het maken van een video

Plaats reactie
peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

het maken van een video

Bericht door peter stops » di 27 jan 2015, 00:10

Beste mensen,
voor het maken van een video gebruik ik als leidraad de uitstekend gemaakte file van Jan Roeleveld. Met wat flink oefenen heb ik het aardig onder de knie maar een probleem is en blijft toch dat de kwaliteit van de video niet erg hoog is. Het probleem dat ik ondervind is de onscherpte. Dit schijnt niet te kunnen worden opgelost (of toch wel?). Ik ontdekte echter dat in het betreffende menu ook de knop: windows media.. aanwezig was. Dit ook uigeprobeerd en tot mijn verrassing was de kwaliteit een stuk hoger. Toen ik echter daarna een video wilde maken, op de manier zoals ik dat steed deed, werd er zo als gebuikelijk om een mpeg file gevraagd. Ik kon niet de wmv file invoeren want die mogelijkheid bestaat niet. Nu is mijn vraag het volgende : hoe kan ik een wmv file binnen wings gebruiken. Of moet ik proberen deze steeds te converteren waarvoor ik dan toch weer een redelijk duur programma moet kopen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
met vriendelijke groeten
Peter Stops

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: het maken van een video

Bericht door Jan Roeleveld » di 27 jan 2015, 13:32

Peter,

Ik meen mij te herinneren dat je ooit mijn brochure "Beeldverhoudingen en beeldformaten" hebt aangeschaft. Daar vind je in hoofdstuk 5 en 6 een uitgebreide uiteenzetting over deze materie en daar worden alle vragen beantwoord. Mocht mijn geheugen me in de steek laten... je kunt het hier bestellen: http://www.hdav.nl/brochure-beeldverhou ... ldformaten
Succes..!

Groeten,

Jan

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: het maken van een video

Bericht door peter stops » di 27 jan 2015, 22:40

Beste Jan,

bedankt voor je reactie. Inderdaad had ik je verslag maar nergens stond hoe ik een dvd moest maken als het geen mpg bestand was. Ik heb een wmv bestand gemaakt maar daar kom ik binnen wings niet verder mee. Hoe nu verder
groeten
Peter

Henk van der Vleuten

Re: het maken van een video

Bericht door Henk van der Vleuten » di 27 jan 2015, 23:05

Peter,

Als je goed leest in het door Jan aanbevolen pamflet dan staat er dat je eerst een mpg file MOET maken en wel met de juiste preset. Pas daarna ga je de dvd maken (branden) met de gemaakte mpg.
Natuurlijk kun je dan geen dvd maken met een wmv file.
Een wmv bestand kun je wel in een videospoor van Wings Platinum plaatsen, die WP-show afspelen en er zogewenst daarna alsnog een middels een mpg een dvd van maken.
Maar je zult merken dat een MPG voor een DVD de maximale resolutie heeft van 720 x 576 pixels heeft en dus ziet ie er minder goed uit als je oorspronkelijke resolutie een stuk hoger was.

Henk

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: het maken van een video

Bericht door Jan Roeleveld » wo 28 jan 2015, 10:11

Peter,

Zal ik dan maar even citeren uit eigen werk? Op pagina 22 in de linker kolom staat te lezen:
Houd er wel rekening mee dat de resolutie van een MPEG-2 file altijd door 16 deelbaar moet zijn, domweg omdat de compressietechniek werkt in datablokken van 16 x 16 pixels. U kunt dus geen MPEG-2 file uitvoeren in een resolutie van 1400 x 1050, de tot voor kort populaire resolutie bij JVC en Canon beamers. Dat moet derhalve 1392 x 1048 worden. U vroeg zich misschien al af waar toch al die specifieke getallencombinaties vandaan komen… 720 x 576, 1024 x 768, 1280 x 960… Modernere MPEG-codecs kunnen inmiddels ook met resoluties werken die door 4 deelbaar zijn.
Pure noodzaak is het uitvoeren of inpakken van uw show als MPEG 2 file in een resolutie van 720 x 576 pixels indien u van plan bent een Video-DVD te maken, die afgespeeld moet worden in een DVD speler. Een Video-DVD is iets geheel anders dan een DVD-schijfje waarop een HDAV-show gebrand staat! Een Video-DVD moet aan bepaalde normen, protocollen en standaarden voldoen en een zomaar op een DVD schijfje gebrande MPEG-2 file voldoet aan die normen niet. Vergelijkt u het maar met een Data-CD… die is ook niet afspeelbaar in een reguliere (Audio)CD-speler.
Over WMV's heb ik het volgende geschreven op pagina 22 in de rechter kolom:
WMV staat voor Windows Media Video en is dan ook een door Microsoft ontwikkelde codec. Kwalitatief is de WMV compressietechniek een fractie beter dan de MPEG-2 compressietechniek, (Microsoft claimt dat het 3 maal zo goed zou zijn) maar is ze iets minder wijd verbreid en minder universeel. De bestanden zijn bij gelijke resolutie wat kleiner, echter de tijd die genomen wordt om een HDAV-show uit te voeren (of in te pakken) als WMV bestand is beduidend langer dan bij het maken van een MPEG-2 bestand. (...) Ook de meeste mediaplayers zijn geschikt om WMV bestanden af te spelen en omdat een WMV bestand een gradatie beter is in kwaliteit dan een MPEG-2 bestand en een EXE bestand op zo’n mediaplayer niet afspeelbaar is, ligt de keus voor de combinatie mediaplayer + WMV bestanden in Full HD kwaliteit voor de hand als u de maximale kwaliteit uit uw Full HD TV wilt halen.
En ook de conclusies op de laatste pagina van de brochure laten aan duidelijkheid niets te wensen over t.a.v. wat nu de beste manier is om je shows in een zo hoog mogelijke kwaliteit weer te geven.
Succes..!

Groeten,

Jan

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: het maken van een video

Bericht door peter stops » wo 28 jan 2015, 23:39

Dag Jan,
je leest voor uit eigen werk. Prima achtergrond informatie maar geeft in feite geen antwoord op mijn vragen.
Daarom zal ik in het kort nogmaals mijn vraag stellen ?
Als ik een menu gestuurde dvd wil maken van een aantal presentaties (zoalsjij uitlegt in een aparte verhandeling) kan ik binnen wings alleen maar gebruik maken van mpg bestanden.? Ja of nee?
zo ja blijf ik dus met een onscherpe weergave zitten
zo nee wat voor handelingen moet ik dan verrichten om toch een scherpere presentatie te krijgen binnen wings b.v met een mp4 bestand
groeten
Peter

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: het maken van een video

Bericht door Jan Roeleveld » do 29 jan 2015, 10:30

OK Peter, duidelijk,

Een menugestuurde DVD... DVD = mpeg 720 pixels breed en dus kwalitatief minder.
Succes..!

Groeten,

Jan

peter stops
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 29 aug 2014, 22:45

Re: het maken van een video

Bericht door peter stops » do 29 jan 2015, 11:59

Dag Jan,
daar heb ik wat aan. Ik maak er dan een mp4 file van en zal deze dan apart branden.
Bedankt
Peter

Plaats reactie