matrix

Plaats reactie
Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

matrix

Bericht door Johan de Kievit » wo 07 jan 2015, 22:33

Beste mede SGG ers

Ik ben een matrix aan het maken van 6 beeldvelden horizontaal en 4 beeldvelden verticaal en heb voor uitvullen gekozen , daar ik de beelden tegen elkaar geplaats wil hebben, zonder rand.
Als ik de beelden in de beeldsporen zet, overlappen ze elkaar, dus krijg ik vierkante afbeeldingen.
Bij het opzoomen per beeldje zie je dit fenomeen heel duidelijk. Ook bij het langzaam invloeien is dit duidelijk zichtbaar.

Wie kan mij helpen, en wat doe ik verkeerd?

Groet Johan

Henk van der Vleuten

Re: matrix

Bericht door Henk van der Vleuten » do 08 jan 2015, 09:58

Beste Johan,

Ga naar Opties -> Project opties -> Afbeeldingen en zet vinkjes bij Beeldveldclipping inschakelen en Clipgebied fixeren (geldt voor nieuwe afbeeldingen in de tijdlijn).
Je kunt het ook doen per afbeelding in de tijdlijn door onder diens eigenschappen hetzelfde te doen, maar dat is meer werk.

Henk

Johan de Kievit
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 13:08

Re: matrix

Bericht door Johan de Kievit » do 08 jan 2015, 21:18

Beste Henk

Ik heb gedaan wat jij als advies aan gaf.

Het is helemaal gelukt.

Groet Johan

lisethschoutsen
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 23:05
Locatie: Hoogkarspel
Contacteer:

Re: matrix

Bericht door lisethschoutsen » zo 01 feb 2015, 13:57

beste allen,
Kan iemand mij uitleggen hoe je een panorama beeldveld maakt in de matrix?
Gister gezien in de serie van Gerrit Lodder.
Prachtige serie.
Groeten Liseth

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 685
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: matrix

Bericht door Cuno Wegman » zo 01 feb 2015, 20:14

Hoi Liseth,

Voor een panorama (horzontaal of verticaal) binnen een matrix, zoals door Gerrit gebruikt, zijn meerdere oplossingen mogelijk. Gerrit heeft ook meer varianten gebruikt.

Mogelijkheid 1
Los van de beeldvelden in de matrix heeft Gerrit een extra beeldveld gemaakt, in de vorm van een panorama, welke overlapt met een aanta beeld velden (in casu een horizontale reeks).
Voordeel: makkelijk te realiseren.
Voordeel: pan- en zoombewegingen zijn eenvoudig te realiseren omdat je met 1 beeldobject werkt.
Voordeel of nadeel: De beeldvelden bij Gerrit hadden een onderlingen afstand (de zwarte lijnen tussen de beeldvelden). Die lijnen heb je niet bij een beeld dat in dit panorama-beeldveld wordt getoond. Afhankelijk van het gewenste resultaat is dat een voordeel of een nadeel. Uiteraard zijn de tussenruimtes wel te maken (met zwarte balken over de afbeelding, of een maskerspoor voor transparante balken).

Mogelijkheid 2:
Zet dezelfde afbeelding in meerdere beeldvelden naast/boven elkaar en zorg bij al die afbeelding voldoende ingezoomd wordt om de hele groep beeldvelden te kunnen overlappen/vullen.
Dan de positie van de afbeelding per beeldveld zodanig kiezen dat het einresultaat weer een doorlopende afbeelding vormt.
Voordeel: je hoeft geen extra beeldvelden te maken.
Voordeel: je bent niet gebonden aan een rechte reeks beeldvelden, je kunt ook blok- of een L-vorm maken.
Voordeel of nadeel: de optische structuur van de matrixvorm (met name bij tussenruimtes) blijft zichtbaar.
Nadeel: het is meer werk om het totale beeld correct te krijgen
Nadeel of voordeel: als je pan- of zoombewegingen wilt uitvoeren moeten de bewegingen wel syncrhoon door alle deelbeelden worden uitgevoerd (tenzij je juist een tegengesteld effect wilt bereiken door niet alleen het beeld maar ook de beweging in stukken te verdelen).

Hopelijk is deze uitleg voldoende duidelijk.
AVé,
Cuno

Plaats reactie