PC valt uit

Plaats reactie
Gerrit Kooren
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 11:51

PC valt uit

Bericht door Gerrit Kooren » vr 01 mei 2015, 20:22

Sinds WP 5.10 heb ik een probleem bij het maken van intermediate video bestanden: De PC stopt er na korte of langere tijd mee. Alles is geblokkeerd, geen toetsaanslagen meer mogelijk, muis werkt niet meer en CRT-ALT-DEL werkt zelfs ook niet meer.
Werkwijze: ik haal enkele MP4 bestanden uit mijn PC mappen naar de video map in WP5.10. Dit zijn shots van 2 tot 4 minuten. Dan start WP automatisch met het maken van intermediate bestanden op mpg:P+Q3 (720x576). Er lopen dan 3 of 4 van deze taken tegelijk. Na enkele minuten of wat langer blokkeert mijn systeem. Ik heb WP5.10 opnieuw geladen en ook de suggestie van de Duitse site toegepast (Het vinkje van de AVIO opslag verwijderen) beiden gaf geen resultaat. In WP5.9 is me dit nog nooit gebeurd. Ik kan wel de hele dag met mijn bestanden op de tijdlijn werken, kan ook gewoon EXE of H264 bestanden maken alleen tijdens het maken van de intermediate bestanden gaat het steeds mis. Heeft iemand een suggestie? Komt dit vaker voor?
Systeem: Dell XPS 8300, I7 - 2600, 8GB geheugen, Videokaart ATI Radeon HD5800.

Jos Mensen
Berichten: 9
Lid geworden op: do 10 okt 2013, 12:32

Re: PC valt uit

Bericht door Jos Mensen » za 02 mei 2015, 13:55

Hoi Gerrit, denk dat je videokaart te klein aan het worden is. Bij mij kan ik het verschil tussen twee computers heel goed merken. De ene videokaart is met een geheugen van 2GB en de andere met een geheugen van 4GB. Die van 2Gb kan het maar net aan, dus met 1 GB krijg je problemen. Gr. Jos

Gerrit Kooren
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 11:51

Re: PC valt uit

Bericht door Gerrit Kooren » za 02 mei 2015, 17:52

Hallo Jos, Bedankt voor je antwoord. Een videokaart met 1GB geheugen is tegenwoordig niet meer het toppunt van techniek, maar ik wist niet dat Wings gebruikt maakt van de videokaart als er alleen maar op de achtergrond intermediate- en grafische video bestanden worden gemaakt. Ik dacht dat de hoofdprocessor met het gewone interne geheugen dit voor hun rekening namen.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: PC valt uit

Bericht door Cuno Wegman » za 02 mei 2015, 18:28

Hallo Gerrit,

Het vastlopen kan ook een heel andere oorzaak hebben: de koeling van de processor.
De standaard koeler van Intel is niet (altijd) in staat om de processor goed te koelen als deze (langer) op volle kracht gebruikt wordt.
Dan is het raadzaam om een andere koeler te plaatsen (bijvoorbeeld van CoolerMaser, Alpenföhn, Scythe Mugen, ...; meer info op nl.hardware.info.

Een andere oorzaak kan ook zijn dat er een codec op de computer veranderd is. Dit kan o.a. het gevolg zijn van het installeren van andere software die ook iets met video doet of kan.

Overigens: sinds versie 5 is het niet per definitie beter om van video's intermediate-bestanden te maken. Sommige bestandsformaten "lopen" origineel beter of net zo goed.
AVé,
Cuno

Gerrit Kooren
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 11:51

Re: PC valt uit

Bericht door Gerrit Kooren » za 02 mei 2015, 22:57

Hallo Cuno,
Hartelijk dank voor je suggesties, ik ga ermee aan de gang. Ik heb inderdaad niet zo lang geleden Magix video naar DVD geïnstalleerd. Ik zal ook de koeling eens controleren. Ik heb gisteravond een uur lang intermediate video bestanden gemaakt, maar slechts 1 per keer en automatisch 3 of 4 bestanden tegelijk laten doen door Wings. Dat ging prima, maar toen Wings een uitvoer moest maken van 35 minutenop H264, HDTV ging het na 10 minuten al weer mis. Dus het lijkt op een overbelasting. De suggestie om zonder intermediate bestanden te werken ga ik ook uitproberen. De camera maakt MPEG4 AVCHD, misschien gaat dat lukken.
m.vr.groet, Gerrit Kooren

Gerrit Kooren
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 09 feb 2015, 11:51

Re: PC valt uit

Bericht door Gerrit Kooren » ma 04 mei 2015, 20:46

Probleem schijnt opgelost te zijn: ik gebruik geen intermediate bestanden meer. Mijn camera maakt H.264 AVCHD bestanden en volgens de Help van WP en Cuno heeft Wings geen intermediate bestanden nodig als er gebruik gemaakt wordt van H.264 bestanden. Dit scheelt flink in het renderen, dus minder belasting van de PC. Alles loopt lekker nu. Maar als ik de camera volledig ga benutten met 4K beelden dan zal ik toch eerst een nieuwe PC moeten aanschaffen ben ik bang. Cuno bedankt voor de hulp.
Groet
Gerrit Kooren

Plaats reactie