Bestand grootte

Voor alle vragen en informatie over Wings X (zowel voor de Windows-versie als de Mac-versie)
Plaats reactie
Monique Achterberg
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 00:20

Bestand grootte

Bericht door Monique Achterberg » wo 21 feb 2024, 15:15

Ik ben begonnen met mijn eerste serie in Wings X .
Ik hoorde bij een van de instructie video’s dat het beeld kant en klaar bewerkt moet worden voor je het gaat gebruiken in Wing X.
Ik gebruikte altijd beelden met de maximale bestand grootte uit de Camera.
Voorheen kon je dan bij uitvoer Wings de opdracht geven hoe groot de beelden moesten zijn.
Werkt dat bij Wings X ook zo?

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 694
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Bestand grootte

Bericht door Cuno Wegman » do 22 feb 2024, 08:08

Hallo Monique,

Ik weet niet in welke instructievideo deze uitspraak wordt gedaan, maar voor Wings X geldt voor de grootte van de bestanden hetzelfde als bij de eerdere versies van Wings: gebruik gewoon jouw grote foto's, en Wings X herrekend deze op het juiste moment naar de juiste grootte.
Je moet wel vooraf alle beeldbewerking uitvoeren, omdat Wings X niet meer beschikt over de optie "Beeldbewerken" in de mediapool.

Wel een kleine kanttekening: Wings X maak, in vergelijking met Wings 7 en eerder, veel minder gebruik van grafische hulpbestanden. Daardoor kan Wing X zonder aanpassingen aan het project overweg met wisselende (beeldscherm)groottes voor het screen, en hoef je de maatdaarvan ook niet op te geven.
Maar omdat de nieuwere camera's steeds hogere resoluties hebben en dus grotere foto's maken, is er tijdens de weergave uit de tijdlijn wel steeds meer rekenkracht nodig om dynamisch alle berkeningen daarvor uit te voeren.
Bijvoorbeeld bij een beeldveldmatrix van 4x4 velden, die allemaal gevuld worden met een foto van 35 Megapixel, zal ik er niet vreemd van opkijken als er haperingen of hiaten in het beeld ontstaan. In zo'n situatie kan het raadzaam zijn om toch vooraf zelf de afbeeldingen wat kleiner te maken.
AVé,
Cuno

Monique Achterberg
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 15 nov 2013, 00:20

Re: Bestand grootte

Bericht door Monique Achterberg » do 22 feb 2024, 11:12

Weer heel erg bedankt Cuno voor je duidelijke uitleg.

Plaats reactie