direct (pas na gebruik van één van de navigatietoetsen) en is alleen af te breken met toets Esc.
Na het afsluiten blijft het screen in de venstergrootte in beeld.

De "oplossing" die nu geboden wordt om na het beëndigen van variant 2 het screen te verkleinen, is feitelijk niets anders het opnieuw starten en afbreken van de presentatie, maar dan via variant 3.

Daarbij wordt een dubbelklik vervangen door meerdere toetsaanslagen: Ctrl+F5, gevolgd door Esc.
Dus: als er behoefte is om het screen op enig moment te verkleinen van volledig scherm naar een venster, zijn er twee wegen die je kunt bewandelen.
AVé,
Cuno

Plaats reactie